plaatsbepaling in Kompozer

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door nirwana »

sers schreef:Correctie!! Button probleem ook opgelost.
Ik heb hem gewoon een nieuwe naam gegeven button53 en toen ging het wel.
Moet hem nog wel op alle plaatsen aanpassen. Blijf het raar vinden
Jacques,

Ik denk dat je last hebt van de cache van je webbrowser. Welke browser gebruik je om de pagina's mee te bekijken ?

In de cache van de browser worden al eerder opgevraagde bestanden bijgehouden. Zo worden websites die je al eerder hebt opgevraagd eerst vanuit die cache geladen als je de website opnieuw opvraagt. Dit verhelp je doorgaans door te drukken op CTRL+F5. Ook bieden diverse browsers een manier om via de instellingen aan te geven hoe de cache gebruikt moet worden.

Voor Firefox:
http://kb.mozillazine.org/Browser.cache ... _frequency

Voor IE:
http://support.microsoft.com/kb/263070/nl
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Beste Martijn,
Ik gebruik i.e.8 en kijk af en toe in firefox. Toevallig heb ik dit nu niet gedaan. Intussen is het opgelost bij mij.
Maar bij de buren niet. Ik heb de achtergrond veranderd van www.hvhetslot.nl/bestuur.html veranderd, de oude in FileZilla gedeleted en zij ziet nog steeds de oude achtergrond. Nu is het denkelijk duidelijk waaraan dat ligt. Zij gebruikt windows 7. Ik ga eens uitzoeken hoe dat opgelost kan worden.
Verder...ik heb het e.e.a. aangepast en het ziet er m.i. nu redelijk uit.
Als u commentaar/advies heb hoor ik het graag en uw mening stel ik zeer op prijs.
mvg
Jacques
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

PS:
Bedoelt u dat ik FileZilla op F5 moet drukken? Dat doe ik al (meestal) of wanneer iemand de website oproept?
mvg
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door nirwana »

sers schreef:Bedoelt u dat ik FileZilla op F5 moet drukken? Dat doe ik al (meestal) of wanneer iemand de website oproept?
Nee, het gaat niet om Filezilla, maar om de webbrowser (Internet Explorer, Firefox, Chrome, etc). Die hebben allemaal een lokale cache op disk en daaruit halen ze normaal gesproken de bestanden. Tenzij je aangeeft dat je echt de recentste versie van de bestanden wilt via een harde refresh (CTRL+F5). Ook kun je het cache-geheugen van de webbrowser legen via de privacy-instellingen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Ja, ik had dat ondertussen uitgevonden en bij de buurvrouw veranderd en bij mij ook.

De hele site is nu min of meer af. Wat vindt u ervan?
Het vervelende is dat ik toch maar doorga met veranderingen. Ik begin er een beetje verslaafd aan te worden

Ik begrijp sommige dingen nog steeds niet maar dat zal wel blijven. Door middel van proberen en proberen kom je er ook wel

Nogmaals bedankt!

mvg
Jacques
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door nirwana »

Wat de bestuur-pagina betreft:
het is handig om in de website 1 stijl door te voeren. Dan voelt het alsof de verschillende pagina's bij elkaar horen.

Tip: als je geen zin hebt om in elk pagina hetzelfde menu op te nemen, dan kun je eens kijken naar Server Side Includes of PHP include (als dat mogelijk is op de webserver waarop de bestanden nu staan). Met die technieken plaats je het menu in 1 centraal bestand en kun je het daar onderhouden. Als er dan iets aan het menu moet worden toegevoegd, dan kan dat ook op die plaats in plaats van in elke pagina afzonderlijk.

Nu zie je op de voorpagina een menu en een gecentreerd middelste gedeelte. Op de bestuur-pagina is het menu weg en zie je ook een middelste deel. Alleen heeft dat middelste deel een gele achtergrondkleur en staat de andere tekst erboven en eronder.

Op de bestuurpagina staat nu 1 grote afbeelding met de pasfoto's en naam + functie van de personen. Ik zou hier eerder losse onderdelen van maken. Dan kun je de pasfoto's los maken en de naam + functie onder elke foto zetten.

Ook hier heb ik weer een voorbeeld-pagina voor gemaakt: http://www.mozbrowser.nl/web/hvhetslot/bestuur.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door nirwana »

sers schreef:Het vervelende is dat ik toch maar doorga met veranderingen. Ik begin er een beetje verslaafd aan te worden
Jacques,

Een website nodigt ook uit om aan te passen en bepaalde dingen mee uit te proberen. Je kunt namelijk eenvoudig een kopie van een pagina maken en daarop bepaalde zaken uitproberen. Als dat niet het gewenste effect heeft, dan kun je de kopie verwijderen en weer iets anders proberen.

Des te meer je met een webpagina experimenteert, des te meer ga je er (naar ik hoop) van begrijpen. Zo kun je hierop ook steeds beter zaken uitproberen die het gewenste effect hebben. De voorbeeld-pagina's maak ik zodat je ook kunt bekijken hoe deze in elkaar zitten en daar eventueel van kunt leren.

Voor de bestuur-pagina heb ik nu in het middelste deel een tabel gebruikt om alle elementen op hun plaats te zetten. Normaal gesproken zou ik dat met div's hebben gedaan, maar ditmaal ging ik eerder voor een snel resultaat. Tabellen dienen op een webpagina gebruikt worden voor het tonen van tabulaire data en niet voor het positioneren van de elementen op een pagina.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Beste Martijn
Bedankt voor je uitleg
Die bestuurspagina vind ik erg mooi en ze (bestuur) vroeg om zoiets.
Ik ga eens kijken hoe de codes in elkaar zitten.
Ik zal jullie niet meer lastig vallen (hoop ik) maar wie weet
Nogmaals hartelijk dank voor al uw hulp

mvg
Jacques
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Martijn, Ik weet het, ik ben een zeurpiet. (komt goed uit in deze tijd)
Toch nog een vraagje:
Het gaat over de pagina's http://www.hvhetslot.nl/lopenende%20zaken.html en http://www.hvhetslot.nl/nieuwsbriefsept2011.html (waarom in de naam vd eerste pagina steeds %20 komt te stan begrijp ik ook niet)
Ik heb geprobeerd alles in de kop (menu Tekst en Logo's) te centreren via Tabellen en via <center>tekst</center>
En toch komt het e.e.a. niet in het midden. Wat doe ik verkeerd
Alvast bedankt!
mvg
Jacques
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

PS:
Ik heb het nu geprobeerd op te lossen met tabellen.
Hoe komt het dat ik op mijn screen het e.e.a. dan toch niet gecentreerd zie staan.
Ik heb nog niet bij de buren gecheckt (te laat) maar doe dat morgen
mvg
Jacques
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door Frederik »

sers schreef: Het gaat over de pagina's http://www.hvhetslot.nl/lopenende%20zaken.html en http://www.hvhetslot.nl/nieuwsbriefsept2011.html (waarom in de naam vd eerste pagina steeds %20 komt te stan begrijp ik ook niet)
%20 is de html codering voor een spatie. Dus overal waar je in een paginatitel een spatie zet (geen idee waarom mensen dat doen) komt %20 te staan. Noem de pagina gewoon lopendezaken of zaken of weet ik veel wat, en je bent dat %20 teken kwijt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door nirwana »

sers schreef:Hoe komt het dat ik op mijn screen het e.e.a. dan toch niet gecentreerd zie staan.
Ik zie in deze pagina's weinig redenen waarom het wel gecentreerd zou moeten zijn. In een van mijn eerste reacties heb ik aangegeven dat als je de complete inhoud van de pagina wilt centreren je dat het beste kunt doen door alles in 1 grote gecentreerde div (met een breedte (width) aangegeven en margin-left en margin-right op auto) te plaatsen.
sers schreef:Ik heb nog niet bij de buren gecheckt (te laat) maar doe dat morgen
Ik zou er eerst voor zorgen dat het bij jou goed komt te staan, voordat je de buren ermee lastig valt. De kans is namelijk klein dat als het bij jou niet goed staat het er bij de buren wel goed uitziet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

nirwana schreef:Ik zou er eerst voor zorgen dat het bij jou goed komt te staan, voordat je de buren ermee lastig valt. De kans is namelijk klein dat als het bij jou niet goed staat het er bij de buren wel goed uitziet.
Bedankt voor uw antwoorden.
Het gaat hier om de menubalk en de logo's en Koptekst.

Ik kom er niet uit. Ik had alles op mijn screen precies in het midden staan maar toen stond het scheef bij de buren.
Ik blijf experimenteren en bij de buren binnenlopen.
Er komt nog een raar item bij.
Ik had een andere kennis gevraagd om te kijken en die zei weer dat alles goed stond.

Alvast bedankt voor uw commentaren

mvg
Jacques
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door nirwana »

Jacques,

In http://www.mozbrowser.nl/web/hvhetslot/ ... zaken.html heb ik de aanbevelingen die ik in dit onderwerp heb gemaakt toegepast:

1) een grote div om het geheel maken, zodat het gecentreerd kan worden:

Code: Selecteer alles

<div style="width: 876px; margin-left: auto; margin-right: auto; border: 1px solid #EEE; background-color: transparent; text-align: left; ">
inhoud van de pagina (menu + rest)
</div>
2) het menu een vaste breedte geven en ook centreren:

Code: Selecteer alles

#drop-down-menu
{
   width: 600px;
   height: 55px;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
}
Ik heb hier wat dunne lijntjes omheen getrokken zodat je kunt zien waar de verschillende elementen precies staan (en hoe deze zijn uitgelijnd).

Ook moet je eens op de tabel met de logo's letten als je mijn versie vergelijkt met de originele versie:
origineel: http://www.hvhetslot.nl/lopenende%20zaken.html
aangepast: http://www.mozbrowser.nl/web/hvhetslot/ ... zaken.html

In mijn aangepaste versie heb ik het logo voor de tabel verkleind naar 100 bij 85 pixels. Daar blijft er van het logo nog maar 10 procent over van de bestandsgrootte, maar belangrijker: de afbeelding ziet er een stuk strakker uit. In jouw geval zie je wat spikkeltjes en in de verkleinde versie zie je ook wat meer lijntjes en kun je beter zien wat het moet voorstellen.

Overigens vind ik het menu nog wel wat lastig om te centreren. De hoeveelheid items in het menu bevat de breedte van het menu (en dus wat er gecentreerd moet worden). Verder blijf ik aan de linkerkant een ruimte van 40 pixels overhouden die ik niet echt weg krijg. Daarom is er nu aan de rechterkant ook eenzelfde ruimte, zodat het geheel weer gecentreerd wordt.
Mede daarom is het handig om dit menu 1 keer te definiëren en die dan in elke pagina op te nemen (include).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
sers
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 november 2011, 13:29
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: plaatsbepaling in Kompozer

Bericht door sers »

Beste Martijn,
Ik heb net een vraag gesteld over beveiligde pagina maar kan hem niet meer vinden
Is hij ergens anders geplaatst
Plaats reactie