maten in cel in een tabel

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 7 Firefox

maten in cel in een tabel

Bericht door marcel0138 »

Ik heb in Kompozer een tabel gemaakt met 5 kolommen en 5 rijen, dus 25 cellen.

Nu probeer ik achteraf de hoogte van een cel te verlagen of verhogen maar of dat lukt niet of de andere cellen veranderen dan weer.

Komt dat omdat de tabel al een maat heeft in pixels en als je een cel meer hoogte pixels geeft dit in problemen komt met de hoogte pixels van de tabel?
Waarom kan je bij het aantal pixels van een cel behalve het aantal er ook een vinkje voor zetten en wat is het verschil als je bij een cel bv 50 pixels zet wel of niet aangevinkt?
Waarom kan je dan bij de tabel er geen vinkje voor zetten?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: maten in cel in een tabel

Bericht door nirwana »

Marcel,

Ik denk dat de makkelijkste manier om de hoogte van een tabel-rij te wijzigen is om dat via de linialen aan de zijkanten te doen.
Als je een tabel maakt dan zie je dat de hoogte en breedte van de cellen ook in de linialen (boven en links) wordt getoond. Dat is niet alleen voor het tonen, maar daarmee kun je de breedte en de hoogte van een rij of kolom ook eenvoudig aanpassen.

Tip: via het menu Beeld > Tonen/verbergen > Linialen kun je de linialen tonen of verbergen. Deze staan standaard aan, dus zouden ze direct zichtbaar moeten zijn.

Het is inderdaad zo dat een tabel-cel de eigenschappen van de rij overerft. En een tabel-rij erft weer de eigenschappen van een tabel.

Waar die vinkjes precies voor dienen wordt onderin het venster Tabelcel-eigenschappen uitgelegd: "De selectievakjes gebruiken om te bepalen welke eigenschappen worden toegepast op al de geselecteerde cellen". Als je meerdere cellen geselecteerd zou hebben (met de CTRL-toets ingedrukt) en je wijzigt een eigenschap van een tabel-cel dan wordt standaard dit vinkje aangevinkt. Op die manier kun je snel een aanpassing voor meerdere cellen doorvoeren.

Wel wil ik je alvast waarschuwen om niet alles met tabellen moet doen. Er worden complete websites gemaakt die helemaal met tabellen worden opgebouwd (en vervolgens ontstaan vaak de problemen). Hier op het forum heb ik met enige regelmaat een dergelijke website omgezet naar iets wat beter te beheren is. Aan de andere kant moet ik ook aangeven dat het werken met div's en CSS niet voor iedereen is weggelegd. Het mag dan een betere manier van werken zijn, maar het vereist ook een gestructureerde manier van werken.

Bij mijn weten kun je tabellen het beste met CSS mores leren. Dan definieer je op tabel-niveau de belangrijkste eigenschappen en geef je vervolgens alle cellen ook nog enkele eigenschappen. Op het niveau van een individuele cel kom ik dan doorgaans niet, want ik wil doorgaans dat alle cellen van een tabel zich op dezelfde manier gedragen.

Wat mij betreft geef je aan wat je met een tabel wilt bereiken en dan kunnen we bepalen wat daarvoor de beste manier is. Misschien kun je zelfs al ergens op jouw website (als je die al hebt) een test-pagina plaatsen met een (zo goed mogelijk) voorbeeld van wat je wilt bereiken. Dat geeft ons namelijk een beeld van wat je in grote lijnen wilt bereiken. Vaak heb je als je met een website bezig gaat al wel ergens webruimte waar je (in dit geval tijdelijk) een webpagina op kunt plaatsen.
Dan kun je hier op het forum een linkje plaatsen naar de bewuste webpagina zodat we even "met je mee kunnen kijken".
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 7 Firefox

Re: maten in cel in een tabel

Bericht door marcel0138 »

Mijn voorbeeld is www.vandekrol.pro en klik dan links onder op private.
De website is voor anderen en de private pagina is mijn home in mijn browser.
mvg
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: maten in cel in een tabel

Bericht door nirwana »

Marcel,

Is er een reden waarom je halverwege de pagina met een nieuwe tabel begint ?
Als je gewoon de tabel vervolgt dan houd die ook dezelfde kolombreedtes aan.
Met welk onderdeel van de tabel heb je nu problemen ? Wat zou je willen toevoegen ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 7 Firefox

Re: maten in cel in een tabel

Bericht door marcel0138 »

De reden is dat ik ruimte tekort kwam en er een tabel onder heb gemaakt.
Ik weet niet precies hoe je een bestaande tabel straffeloos kunt uitbreiden.
mvg
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: maten in cel in een tabel

Bericht door Frederik »

Is niet moeilijk. Je gaat op de onderste regel staan in de tabel > rechter muisklik > zie afbeelding
Bijlagen
Snap_01.png
Snap_01.png (16.57 KiB) 2356 keer bekeken
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 7 Firefox

Re: maten in cel in een tabel

Bericht door marcel0138 »

Het is gelukt en ziet er goed uit.
Voor het geval ik een keer de maten van een cel verander, is er een mogelijkheid om in één klap alle cellen dezelfde maat te geven of wordt het dan toch de linialen?
Groetjes
Marcel
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: maten in cel in een tabel

Bericht door nirwana »

Marcel,

Mooi dat het nu gelukt is.

Als je alle cellen wilt aanpassen, dan zou ik dat via die linialen doen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie