Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Hoi,

Ik heb een HTML-editor gekregen met de naam: Multiwritter omdat de persoon die bezig was met het maken van het programma er geen zin meer had om het verder te ontwikkelen. Helaas weet ik zelf niet goed hoe ik het verder moet maken. Dat wil ik wel graag leren maar ik weet niet waar ik moet beginnen.

Daarom ben ik naar iemand opzoek die mij daarmee kan helpen.
Het gaat om het volgende programma: http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... =103&t=542 (download link)

http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... =103&t=543 (source code)

De bugs die moeten worden opgelost zijn:

00. Wanneer je het programma start, krijg je een melding dat hij een configuratiebestand niet kan inlezen.
Dit is een bestand van het programma zelf waar settings die je aanpast opgeslagen worden, alleen werkt dit nog niet naar behoren. Wanneer je gewoon op ok klikt start het programma en kun je er gebruik van maken.

01. Documenten kunnen nog niet worden opgeslagen.

02. Het is nog niet mogelijk om documenten te printen.

03. Het kiezen van een standaard browser.

Zouden jullie mij willen uitleggen hoe ik de bugs moet oplossen en hoe ik het programma verder kan ontwikkelen?
Misschien dat het een goed plan is om er een OpenSouruce project van te maken, maar hoe pak ik dat aan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte hTML editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

Joep,

Eerst zullen we moeten weten in welke programmeertaal dit is geschreven. Daarvoor zullen we eerst in staat moeten zijn om de broncode te downloaden. En daar komen we op het eerste probleem, want ik vermoed dat WebReus zo vriendelijk is geweest om de a-sites.nl website te verwijderen. Althans, www.a-sites.nl geeft niet echt meer thuis...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte hTML editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Goed dat ik gister alle bestanden heb gedownload.
Ondertussen heb ik van de beheerder van a-sites.nl toestemming gekregen om het project Mutriwritter om te zetten naar www.myblogsite.nl
Informatie over het programma en de bestanden om te downloaden kan je vinden op:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... =103&t=542 (downloaden link)
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... =103&t=543 (source)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte hTML editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

joept schreef:00. Wanneer je het programma start, krijg je een melding dat hij een configuratiebestand niet kan inlezen.
Dit is een bestand van het programma zelf waar settings die je aanpast opgeslagen worden, alleen werkt dit nog niet naar behoren. Wanneer je gewoon op ok klikt start het programma en kun je er gebruik van maken.
Voorlopig zou ik me niet heel erg druk maken over het installeren van het programma via de setup. Je kunt beter de Visual Basic .Net 10 Express Edition downloaden en het programma vanuit daar opstarten. Dan heb je namelijk wel een .config-bestand in dezelfde map en krijg je die foutmelding niet.
joept schreef:01. Documenten kunnen nog niet worden opgeslagen.
Dit komt doordat er wordt gecontroleerd of het bestand al bestaat. Dat is een beetje vreemd voor een SaveAs-functie. Daarom heb ik eens de volgende code uitgeschakeld in Main.Designer.vb:

Code: Selecteer alles

'Me.SaveFileDialog1.CheckFileExists = True
joept schreef:02. Het is nog niet mogelijk om documenten te printen.
Misschien handig om je eerst af te vragen waarom iemand HTML-code zou willen printen.
joept schreef:03. Het kiezen van een standaard browser.
Dat lukte me op zich wel. Althans, nadat ik op de Zoek-knop heb geklikt kon ik wel een browser selecteren. Mogelijk heeft dit te maken met dat er in jouw geval geen .config-bestand gevonden kon worden.
joept schreef:Zouden jullie mij willen uitleggen hoe ik de bugs moet oplossen en hoe ik het programma verder kan ontwikkelen?
VB.Net 10 Express bij Microsoft downloaden en het project (= het .sln-bestand) daarin openen.
joept schreef:Misschien dat het een goed plan is om er een OpenSource project van te maken, maar hoe pak ik dat aan?
Eerst moet je je afvragen voor wie dit programma interessant kan zijn en wie er z'n vrije tijd in wil steken om dit programma verder te ontwikkelen. Wat moet dit programma uiteindelijk worden ? Vooralsnog is het vooral een teksteditor die wat HTML-elementen kan invoegen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte hTML editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb het programma: VB. Net Express gedownload van Microsoft.com
Ondertussen heb ik het .sln bestand geopend.

Rechts heb ik vervolgens een menu waar onder andere: 'ConfigFileModule.vb' in staat.
Maar ik kan hier niet het code vinden:

Code: Selecteer alles

'Me.SaveFileDialog1.CheckFileExists = True
Waar kan ik dat stukje code wel vinden?

De print functie hoeft inderdaad niet, want wie gaat er nou HTML uitprinten.
Maar hoe haal ik de printfunctie weg?
Eerst moet je je afvragen voor wie dit programma interessant kan zijn en wie er z'n vrije tijd in wil steken om dit programma verder te ontwikkelen. Wat moet dit programma uiteindelijk worden ? Vooralsnog is het vooral een teksteditor die wat HTML-elementen kan invoegen.
In ieder geval wil ik mijn vrije tijd er in steken. Omdat ik het een heel erg leuke toevoeging vind op mijn website http://www.myblogsite.nl voorlopig wil ik er vooral een goede HTML-editor van maken die beschikt over de juiste basisfuncties. Daarna wil ik het programma geen uitbreiden. Zo wil ik er bijvoorbeeld voor zorgen dat bestanden elke 10 minuten worden opgeslagen. Zodat je nooit meer iets kwijt raakt. Zo zijn er vast nog wel meer leuke toevoegingen!
Maar voordat ik ga denken aan nieuwe toevoegingen wil ik graag eerst de bugs oplossen.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte hTML editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

joept schreef:Rechts heb ik vervolgens een menu waar onder andere: 'ConfigFileModule.vb' in staat.
Maar ik kan hier niet het code vinden:

Code: Selecteer alles

'Me.SaveFileDialog1.CheckFileExists = True
Waar kan ik dat stukje code wel vinden?
In Visual Studio vind je bovenin de werkbalk een Find in Files-optie. Daarmee kun je onder andere de Entire Solution doorzoeken. Vul daarin deze code in en dan vind je snel genoeg in welk bestand het zit. Even erop dubbelklikken en je kunt het stuk code eenvoudig in commentaar zetten.
joept schreef:De print functie hoeft inderdaad niet, want wie gaat er nou HTML uitprinten.
Maar hoe haal ik de printfunctie weg?
Dubbelklik op Main.vb om het venster te openen. Vervolgens kun je met de rechtermuisknop op het menu klikken en dan kiezen voor Edit DropDownItems. Daarin kun je eenvoudig een menu-item verwijderen. De Print-knop in de werkbalk kun je verwijderen door er met de rechtermuisknop op te klikken en dan te kiezen voor Verwijderen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Hoi,

Ik heb het bovenstaande bericht uitgevoerd.
Ik begin eindelijk een beetje te snappen hoe het in elkaar zit. Leuk programma!
Maar hoe kan ik nou van het aangepast code weer een nieuw installatie bestand maken?

Alvast bedankt voor je hulp!


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

Joep,

Je kunt je beter eerst richten op het oplossen van de bugs en het toevoegen van de gewenste nieuwe functionaliteit. Daarna komt het bouwen van een setup wel.

Zolang je de Express-editie van Visual Studio .Net gebruikt is de enige mogelijkheid die je hebt ClickOnce-deployment.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Maar bug:

00. Wanneer je het programma start, krijg je een melding dat hij een configuratiebestand niet kan inlezen.

Is ondanks de code wijziging:

Code: Selecteer alles

'Me.SaveFileDialog1.CheckFileExists = True
niet weg.
Heb jij daar ook last van? Hoe kan ik het alsnog oplossen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

Joep,

Welcome to my world: het ontwikkelen van software.
Je zult leren dat 1 codewijziging niet direct al je problemen oplost. Deze codewijziging had met het opslaan van een bestand te maken, niet met config-bestanden.

Dat van het config-bestand is niet direct een probleem, want je moet tijdens de installatie een config-bestand meeleveren en het programma moet tijdens het opstarten weten waar dit bestand gevonden kan worden. Normaal staat dit bestand gewoon in dezelfde map als het .exe bestand. Volgens mij werd dit nu puur veroorzaakt door de manier waarop het vorige installatiebestand is opgezet.

Volgens mij is het zelfs mogelijk om na installatie bij de 1e keer opstarten door het programma zelf zo'n config-bestand te laten aanmaken. Dan heb je hier helemaal geen last meer van en heb je voldoende aan alleen het .exe bestand.

Dit komt dus pas als je een nieuwe setup samenstelt. Tot die tijd draai je het programma gewoon in je ontwikkelomgeving (= Visual Studio .Net), want dan kun je het programma Debuggen (Step Into, Step Over, breakpoints zetten, etc).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Sorry Martijn inderdaad zie ik dat je nu de bestanden kan opslaan. Helemaal geweldig!
Weet jij misschien hoe de bug:
03. Het kiezen van een standaard browser.
kunnen oplossen?

Eigenlijk dacht ik dat het handiger is om gebruik te maken van de ingebouwde browser in het programma dat is denk ik handiger en leuker.
De browser werkt wel. Maar zodra je een bestand hebt opgeslagen bijv. op het bureaublad dan kan de browser het bestand niet meer vinden. De pagina van de browser blijft vervolgens wit.

Kan jij mij vertellen hoe dit opgelost moet worden?

Alvast bedankt voor je geweldige hulp!


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Weet niemand hoe ik bovenstaand probleem kan oplossen?


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

Joep,

Ik weet niet precies wat het probleem is. Je kunt de pagina opslaan, openen in de interne browser en je kunt de pagina in deze interne browser verversen. Wel lijkt het me handig als deze code automatisch ververst wordt in de interne browser. Dat scheelt weer.

Als je nu iets in de interne browser opvraagt en de pagina is gewijzigd dan krijg je de vraag of je de wijzigingen wilt opslaan. Echter lijkt het me handiger als deze melding niet komt en de pagina gewoon opnieuw wordt opgeslagen (en ververst in de interne browser).

Ben je inmiddels al een beetje thuis in Visual Studio .Net ? Kun je inmiddels je programma vanuit Visual Studio uitvoeren (via de Continue-knop of F5) ? Ook is het handig om te weten hoe je met breakpoints (F9) kunt werken en hoe een debugger werkt (Step Over, Step Into, etc). Als je dat een beetje door hebt dan kun je namelijk zelf bekijken welke route er door de programmacode gevolgd wordt en daarin ook eventueel iets aanpassen. Zie ook www.vbvoorbeelden.be/Debugging-in-Visual-Studio.html voor enkele voorbeelden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door nirwana »

Inmiddels heb ik de code van de preview()-procedure wat vereenvoudigd tot het volgende:

Code: Selecteer alles

       
    Sub preview()
        If modified = True Then
            saveFile()
        End If

        saveFile()
        Browser.Activate()
        Browser.activeWebBrowser.Navigate(activefile)
    End Sub
Dan wordt met de interne webbrowser de pagina opgeslagen als die is aangepast en vervolgens opnieuw in de interne browser geladen. Dat scheelt steeds het vragen of de wijziging moet worden opgeslagen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
joept
Berichten: 270
Lid geworden op: 9 maart 2008, 13:45
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte HTML-editor hoe los ik de bugs op?

Bericht door joept »

Ik begin een klein beetje mijn weg te vinden.
Waar moet ik bovenstaand code toevoegen/wijzigen ?

Alvast bedankt voor het antwoord.


Joep
Filmpje over NVU (snelstart) een simpel filmpje met belangrijke basisvaardigheden. Zie:
http://forum.myblogsite.nl/phpBB3/viewt ... f=99&t=477
Plaats reactie