Smoest Mozilla over mij?

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Sandra
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 februari 2004, 17:46
Locatie: Den Haag
    unknown unknown

Smoest Mozilla over mij?

Bericht door Sandra »

Een poos geleden kwam ik langs een site die me precies kon vertellen waar ik was geweest omdat ze in mijn geschiedenis konden kijken!
Ik was het haast vergeten totdat ik op deze site kwam die op hetzelfde leek te zinspelen: http://wiebenik.beveiligingadvies.nl/
hoewel die wat minder specifiek was.
Hoe kan dat nou???

Groeten,
Sandra
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Die informatie wordt getoond door je browser, niet door de website.
Als je JavaScript uitzet staat er gewoon geen info op die URL...

Sommige informatie (vb. browsernaam, Windows-versie, ...) kan de website wel zien, maar bijvoorbeeld niet wat in de history zit.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Het internet gebruikt erg open protocollen. Er zijn dus behoorlijk wat gegevens te achterhalen en je laat vrijwel altijd wel sporen na. Dit soort pagina's zijn er om inzichtelijk te maken welke gegevens zondermeer op te vragen zijn.

Aan de andere kant kan het voor bepaalde web-applicaties handig zijn om deze gegevens te kunnen opvragen. Bijvoorbeeld om te zien uit welk land je afkomstig bent en zo dan de webpagina in jouw eigen taal te tonen. Of om je naar de dichtstbijzijnde (en waarschijnlijk snelste) server te leiden ipv naar de standaard-server die vaak ergens in Amerika staat.

Ook kan het handig zijn om bijvoorbeeld het versienummer en type van de browser op te kunnen vragen. Er zijn nu eenmaal applicaties die die info ergens voor gebruiken. En dat zijn doorgaans gewoon legitieme doeleinden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Bij mij kijken ze niet echt in m'n geschiedenis (ik kon zoiet toch niet terugvinden). Het is trouwens normaal dat ze dat weten. Alle browsers zenden bepaalde informatie uit zonder dat je het weet. Dit dient enkel om de website goed te kunnen weergeven.

Je kunt het meeste van die informatie wel vervalsen. De user-agent bijvoorbeeld is de brower die je gebruikt. Maar er bestaat een user-agent switcher waarmee je kan instellen dat je bijvoorbeeld met Internet Explorer of met Opera surft (terwijl je eigenlijk met FireFox suft). (Opera heeft trouwens zelf ook een user-agent switcher).

Deze informatie vormt dus niet echt een beveiligingsrisico. Als je echt ongerust bent, zoek dan enkele anonieme proxies en stel deze in in je browser. Op die manier vervals je je informatie en weet niemand van waar je komt... ;)
Sandra
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 februari 2004, 17:46
Locatie: Den Haag
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Op die manier vervals je je informatie en weet niemand van waar je komt...
Zo erg is het nou ook weer niet met me gesteld :):):), maar ik herinner me dat ik een lijst van zo'n 20 URLs kreeg voorgelegd waarbij er 4 vinkjes stonden op plaatsen waar ik idd was geweest; wel algemeen bekende adressen zoals Google, Mozdev.org(!) enz.
En ik vroeg me af of die info overgedragen werd of dat het bluf was. Leek geen bluf.

Groeten,
Sandra
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Sandra schreef:Zo erg is het nou ook weer niet met me gesteld :):):), maar ik herinner me dat ik een lijst van zo'n 20 URLs kreeg voorgelegd waarbij er 4 vinkjes stonden op plaatsen waar ik idd was geweest; wel algemeen bekende adressen zoals Google, Mozdev.org(!) enz.
En ik vroeg me af of die info overgedragen werd of dat het bluf was. Leek geen bluf.
Die info kan je opvragen met JavaScript, waarmee je dat vervolgs in de webpagina die getoond wordt kan schrijven, maar de eigenaar van de webserver kan dat dus niet zomaar zien, die JavaScript werkt enkel binnen je browser.
Gast
    unknown unknown

Re: Smoest Mozilla over mij?

Bericht door Gast »

Sandra schreef:Een poos geleden kwam ik langs een site die me precies kon vertellen waar ik was geweest omdat ze in mijn geschiedenis konden kijken!
Dit zal je bedoelen: http://gemal.dk/browserspy/css.html
Plaats reactie