Kolom "vast" zetten....

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Internet Explorer 8
Contacteer:

Kolom "vast" zetten....

Bericht door han52krol »

Hallo allemaal,

Daar was ik weer. Het schiet lekker op met de webshop. Heel veel werk, maar ook leuk werk, vooral als je het zelf doet. :D

Ik heb een rare vraag, kun je in kompozer ook een kolom of meerdere kolommen vast zetten? Mijn shopje layout is verdeeld in 3 stukken, een linker kolom, midden stuk en een rechter kolom. De beide buitenste kolommen wil ik eigenlijk "vast" zetten.Kan dit en is dit mogelijk met KomPozer?

Graag jullie hulp...

Gr. Han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kolom "vast" zetten....

Bericht door nirwana »

Han,

Ik weet niet precies wat je met "vast zetten" bereiken wilt, maar onlangs ben ik hiermee bezig geweest. Die website bestaat ook uit een linker-, midden- en rechtergedeelte. Die pagina heb ik toen zo aangepast dat het middelste gedeelte z'n hoogte en breedte behoudt en als je daarin meer inhoud plaatst er dan automatisch een schuifbalk bij komt. Is dat een beetje wat je bedoelt ?

Als dat niet het geval is, dan zul je toch even moeten uitleggen wat je precies bedoelt met dit "vast zetten".
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Kolom "vast" zetten....

Bericht door han52krol »

Hoi Martijn,

Sorry voor de hele late respons. Nu een keihard, JA, dit bedoel ik. Hoe werkt zo iets?

Han
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Kolom "vast" zetten....

Bericht door Frederik »

Misschien is het een idee om in die voorbeeldpagina de 'bron' in zijn geheel over te nemen (kopiëren en plakken)en dan naar eigen inzicht aanpassen.
:idea: :?:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kolom "vast" zetten....

Bericht door nirwana »

Han,

Staat jouw webshop - tot zover je die nu hebt - al ergens online ? Al is het maar in een test-map...

Als dat nog niet het geval is kun je de code dan ergens op jouw website plaatsen ? Wat mij betreft maak je een aparte webshop-map aan en plaats je daarin de bestanden die je nu hebt. Dan een linkje daarnaar hier op het forum plaatsen en dan kunnen we even met je meekijken.

Volgens mij wordt het dan een stuk makkelijker om daar een kopie van te trekken, die aanpassen in jouw code en zo aangeven welke mogelijkheden er zijn.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Kolom "vast" zetten....

Bericht door han52krol »

Hallo Martijn,

Euhhh? Hoe doe ik dat? Ik heb de map geplaatst in de website, maar ik zie niets. Ik gebruik Filezilla client. Of moet ik de map in de index zetten van mijn website?
Ook nog sorry voor de late reacties, maar ik ben op service geweest de laatste dagen, dus vroeg erop uit en laat thuis...

Gr. Han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kolom "vast" zetten....

Bericht door nirwana »

han52krol schreef:Euhhh? Hoe doe ik dat? Ik heb de map geplaatst in de website, maar ik zie niets. Ik gebruik Filezilla client. Of moet ik de map in de index zetten van mijn website?
Ik weet niet hoe je de map genoemd hebt, dus dat kan ik zo niet controleren. Als je bijvoorbeeld een map met de naam "shop" in de map van jouw website-bestanden plaatst, dan kun je die vervolgens aanroepen via www.websitehankrol.nl/shop
Die moet dan bijvoorbeeld op hetzelfde niveau komen te staan als jouw huidige afbeeldingen-map.

Dit kan dan de structuur van jouw website op de server zijn:
- afbeeldingen
- shop (dit is dan bijvoorbeeld de nieuwe webshop-site)
- index.html (dit is de beginpagina van de huidige site)
- galerij.html
- links.html
- et cetera

Zo kun je eenvoudig een aparte map onder je website plaatsen. Als je in die map ook nog een bestand met de naam index.html (of index.htm) plaatst dan wordt die ook getoond als je via de webbrowser de inhoud van die map opvraagt. Onder die shop-map kan dan weer een aparte afbeeldingen-map komen te staan, etc.
han52krol schreef:Ook nog sorry voor de late reacties, maar ik ben op service geweest de laatste dagen, dus vroeg erop uit en laat thuis...
Wat doe je als je "op service" bent ? Die term zegt mij eerlijk gezegd weinig.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Kolom "vast" zetten....

Bericht door han52krol »

Martijn,

Op service betekent naar Belgie of naar Duitsland reizen met een bus. Boxspringcombinaties repareren, als er klachten zijn of 4 combinaties in een showroom opzetten.

Ik heb inmiddels een andere oplossing. De knoppen aan de linkerkant in een extra tabel geplaatst, nu verschuiven de knoppen niet meer en het tekst vlak kan dan soms groter of gewoon blijven.

Hoe is jouw ervaring met BlueGriffon? Is het "makkelijker "dan Kompozer of....... gewoon nog niet aan beginnen?
Han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kolom "vast" zetten....

Bericht door nirwana »

Met Bluegriffon heb ik nog niet erg veel ervaring. Wel heb ik de Nederlandse vertaling voor dit programma gemaakt.

Maar ik zou mensen aanraden om voorlopig nog Kompozer te gebruiken. Deels is dat onbekendheid met Bluegriffon en aan de andere kant moet ik zelf ook nog zien in welke richting Bluegriffon zich gaat ontwikkelen. Qua HTML-editor is Bluegriffon weer een stukje verder dan Kompozer, maar ik weet nog niet echt wat ik met het grote CSS-panel aan moet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie