Wat is er toch aan de hand?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
J.B.M. Schuurman
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2012, 12:38
    Windows 7 Chrome

Wat is er toch aan de hand?

Bericht door J.B.M. Schuurman »

Ik zit met een probleem dat ik zelf niet opgelost krijg, maar misschien ziet iemand de oplossing meteen.

We hebben met Nvu een Russischtalige website gemaakt.
Ik kan niet zeggen dat dit nu een geweldig mooie site is, want zonder foto’s is ie nogal saai. Maar afgezien daarvan is er de pagina “directive2004(1).html Zie: http://www.immigratie-eu.com/directive2004%281%29.html
Wanneer je deze pagina aanklikt, dan zie je op het tekstvlak eerst een hele tijd niks. Nu kan ik onderaan de tekst wel de cursor plaatsen en net zolang op “Enter” klikken totdat de tekst bovenaan de pagina begint, maar dan zakken de links (naar de overige pagina’s van de site) naar beneden en zit ik dus met een andere ‘onvolkomenheid’.

Nu heb ik de paginabron bekeken in de hoop daar iets te ontdekken waardoor ik e.e.a. zou kunnen corrigeren. Ik zag een lange reeks <br> onder elkaar staan, heb dit weggehaald en daarna de pagina weer online bekeken, maar helaas. Door dat te doen zakte de reeks links in de linker kolom weer een heel eind.

Weet iemand wellicht waardoor deze fout is ontstaan?


Bij voorbaat dank,

Jan
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Wat is er toch aan de hand?

Bericht door Frederik »

Welkom Jan!
Nvu wordt eigenlijk helemaal niet meer gebruikt, het is inmiddels een antiek programma te noemen, maar dat allemaal terzijde.
Ik heb in de bron van de betreffende pagina gekeken en ik zie een enorme lijst met:
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
Als je die nu eens allemaal weghaalt is je probleem waarschijnlijk opgelost.
Wat ik ook zie is knip en plak werk uit MS Office: heel vaak een prima methode om een website de vernieling in te helpen. :idea:

Vervolgens zie je dat inderdaad problemen met het linkermenu en dat wordt weer veroorzakt door hele lijsten met overbodige (dubbele) stijlregels zoals dit:

style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Times New Roman'; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; background-color: rgb(204, 204, 204); font-size: medium;"></p>
<p class="MsoNormal"
style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Times New Roman'; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: normal; orphans: 2; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; background-color: rgb(204, 204, 204); font-size: medium;"></p>
<p class="MsoNormal"

Ook die dubbele regels allemaal verwijderen en zo komt alles weer op de juiste positie.
De pagina's zijn allemaal opgebouwd uit tabellen/cellen en dat is een volstrekt achterhaald idee om een website mee te bouwen. Mede de oorzaak van de problemen die er nu zijn. Tabellen zijn erg handig om afbeeldingen e.d. te positioneren, maar niet voor een complete webpagina. Een CSS template biedt veel meer mogelijkheden voor een goed ontwerp.
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows Vista Firefox

Re: Wat is er toch aan de hand?

Bericht door knorretje »

Frederik schreef: Ik heb in de bron van de betreffende pagina gekeken en ik zie een enorme lijst met:<br><br><br>
Als je die nu eens allemaal weghaalt is je probleem waarschijnlijk opgelost.
Als je de regels weghaalt, dan zakt het menu naar beneden en dat is niet de bedoeling. Het probleem is dat de tekst in de cellen verticaal wordt gecentreerd vanwege de css eigenschap vertical-align:middle, die wordt ingesteld via overerving vanuit de ouder-elementen op basis van het standaard stylesheet. Als je wilt dat de tekst bovenaan in de cel verschijnt, dus zul je dat zelf nog moeten toevoegen via vertical-align:top.
De echte oplossing is natuurlijk om geen tabellen meer te gebruiken voor de layout zoals Frederik al terecht opmerkt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Wat is er toch aan de hand?

Bericht door nirwana »

Jan,

Het is wel handig om de pagina in elk geval daar nog te laten staan voor als anderen de pagina nog even willen bekijken.
Nu kan de pagina niet gevonden worden. Of is het probleem inmiddels al opgelost ?

Op www.immigratie-eu.com kan ik in elk geval geen pagina met die titel meer vinden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie