links op homepage naar andere pages

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nomko
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 augustus 2010, 15:43
Locatie: /home/nomko/
    Ubuntu Firefox

links op homepage naar andere pages

Bericht door nomko »

Hallo allemaal,

Simpele vraag voor de ervaren gebruikers denk ik:

webpage A is de index (home). Op webpage A wil ik een link maken naar page B en page C. Echter als ik dit doe en dan de site upload naar mijn account bij mijn provider, dan komen webpages A, B en C keurig netjes aan alleen werken de links niet. Wat doe ik fout? Ik upload de sites met Filezilla naar de members sectie van mijn provider.

Alvast mijn dank voor jullie hulp!
*ASUS P5KPL-AM SE*Intel Core(TM)2 Quad CPU Q8200*4 GiB ram*nVidia GeForce 9500GT*Realtek RTL8101/8102E*RaLink RT2500 802.11g*Optiarc DVD RW AD-7200A*HDD:Samsung HD501LJ/HD103SI*
Operating system: Linux Mint 14 Nadia + Cinnamon
Browser: Mozilla Firefox 18.0
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: links op homepage naar andere pages

Bericht door nirwana »

Als je met je muis-pointer naar zo'n link wijst, waar verwijst die link dan naar toe ? Althans, de meeste browsers geven dan onderin aan waar de link naar verwijst. Vaak kun je daar al uit halen waar dit mogelijk fout gaat.

Staan de bestanden wel allemaal in dezelfde map (zowel op jouw computer als ook op de server) ?

Heb je misschien een adres waar we dit kunnen bekijken ? Maakt niet uit of dit bijvoorbeeld ergens een test-pagina is. Vaak helpt dat wel om aan te geven waar iets mogelijk fout gaat.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nomko
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 augustus 2010, 15:43
Locatie: /home/nomko/
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: links op homepage naar andere pages

Bericht door nomko »

Hoi Nirwana,

Sorry, heb de site/pagina's verwijderd omdat die niet werkten. Ik dacht dat er een foefje ervoor was in Kompozer om de links goed te krijgen.

Zal es weer proberen en laat het je weten als het erop staat.
*ASUS P5KPL-AM SE*Intel Core(TM)2 Quad CPU Q8200*4 GiB ram*nVidia GeForce 9500GT*Realtek RTL8101/8102E*RaLink RT2500 802.11g*Optiarc DVD RW AD-7200A*HDD:Samsung HD501LJ/HD103SI*
Operating system: Linux Mint 14 Nadia + Cinnamon
Browser: Mozilla Firefox 18.0
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: links op homepage naar andere pages

Bericht door nirwana »

Volgens mij is het proces in Kompozer erg eenvoudig:
- zorg ervoor dat alle webpagina's in dezelfde map staan (of anders een onderliggende mappen-structuur)
- vervolgens selecteer je in Kompozer een stuk tekst en geef je aan dat je daar een Koppeling wilt invoegen
- in het scherm dat dan verschijnt geef je aan naar welke pagina de link moet verwijzen

Volgens mij is daar geen sprake van enig foefje, maar werkt dat zoals je het zou verwachten.
Het wordt hooguit lastig op het moment dat je op jouw computer de HTML-bestanden verspreid hebt staan over diverse schijven en dan vanuit andere bestanden daarnaar verwijst. Dan kun je niet meer van Kompozer verwachten dat die de juiste onderlinge (relatieve) verwijzingen aanlegt en kan dit fout gaan.

Je publiceert het geheel naar een provider / webhost (doorgaans via FTP).
Overigens raad ik aan om dit publiceren niet vanuit Kompozer te doen, maar via een FTP-programma zoals Filezilla.
Alleen doe je dat al.

Via FTP kun je overigens ook eenvoudig een nieuwe map aanmaken. Dan kun je onder de hoofdmap bijvoorbeeld een map met de naam test aanmaken (of welke andere naam je maar handig vindt). Vervolgens kun je dat test-adres hier bijvoorbeeld op het forum plaatsen. Dan kunnen we bekijken hoe de structuur in elkaar zit en waar dit mogelijk fout gaat.

Ook kun je zo'n test-map later weer verwijderen als duidelijk is waar het aan heeft gelegen. Zo kun je los van een bestaande website een map met enkele test-bestanden online plaatsen om zo alvast aan anderen te kunnen laten zien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nomko
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 augustus 2010, 15:43
Locatie: /home/nomko/
    Ubuntu Firefox

Re: links op homepage naar andere pages

Bericht door nomko »

Ik heb het weer opnieuw geprobeerd.

Ik heb een home page aangemaakt (index.html) en een 2e pagina (pagina2.html)

Ik kan vanaf de home wel naar de 2e pagina, maar niet terug naar de home. IK heb beide links aangemaakt zoals jij hebt uitgelegd.

link: http://members.ziggo.nl/linux.mint/
*ASUS P5KPL-AM SE*Intel Core(TM)2 Quad CPU Q8200*4 GiB ram*nVidia GeForce 9500GT*Realtek RTL8101/8102E*RaLink RT2500 802.11g*Optiarc DVD RW AD-7200A*HDD:Samsung HD501LJ/HD103SI*
Operating system: Linux Mint 14 Nadia + Cinnamon
Browser: Mozilla Firefox 18.0
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: links op homepage naar andere pages

Bericht door nirwana »

Dit is inderdaad een erg eenvoudig voorbeeld. Vreemd dat dat al fout gaat, want beide bestanden staan toch in dezelfde map.

De 2e pagina bevat nu in de code de volgende constructie:

Code: Selecteer alles

<a href="file:///home/nomko/Documenten/index.html">link naar Home</a>
Dat kun je via het tabblad Bron eenvoudig omzetten naar

Code: Selecteer alles

<a href="index.html">link naar Home</a>
Ik zou verwachten dat Kompozer dat onder normale omstandigheden zelf al goed zou moeten invullen.

Je kunt ook eerst proberen of de code al beter wordt als je in Kompozer gaat naar het menu Extra > HTML-code opschonen. Dan krijg je een scherm met diverse opties. De optie die jij in elk geval nodig hebt is Lokale URL's relatief maken. Als je die op de 2e pagina uitvoert, dan zou ik verwachten dat er geen adres meer in mag staan dat begint met file:///
Dat is namelijk een absoluut adres in plaats van een relatief adres. Als je van het ene naar het andere bestand verwijst binnen jouw website dan wil je dat liefst altijd via een relatief adres doen. Dat maakt het namelijk mogelijk om jouw website ook eens op een andere server of andere domeinnaam te plaatsen en dat maakt de code portable.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nomko
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 augustus 2010, 15:43
Locatie: /home/nomko/
    Ubuntu Firefox

Re: links op homepage naar andere pages

Bericht door nomko »

Ik heb het es geprobeerd, maar krijg nog steeds hetzelfde.

De broncode is dit:
<html>
<head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
http-equiv="content-type">
<title>pagina2</title>
</head>
<body>
<div style="text-align: center;"><big><br>
<br>
dit is de 2e pagina<br>
<br>
<br>
<a href="index.html"><big><big>link naar home</big></big></a>
</big></div>
</body>
</html>
Als ik deze optie kies: Lokale URL's relatief maken, dan geeft ie 0 (nul) fouten aan... Wat kan het dan zijn?

*edit*
Hmmm.....net ff pagina 2 bewerkt. Alles weggehaald en opnieuw gezet incl. de link en nu doet ie het wel???
*ASUS P5KPL-AM SE*Intel Core(TM)2 Quad CPU Q8200*4 GiB ram*nVidia GeForce 9500GT*Realtek RTL8101/8102E*RaLink RT2500 802.11g*Optiarc DVD RW AD-7200A*HDD:Samsung HD501LJ/HD103SI*
Operating system: Linux Mint 14 Nadia + Cinnamon
Browser: Mozilla Firefox 18.0
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: links op homepage naar andere pages

Bericht door nirwana »

In het voorbeeld dat je aangeeft staat het wel goed:

Code: Selecteer alles

<a href="index.html"><big><big>link naar home</big></big></a>
Als je daarvan de HTML-code gaat opschonen met de optie voor relatieve adressen, dan komt daar inderdaad een aantal van 0 uit.

Ik kan het alleen niet rijmen dat het goed staat in de code en als je die code dan met Filezilla op een website plaatst dat het dan anders zou zijn.

Maar volgens mij heb je het nu in de herhaling wel goed voor elkaar gekregen. Het staat nu ook goed op die website. Kortom, eind goed, al goed ?!?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nomko
Berichten: 20
Lid geworden op: 4 augustus 2010, 15:43
Locatie: /home/nomko/
    Windows 7 Internet Explorer 8

Re: links op homepage naar andere pages

Bericht door nomko »

Maar volgens mij heb je het nu in de herhaling wel goed voor elkaar gekregen. Het staat nu ook goed op die website. Kortom, eind goed, al goed ?!?
Ja, wat ik gedaan heb is gewoon pagina2 geopend, alle tekst verwijderd en gewoon weer opnieuw aangemaakt en opgeslagen als pagina2.html. Verder heb ik niks gedaan en nu doet ie het wel goed... Vind het wel wat vreemd.

Eind goed, al goed...laten we het hopen!


Wat is het verschil overigens tussen het uploaden via FTP (Filezilla) en publiceren via Kompozer? Zit het hem puur in de links ofzo?
*ASUS P5KPL-AM SE*Intel Core(TM)2 Quad CPU Q8200*4 GiB ram*nVidia GeForce 9500GT*Realtek RTL8101/8102E*RaLink RT2500 802.11g*Optiarc DVD RW AD-7200A*HDD:Samsung HD501LJ/HD103SI*
Operating system: Linux Mint 14 Nadia + Cinnamon
Browser: Mozilla Firefox 18.0
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: links op homepage naar andere pages

Bericht door nirwana »

nomko schreef:Wat is het verschil overigens tussen het uploaden via FTP (Filezilla) en publiceren via Kompozer? Zit het hem puur in de links ofzo?
Het is meer dat ik de FTP-module van Kompozer niet echt vertrouw. Daarom adviseer ik eigenlijk altijd om dit gedeelte via Filezilla te laten verlopen. Filezilla is voornamelijk op FTP gericht, dus dat doen zij goed. Bij Kompozer is FTP vooral een extraatje, want het gaat in eerste instantie om het maken van de webpagina's.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie