bij iedere download het scherm van microsoft security essent

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gesloten
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows Vista Firefox

bij iedere download het scherm van microsoft security essent

Bericht door the old man »

Goeden avond,

Sinds een paar weken krijg ik bij iedere download het scherm van Microsoft Security Essentials te zien.
Maar er wordt niet aangegeven of de download goed is of besmet met een virus, voorheen kreeg ik dit scherm nooit te zien.
Zie voorbeeld.

Afbeelding

Je kunt niet zien of er iets met een download aan de hand is en je kunt voor deze download ook niet aangeven of je de download daadwerkelijk wilt ophalen.
Ik weet dus niet de reden van dit scherm wat ik voor een aantal weken geleden nooit te zien kreeg.
Ik heb geen update van MSE binnengehaald en geen van de instellingen veranderd.

Wie weet waarom dit ineens gebeurt.

Groet.

the old man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door Frederik »

Verwijderen en opnieuw downloaden en installeren. Denk dat het een Windows ding is.
Zeker geen normaal gedrag van MSE. Dat hoor je niet te zien te krijgen bij iedere download van het één of ander.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door nirwana »

Is inderdaad geen normaal gedrag. Ik heb zelf ook MSE gehad (voordat ik via het bedrijf NOD32 ben gaan gebruiken), maar daarbij trad dit niet op. Firefox roept na een download een of andere algemene virusscan-interface waarmee antivirus-programma's hun diensten aan andere programma's kunnen aanbieden. Blijkbaar reageert jouw MSE daar niet lekker op, want deze gaat waarschijnlijk niet scannen, maar start slechts het hoofdvenster van het programma op.

Misschien kun je voordat je opnieuw gaat installeren de MSE Restore Tool nog een kans geven. Die herstelt de instellingen van MSE en hopelijk werkt de integratie met Firefox daarna wel weer.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows Vista Firefox

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door the old man »

Goede middag,

Met de MSE Restore Tool krijg ik de melding dat Microsoft Security Essentials niet is gevonden op mijn systeem.
Diverse malen heb ik het geprobeerd maar steeds dezelfde melding, dus die tool krijg ik niet aan de praat.
MSE heb ik vervolgens verwijderd van het systeem en ook in het register verwijderd wat ik kon vinden.

Vervolgens MSE opnieuw geïnstalleerd maar het venster blijft komen zonder te scannen.
Als ik e.e.a. op een rij zet blijkt wel dat ik dit voor de eerste keer zie nadat FF. is geüpdatet naar FF. 6.
Ik vrees nu dat MSE niets meer scant maar kan dat niet nagaan, wie kan me verder helpen? Ik heb verder geen virus scanner o.i.d. geïnstalleerd (alleen de windows firewall) want MSE werkte voor mijn gevoel erg goed.

Voor de goede orde, als ik iets download in IE geeft MSE geen kik en ook vanuit Opera is er niets aan de hand.
Dus alleen bij FF. krijg ik dat venster, is het dan toch een bug in FF.?

Groet,

the old man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
novaflash
Berichten: 336
Lid geworden op: 5 mei 2010, 15:56
    Windows 7 Chrome

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door novaflash »

Test eens met een nieuw profiel van Firefox.

Mogelijke tips;
Een onbedoelde filetype association in Firefox met MSE executable.
Virusscan na downloaden is in about:config uit te schakelen in Firefox.
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows Vista Firefox

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door the old man »

Goede morgen,

Bij een nieuw profiel kan ik downloaden zonder dat het MSE venster tevoorschijn komt.
In mijn default profiel had ik de extensie "Download Status Bar" geïnstalleerd en daar nooit problemen mee gehad, deze heb ik verwijderd en als ik dan hetzelfde programma download komt het venster niet tevoorschijn.

Daarna de extensie "Down Them All" geïnstalleerd en ook dan komt het venster niet in beeld.
Waarschijnlijk is het daarmee opgelost, maar hoe controleer ik nu of MSE zijn werk wel goed doet?

Weet iemand een " Namaak virus wat geen kwaad kan maar MSE wel op moet reageren? "

Verder dank voor de reacties, mochten er nog andere reacties zijn dan lees ik ze graag.

Groet,

the old man.
Laatst gewijzigd door the old man op 28 augustus 2011, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows Vista Firefox

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door knorretje »

Als je een namaakvirus zoekt, kun je het eicar testvirus gebruiken.
Gebruik ik zelf ook wel eens om virusprogramma's te testen.

http://www.eicar.org/
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows Vista Firefox

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door the old man »

Goeden avond,

MSE sloeg aan (als een waakhond) op de testfile.
Ik mag dus aannemen dat MSE nu goed werkt, en dat er toch iets niet helemaal in orde is met "Download Status Bar".

Dank voor het meedenken, en mocht er zich nog iets geks voordoen dan zal de ouwe man zich weer melden.

Groet,

the old man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door nirwana »

Misschien had het hier nog iets mee te maken: Options for Download Status Bar en wie weet moet je voor MSE nog extra parameters meegeven.

Dan kun je het beste in die opties aangeven dat het bestand na download niet gescand hoeft te worden. MSE zal het bestand namelijk ptoch wel gaan scannen, of de Download Status Bar het nu actief aanbiedt of niet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows Vista Firefox

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door the old man »

Goede middag,

@ Nirwana,
Ik heb de optie voor het handmatig scannen in de Download Status Bar uitgezet, resultaat is dat MSE nu niet meer aanspreekt.
Wel is het zo, dat als ik handmatig scannen aan heb staan ik toch geen enkele mogelijkheid heb in MSE om dan ook werkelijk ergens aan te geven dat ik een bepaalde download gescand wil hebben. (behalve door op een download te gaan staan en dan rechts te klikken en vervolgens aan te geven "scannen door ...")
Dat is toch ook de normale manier om iets handmatig te scannen?

Maar voorlopig ben ik het opstart scherm van MSE kwijt.

Dank voor het meedenken.

Groet,

the old man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door nirwana »

De meeste virusscanners hebben tegenwoordig ook een on-access-scanner (real time). Deze houdt dus alle bestanden op de computer in de gaten en controleert ze zodra ze worden gebruikt. Dan kun je dus via de Download Status Bar een bestand downloaden en hoef je hier verder niet meer naar om te kijken. MSE zal dit bestand dan moeten scannen voordat je het in gebruik gaat nemen. Test dit maar eens via het test-virus dat hier in het onderwerp al eerder werd aangegeven om te zien of dat effect heeft.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows Vista Firefox

Re: bij iedere download het scherm van microsoft security es

Bericht door the old man »

Goeden avond,

Allergisch zijnde voor virussen en andere zaken die de oude man zelf waarschijnlijk weer van zijn pc kan verwijderen heeft hij toch de goede raad opgevolgd.

Met zenuwachtige gelaatstrekken en gespannen spieren heb ik het testvirus (eerder genoemd door knorretje) gekopieerd naar het kladblok.
Op het moment van opslaan kreeg ik inderdaad de melding van MSE dat er ongerechtigheid was aangetroffen op de pc.
en of dat opgeschoond mocht worden.
De ouwe al zielsgelukkig dat het werkte wist niet hoe snel hij JA moest antwoorden op die vraag, zelf het bestandje verwijderd en enige ogenblikken daarna gaf MSE aan dat de pc was opgeschoond.

Hoe mooi kan computeren zijn met op z'n tijd de nodige hulp.
Waarvoor hartelijk dank.

Groet,

the old man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gesloten