In de strijd tegen spammers...

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Mad Maks »

Mudfoot schreef:Een open forum brengt nu eenmaal dit soort ongemak met zich mee. Ik zou zeggen, stel meer moderatoren aan met, op z'n minst, spam-busting bevoegdheden
ik stel me beschikbaar :-)

groet

MM
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows XP Mozilla
Contacteer:

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Tonnes »

Mudfoot schreef:^ Lijkt me geen goed idee; je kan niet verwachten van first time posters met een legitieme hulpvraag dat ze eerst een dag -of langer- moeten wachten voordat ze hun probleem überhaupt kunnen voorleggen, laat staan een antwoord krijgen.
Dat zei ik ook niet, vandaar het maximumaantal van bv. 2, voor een eerste plaatsing van 1 of 2 artikelen per dag. Als een derde reactie of topic pas de volgende dag (of desnoods dezelfde dag, maar pas na beantwoording van de vorige) mag worden geplaatst, heb je dus met maximaal 2 spamreacties en/of -topics per nieuwe gebruiker per dag te maken.
Een open forum brengt nu eenmaal dit soort ongemak met zich mee. Ik zou zeggen, stel meer moderatoren aan met, op z'n minst, spam-busting bevoegdheden; je kan de kraan niet dichtdraaien maar je kan wel meer dweilen uitdelen. :wink:
Je kunt die kraan ook zo goed mogelijk dichtdraaien en de zaak eerst eens aankijken dan op voorhand meerdere dweilen uitdelen… :wink:
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Frederik »

Lijkt mij een beetje overbodig. Die 24 bagger postings waar Tonnes op doelt heb ik een paar uur na verschijnen allemaal verwijdert. Aangezien dit soort excessen ook weer niet iedere week voorkomen, valt het allemaal nog wel mee en zijn extra maatregelen, wat mij betreft, niet echt nodig. Overigens zag ik ze zelf staan en heb ik er geen melding van gezien! :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door nirwana »

Inmiddels hebben we ook Mozes bereid gevonden om breder te gaan modereren op het forum. Zo moeten we toch een beetje het forum schoon kunnen houden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Frederik »

Moet nu zeker lukken :)
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Mozilla
Contacteer:

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Tonnes »

Mijn vraag was letterlijk of het niet heel simpel mogelijk is om een maximum te stellen, enerzijds doelend op de features van phpBB, anderzijds op de wensen van dit forum. Wat het laatste betreft begrijp ik dat er liever wordt gedweild dan gekozen voor een eenvoudig te implementeren en constructievere oplossing, dus wellicht moet de vraag dan ook bij phpBB worden gesteld. Mocht dit dan ooit mogelijk zijn, vraag ik me nu al af of de functie op dit forum zal worden geïmplementeerd. ;)
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door nirwana »

Ik ben er niet voor om iemand die hier net nieuw is te beperken in zijn/haar mogelijkheden. Dus wat mij betreft is iedereen hier welkom en mag deze ook direct een bericht plaatsen. Oplossingen waar ik wel iets in zie hebben meer te maken met "flood control". Oftewel, hoe onderscheid je een normale gebruiker van een spammer.

Daarnaast heb ik net op basis van http://www.phpbb.nl/forums/viewtopic.php?f=7&t=52722 de "Nieuwe gebruikers"-groep van phpBB 3.0.6 hier op het forum geactiveerd. Nieuwe gebruikers blijven nu in die groep totdat ze een bericht op het forum hebben geplaatst. Vervolgens kunnen aan die groep rechten (en dus ook beperkingen) toegekend worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Frederik »

Mijn voorkeur gaat zeker niet uit naar dweilen als eerste keuze, wat een veronderstelling :x

Het nu goed moeten keuren van een posting brengt méér werk met zich mee, dan heel af en toe eens flink moeten dweilen. Voor die ene keer dat er een spammer actief is staat al dat extra werk niet in verhouding tot.
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Mozilla
Contacteer:

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Tonnes »

nirwana schreef:Ik ben er niet voor om iemand die hier net nieuw is te beperken in zijn/haar mogelijkheden. Dus wat mij betreft is iedereen hier welkom en mag deze ook direct een bericht plaatsen. Oplossingen waar ik wel iets in zie hebben meer te maken met "flood control". Oftewel, hoe onderscheid je een normale gebruiker van een spammer.
Dat is nu precies waar ik op doel, een eenvoudige "flood control"-detectie dus, gebaseerd op normaal plaatsingsgedrag en gebruikmakend van bestaande logica in de forumsoftware. Er is immers niet veel (computer)intelligentie voor nodig om een spammer te kunnen onderscheiden van een normale gebruiker door gebruik te maken van het feit dat een nieuwe gebruiker nooit 24 of zelfs meer onbeantwoorde berichten kort na elkaar in verschillende groepen zal plaatsen. Dus nogmaals: als op dag 1 een beperking van 2 of 3 te plaatsen berichten geldt, die al direct wordt opgeheven als 1 ervan is beantwoord, ben je klaar. Niemand heeft het over dagen wachten totdat een eerste bericht mag worden geplaatst, goedkeuring geven aan een posting of merkbare beperking van het forumgedrag voor normale gebruikers (ik niet althans, een kwestie van goed lezen misschien? ;)). Maar zoals gezegd, wellicht een zaak voor phpBB.
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Tonnes »

Na de 43 posts uit het verre oosten zojuist: misschien tijd om weer eens over de mogelijkheden na te denken? De hele feedlijst vol, de lijst Actieve onderwerpen praktisch onbruikbaar… :roll:
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door nirwana »

Tonnes schreef:Na de 43 posts uit het verre oosten zojuist
Ditmaal kwam ze uit Polen, maar inderdaad ligt dat ook oostelijk van Nederland.
Tonnes schreef:misschien tijd om weer eens over de mogelijkheden na te denken? De hele feedlijst vol, de lijst Actieve onderwerpen praktisch onbruikbaar… :roll:
En binnen een paar uur is alles weer verwijderd. Gelukkig slapen de meeste gebruikers van onze website in de nachtelijke uren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Frederik »

Je wilt niet weten wat er overdag aan spammers voorbij komt. Het is al vanaf begin December vrijwel iedere dag raak.
:(
JacquesC
Berichten: 453
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    Linux Firefox

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door JacquesC »

Is het mogelijk om op taalgebruik te controleren? Als de taal niet Nederlands is de plaatsing van het bericht via een van moderatoren laten lopen?

Mvg Jacques
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:126.0) Gecko/ Firefox/126.0
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:126.0) Gecko/ Thunderbird/126.0
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door Frederik »

Dat is ook moeilijk. Vanmorgen heeft om 8.30 uur ene bosokioy zich geregistreerd, maar heeft (nog niks) gepost. Aan het IP adres kan ik zien dat ie uit Hamburg komt en Google meldt dat dit IP adres in verschillende databases aangemerkt wordt als een notoir spammer IP adres.
Deze heeft dus nu een ban aan zijn broek voordat ie kan posten. Maar als het gajes 's nachts langs komt en direct begint te posten zijn we te laat.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: In de strijd tegen spammers...

Bericht door nirwana »

We kunnen allerlei zaken verzinnen die een spammer onderscheid van een normale bezoeker. We gebruiken voor het forum standaard-software en kunnen dit aanvullen met uitbreidingen aanvullen. Goede antispam-maatregelen op basis van phpBB zijn wat dat betreft welkom.

Voor mensen die direct beginnen te spammen hebben we zo al voorzorgsmaatregelen genomen. Daarnaast is het zo dat als er 1 of meerdere spamberichten op het forum staan deze er nooit erg lang staan. Als spammer heb je daar dus weinig profijt van. Maar de gemiddelde spammer is niet echt intelligent, dus dat hebben ze blijkbaar nog niet helemaal door.

Sinds begin dit jaar bekijk ik de aanmeldingen wat scherper. Zo verwijder ik doorgaans - net als Frederik - al de nodige accounts voordat ze actief gaan worden. Naast het verwijderen van de accounts wordt ook het aantal blokkades van IP-adressen steeds verder uitgebreid.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie