centreren

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
hcnishikigoi
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 juli 2012, 14:02
    Windows 7 Chrome

centreren

Bericht door hcnishikigoi »

ik ben op het moment bezig om de website van mijn vader in een nieuw jasje te steken,

nu ben ik voorheen al eens bezig geweest met publisher maar dat werkte voor mij niet naar behoren

op het moment probeer ik het maar via nvu te doen maar ik loop nu al vast bij het centreren van de pagina's

ik heb al geprobeerd om de eerdere forum berichten uit te voeren maar dat lukte niet echt daarom de vraag of iemand mij zou kunnen helpen....

btw het probleem is dat ik de site nog niet online heb staan en ook nog niet online mag komen te staan jammer genoeg.

mvg hcnishikigoi
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: centreren

Bericht door Frederik »

Nvu wordt door vrijwel niemand meer gebruikt. Dat programma stamt nog net niet uit de vorige eeuw.
De programma's die na Nvu zijn gekomen zijn Kompozer en BlueGriffon.
Je moet zelf maar uitproberen met welke van de twee je het prettigst werkt:
http://kompozer.net/
http://bluegriffon.org/
btw het probleem is dat ik de site nog niet online heb staan en ook nog niet online mag komen te staan jammer genoeg.
Je kunt hem toch wel ergens tijdelijk parkeren? Als dat echt niet kan moet je de bron van de tekst hier maar neer plakken.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: centreren

Bericht door nirwana »

Als je pagina's wilt centreren, dan kun je het maar beter meteen goed doen.
Anders wordt er al snel 1 grote tabel op de pagina gegooid en die wordt vervolgens gecentreerd. Die methode stamt volgens mij wel uit de vorige eeuw en komt uit de wereld van de tekstverwerkers. Je hebt dan wel snel iets gecentreerd, maar of het ook zo'n handige opzet is waag ik te betwijfelen.

Enkele voorbeelden van gecentreerde inhoud:
www.mozbrowser.nl/web/hvhetslot/
www.mozbrowser.nl/web/hankrol/cssknorretje.html (zie www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?p=131004#p131004 voor de bijbehorende discussie)

Belangrijk hierbij is het gebruik van CSS, maar het gaat vooral om hoe je begint met de pagina. Voor Internet Explorer is de doctype-regel namelijk erg van belang. Als je met Kompozer werkt dan kun je die doctype alleen instellen als je een pagina aanmaakt. Uiteraard is het later ook nog wel mogelijk om met een externe tekst-editor (Notepad en consorten) deze eerste regel aan te passen, maar Kompozer staat dit niet toe in de Bron-weergave.

Zie www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=21009 voor een uitgebreide uitleg hieromtrent.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie