Ubuntu: hoe software starten?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
nanders
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 juli 2012, 23:11
    Ubuntu Firefox

Ubuntu: hoe software starten?

Bericht door nanders »

hoe start ik software dat wel is geïnstalleerd maar niet in de starter staat?
Het gaat in dit geval om usb-creator.

Ik ben er achter dat in softwarecenter naar programma's kan worden gezocht.
Maar dan? als ik een prg wil starten?
Dan in dash home intikken?? Ik dacht dat we na dos niks meer intikten omdat dat fouten geeft.
Is er geen overzicht waar software kan worden aangeklikt?
Een compleet startmenu dus?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: hoe software starten?

Bericht door nirwana »

Ik heb dit onderwerp maar naar het OpenSource Software-forum verplaatst, want het heeft weinig meer te maken met Firefox.

Meestal zetten programma's zichzelf na installatie in de Dash. Dus tik daar maar eens usb in en misschien wordt het wel gevonden.

Er is niets mis met iets intikken, vooral niet als er direct wordt gezocht naar wat jij intikt. Zo wordt wat jij intikt feitelijk direct aangevuld en weet je snel of hetgeen je zoekt voorhanden is.

Anders is er natuurlijk altijd nog het terminal-venster. Ook daar kun je de naam van het programma invoeren, gevolgd door Enter. Alleen moet je dan wel precies weten hoe het programma heet. Daarnaast is de terminal ook hoofdlettergevoelig, dus als je een verkeerde combinatie van hoofd- en kleine letters gebruikt dan kan het niet gevonden worden.
Verder is er daar nog het which-commando. Daarmee kun je bekijken of een bepaald programma bestaat en - zo ja - waar die zich bevindt. Bijvoorbeeld: which usb-creator.

Als Linux-gebruiker moet de Terminal je niet afschrikken, want zo af en toe is het handig om daarmee een commando uit te voeren. Vaak staan die commando's kant-en-klaar op het Internet, dus kun je die eenvoudig kopiëren en in het terminal-venster plakken. Wel kun je ook steeds meer via de instellingen-schermen van Ubuntu bereiken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Ubuntu: hoe software starten?

Bericht door Koen_92 »

Ik weet niet precies welke usb-creator je hebt geïnstalleerd, er zijn er namelijk meerdere.

Mocht je hem echt niet kunnen vinden, zoek dan in het softwarecentrum naar 'unetbootin' en installeer die.
Deze kun je vervolgens starten door in de dash te zoeken naar 'unetbootin' of door 'unetbootin' in een terminalvenster te typen.

Er is inderdaad geen mooi overzicht meer waarin je kunt zien welke programma's er zijn geïnstalleerd, het klassieke startmenu is verdwenen. Veel gebruikers hebben hier ook kritiek op gegeven. Microsoft doet trouwens hetzelfde: in Windows 8 zit ook geen startmenu meer.
Gelukkig heb je onder Ubuntu nog de keuze. Je kunt via het softwarecentrum het programma 'gnome-session-fallback' installeren. Als je vervolgens uitlogt, kun je in het aanmeldscherm door op het ubuntu-bolletje bij je gebruikersnaam te klikken de sessie 'Gnome-klassiek' kiezen, waarmee je een wat 'klassiekere' desktop krijgt, zie hier:
Afbeelding
JacquesC
Berichten: 454
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    Linux Firefox

Re: Ubuntu: hoe software starten?

Bericht door JacquesC »

Misschien heb je hier wat aan?
Het eerste is wat ouder en zonder Unity

http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html
Nieuwer
https://sites.google.com/site/computertip/Home

Mvg Jacques
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:127.0) Gecko/ Firefox/127.0
Mozilla/5.0 (X11; Mint; Linux x86_64; rv:127.0) Gecko/ Thunderbird/127.0
Plaats reactie