Slackware 14 vrijgegeven

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door adri »

De officiële aankondiging van Patrick Volkerding:
Slackware 14.0 is released!
That's right, the long wait is finally over and a new stable release of Slackware has arrived! Since our last stable release, a lot has changed in the Linux and FOSS world. The kernel has moved on to major version 3 (we're using the long term supported 3.2.29 kernel for this release), X.org has released X11R7.7, and Firefox has had a whopping *11* major releases to arrive at version 15.0.1! We've brought together the best of these and other modern components and worked our magic on them. You'll find new compilers (including the LLVM/clang compiler that's becoming a popular alternative to gcc), development tools, libraries, and applications throughout, all prepared with our careful and rigourous testing. If you've used Slackware before, you'll find the system feels like home. But we've also added new features such as NetworkManager for easy setup and management of wired and wireless networking (or, you can still use the traditional network setup if you prefer). And, we've updated the desktops and window managers to recent versions as well.
Na maar liefst vijf Bèta's (volgens mij een record voor Slackware) is dan zojuist de stabiele versie van Slackware 14 vrijgegeven. Opvallend in deze release zijn uiteraard de 3.2.29 kernel, KDE 4.8.5, Xfce 4.10.0, de hagelnieuwe netwerkmanager en Calligra, de opvolger van KOffice.
In ./extra vind je o.a. Google Chrome, Mplayerplug-in, wicd, Flashplayerplug-in, BitTorrent en Grub (Slackware komt standaard met LILO).

Zoals we van Slackware (de oudste -actief onderhouden- Linuxdistributie) gewend zijn is ook 14 weer uiterst stabiel, snel, veilig en oerdegelijk. Grijp dus je kans en download Slackware 14 van de mirrors, via torrents of koop het in de Slackware Store (waar je ook nog eens andere uiterst koele Slackwarespullen kunt kopen!).
Wie Slackware (de meest UNIX-achtige distro) kent, kent Linux. Van welke smaak dan ook.
Have fun, and enjoy the new stable release!

Pat and the Slackware crew
Enjoy! ;)
Bijlagen
SWquinn1.jpg
SWquinn1.jpg (10.23 KiB) 13820 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door nirwana »

Adri,

En, hoe bevalt de nieuwe versie (of heeft iemand anders deze al geinstalleerd) ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door Koen_92 »

Gefeliciteerd Slackware! Het heeft best wel lang geduurd dit keer, volgens mij releasen ze nog langzamer dan Debian.
adri schreef: Zoals we van Slackware (de oudste -actief onderhouden- Linuxdistributie) gewend zijn is ook 14 weer uiterst stabiel, snel, veilig en oerdegelijk
Stabiel zal hij zeker zijn, met zoveel jaar ervaring. Ook valt het mij op dat ze toch wat terughoudener met packages zijn: De kernel zit al op 3.5 en KDE heeft ook al 4.9 gereleased, het zal de stabiliteit in ieder geval zeker goed doen :)

Zelf heb ik nog steeds Ubuntu (nu net overstapt van 10.04 met gnome 2 naar 12.04 met kde 4) en daar ben ik nog steeds tevreden bij. Slackware is wel lekker tweakbaar en probeert alles simpel te houden (ipv Ubuntu waar sommige config-files tegenwoordig een 'do not edit this file by hand!' erin hebben staan, waarmee je dus verplicht een vaag tooltje nodig hebt om iets voor elkaar te krijgen), maar ik ben ook wel lui en apt-get is wel erg makkelijk :oops:
dillinger
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 juli 2008, 22:40
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door dillinger »

Ubuntu? Brrr!
Als je te lui bent voor Slackware kun je beter Salix nemen, Slackware for lazy slackers.
Snel, makkelijk en backwards compatible met Slackware.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door adri »

Zojuist op de laptop van mijn zoon SW14 geïnstalleerd en het draait zoals verwacht lekker vlot (had al enkele weken de bèta op mijn andere desktop in VirtualBox draaien).

Code: Selecteer alles

root@joey:~# uname -a
Linux joey 3.2.29-smp #2 SMP Mon Sep 17 13:16:43 CDT 2012 i686 Intel(R) Core(TM) i3-2350M CPU @ 2.30GHz GenuineIntel GNU/Linux
Ik wilde het vanmiddag op mijn oude P4 installeren,maar die gaf de geest. In ieder geval de voeding, maar ik heb al vaker problemen gehad met dat ding (waarschijnlijk iets met het moederbord) dus daar ga ik geen tijd & geld meer in steken (is al 8 jaar oud). Denk dat ik ergens een tweedehands pc koop, want een tweede pc is toch altijd wel handig, m.n. ook als back-upsysteem. Dus als iemand nog wat in de aanbieding heeft... :)

Salix schijnt inderdaad backward compatibel te zijn met SW, maar ik zie net dat het nog niet verder gaat dan 13.37 (dat kan ook haast niet anders natuurlijk).

Alles werkt hier out-of-the box.
Het enige dat nog handmatig ingesteld moet worden is /etc/inittab (grafisch opstarten -als je dat wilt tenminste)

Opvallend is ook dat Quanta+ uit de dood herrezen is. Dat is goed nieuws voor de webontwikkelaars, want Quanta+ is een erg goed programma en velen vonden het ontzettend jammer dat het niet meer werkte op KDE 4*. Dat is nu dus weer opgelost.

Er zijn inderdaad al ettelijke nieuwere kernels uitgekomen, maar deze is een LongTermSupport-versie.
Ook niet geheel onbelangrijk. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door Koen_92 »

Heb je toch weer snel voor elkaar, Adri :)

Eén klein vraagje: waarom draai je nog steeds de 32-bit versie? Zeker op een moderne laptop is 64-bit een stuk sneller, aldus Phoronix.

Volgens mij zijn er ook niet veel problemen meer met 64-bit. Ik draai zelf nu ook sinds een maandje 64-bit en alles lijkt gewoon te werken (ja zelfs de adobe flash player).

Salix lijkt op het eerste gezicht een beetje op Zenwalk. Dat heb ik een tijdje geleden in ieder geval met plezier gebruikt.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door adri »

Dat was ik ook van plan, maar omdat ik hier maar één DVD had moest ik kiezen. En omdat ik eerst die oude P4 wilde installeren werd het dus 32-bits...
Overigens waag ik te betwijfelen of je op een normale computer (waar je geen al te gek zware berekeningen mee uit hoeft te voeren, of een fanatieke gamer bent) je weinig tot niks merkt van het verschil in 32 of 64-bits.
Phoronix neem ik sinds kort trouwens ook niet al te serieus meer. ;)

Overigens is er al een review geschreven over SW 14: www.xstore.co.za/wordpress/?p=1159
Waar trouwens ook de keuze voor de kernel aan bod komt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door nirwana »

adri schreef:Dat was ik ook van plan, maar omdat ik hier maar één DVD had moest ik kiezen.
Kun je de ISO niet naar een USB-disk schrijven ? Zo installeer ik tegenwoordig bij voorkeur distributies.
http://quantcareer.blogspot.nl/2010/03/ ... ootin.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Ubuntu Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Overigens waag ik te betwijfelen of je op een normale computer (waar je geen al te gek zware berekeningen mee uit hoeft te voeren, of een fanatieke gamer bent) je weinig tot niks merkt van het verschil in 32 of 64-bits.
Heb je inderdaad gelijk in, maar als je toch moet kiezen wordt het 64-bits bij mij. Maar ja als je maar 1 dvd hebt wordt het natuurlijk lastig, dus dan inderdaad 32-bits ;)
adri schreef: Phoronix neem ik sinds kort trouwens ook niet al te serieus meer. ;)
Sjonge sjonge, ze zijn wel erg aan het flamen in dat topic zeg. Die benchmark was inderdaad niet geheel betrouwbaar, doordat er verschillende kernelversies werden gebruikt (en ja dat maakt het meest verschil), maar om dan meteen heel Phoronix af te kraken vind ik wel wat ver gaan. Ze doen wel degelijk goede dingen, ze hebben onder andere het ASPM-probleem aan het licht gebracht.

Verder ben ik het met dat LQ-topic eens dat benchmarks niet alles zeggen, stabiliteit en een goede en snelle gebruikerservaring zijn veel belangrijker :)
xstore schreef: In a surprise move ( at least to me ), 14.0 includes NetworkManager, a GUI configuration tool used to configure any number of networking interfaces including wired and wireless.
Dat verbaast mij ook, NetworkManager is een echte gnome-tool. Het is wel een fijne configurator, mi beter dan bijv. wicd (maar wicd is weer wat lichter). Al heeft het denk ik enkel voordeel voor laptops (op mijn desktop gebruik ik helemaal geen NetworkManager, alleen een statische ip configuratie).
xstore schreef: In addition, AlienBob keeps a fairly well stocked repository of great apps like VLC and LibreOffice on his taper mirror.
Dat is wel netjes, een paar jaar geleden was het nog een ramp om VLC werkende te krijgen in Slackware.
xstore schreef:Besides DVDROM/ISOs, installation is supported with PXE
PXE is inderdaad ook een fijne manier om je OS te installeren. Het kost even moeite om een tftpserver en een dhcp-server te installeren, maar daarna gaat alles vanzelf en is een nieuwe release een kwestie van een kernel+initrd image van de iso in je tftpmap zetten en hoef je niet meer met dvd's te zeulen. En ja, ik heb het een tijd geleden ook voor elkaar gekregen om Slackware via PXE te installeren, dus zo moeilijk kan het niet zijn ;).

Verder is Nirwana's idee van usb-sticks natuurlijk ook een optie, al ben ik die stickjes altijd kwijt of staan er nog gegevens op die ik niet weg kan gooien en dus eerst moet backuppen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door adri »

nirwana schreef:
adri schreef:Dat was ik ook van plan, maar omdat ik hier maar één DVD had moest ik kiezen.
Kun je de ISO niet naar een USB-disk schrijven ? Zo installeer ik tegenwoordig bij voorkeur distributies.
http://quantcareer.blogspot.nl/2010/03/ ... ootin.html
Had ik ook aan gedacht, maar ik had die DVD al en mijn nieuwsgierigheid is nu bevredigd. :)
Over enkele dagen krijg ik m'n "nieuwe" desktoppc en die is als eerste aan de beurt. Als daar alles geïnstalleerd & geconfigureerd is (SBo-pakketjes goed bewaren!) en dan is deze pc aan de beurt.
En vervolgens die van mijn schoonouders, mijn neef en een vriend. :)
Koen_92 schreef:Sjonge sjonge, ze zijn wel erg aan het flamen in dat topic zeg. Die benchmark was inderdaad niet geheel betrouwbaar, doordat er verschillende kernelversies werden gebruikt (en ja dat maakt het meest verschil), maar om dan meteen heel Phoronix af te kraken vind ik wel wat ver gaan.
Nou, het gaat wel wat verder dan dat alleen.
Om even de meest relevante kritiekpunten aan te halen:
I'm guessing the writer/tester did not read CHANGES_AND_HINTS.TXT and was probably using the huge kernel. Other little post-install actions may also have been left out.
There's a lot of variations in the DE/WMs that was not considered.
Additionally, I could care less how those tests run on an i7 Core proc w/ 8GB RAM. I'd like to see the results on a P4 w/ 1GB RAM because that's basically the ballpark of what I typically use currently. I guarantee Ubuntu, CentOS, and Fedora with Unity/GNOME would not fair quite as well!
What I think being the biggest mistake of this test is testing a beta distribution along with stable distributions
I checked out the chart, looks to me the systems used have some minor differences (memory config different, GPU ...). But what I am really curious about are the compiler details. I am far from a 'benchmark person', but wouldn't you want to run the same statically linked binary across all Linux systems ?
It was NOT done on the same hardware. Check the first page.
Is it possible, that Xfce was a limiting factor? As has been said, on Slackware recent releases of KDE are quite snappy, and, what may come as a surprise for many people, faster than Xfce. As far as I can tell, KDE was slower up to 4.5.5, but after that caught up with and finally passed by Xfce.
I dont think Phoronix is a bad site, u just need to understand what they publish, and how they do the benchmarks. They try to focus into graphics and speed(new drivers, new hardware, boot times), maybe thats why they putted slackware beta in there. But Slackware is not that worried about speed. First cause no one that uses it complains that its slow, second cause makes no sense to build full distro making speed as a goal. If u (or they) want super speed u need to sacrifice somewhere, normally in stability and security. We just dont do that.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door adri »

Zo, op mijn desktop-pc SW 14 geïnstalleerd. Installatie duurde exact 20 minuten, configuratie en wat additionele software van de installatie-DVD installeren 40 minuten. Precies een uur dus.
Opvallend: printen en scannen out-of-the-box (zonder enige vorm van configuratie). 8)

Code: Selecteer alles

adri@Slackware:~$ uname -a 
Linux Slackware 3.2.29 #2 SMP Mon Sep 17 14:19:22 CDT 2012 x86_64 AMD Athlon(tm) II X2 220 Processor AuthenticAMD GNU/Linux
Bijlagen
slackware14.png
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door Koen_92 »

Netjes adri! Heeft de 64-bit versie van Slackware nog problemen opgeleverd, of werkt het allemaal hetzelfde als 32-bit?

Screenshot ziet er leuk uit, al zegt het natuurlijk weinig over Slack, want dit kun je met iedere distro met KDE maken ;)
Waar is dat HP-icoontje rechtsonderin eigenlijk voor?
En nog een vraag: Is het in Slackware nog mogelijk om KDE zonder Akonadi en Nepomuk te installeren? Akonadi is misschien een leuk idee, maar als je zoals ik niet van de KDE PIM suite gebruik maakt een beetje zonde van je resources. Zeker omdat Akonadi mysql nodig heeft en je dus constant een mysql server moet draaien. Nu is het in Ubuntu allemaal uit te schakelen, maar ik zou het liever verwijderen maar dat mag niet van apt (tenzij je KDE in zijn geheel verwijdert).

Hetzelfde geldt voor Nepomuk, al vind ik die nog wel handig (het is best fijn om via Lancelot/KRunner snel inn PDF's en tekstdocumenten te kunnen zoeken). Ik moet wel zeggen dat Nepomuk ook veel resources inneemt (top geeft bij het indexeren een CPU-gebruik van 100%). Zo te zien in het screenshot heb jij ook Nepomuk draaien.

En nog even Phoronix:
I'm guessing the writer/tester did not read CHANGES_AND_HINTS.TXT and was probably using the huge kernel. Other little post-install actions may also have been left out.
Klopt inderdaad, dat kan verschil maken. Maar het zijn ook geen fanatieke Slackware gebruikers, ze zullen wel gewend zijn dat de 'default' settings de optimale zijn.
There's a lot of variations in the DE/WMs that was not considered.
Is inderdaad waar, maar Xfce (die ze bij Slackware gebruikt hebben) is één van de snellere. Verder vind ik het wel vreemd dat ze niet default KDE gebruikt hebben.
Additionally, I could care less how those tests run on an i7 Core proc w/ 8GB RAM. I'd like to see the results on a P4 w/ 1GB RAM because that's basically the ballpark of what I typically use currently. I guarantee Ubuntu, CentOS, and Fedora with Unity/GNOME would not fair quite as well!
Benchmarks worden in het algemeen op high-end hardware gedraaid (geen idee waarom, maar het is nu eenmaal zo). Misschien dat ze deze test een aantal jaar geleden op een P4 gedaan hebben? Geen idee, zou ik moeten zoeken.
What I think being the biggest mistake of this test is testing a beta distribution along with stable distributions
Kan, maar dan zou Slackware waarschijnlijk nog lager hebben gescoord gezien de optimalisaties die in de 3.x kernels is doorgevoerd. Verder is Slackware vrij conversatief, en zijn de packages qua versienummer nu ongeveer gelijk.
I checked out the chart, looks to me the systems used have some minor differences (memory config different, GPU ...). But what I am really curious about are the compiler details. I am far from a 'benchmark person', but wouldn't you want to run the same statically linked binary across all Linux systems ?
Waarschijnlijk zul je dan hele eentonige resultaten krijgen, want wat verschilt er dan nog aan de distro's qua objectcode? Het is juist slimmer om te standaard compiler flags van de distro's te gebruiken, die verandert niemand namelijk (op LFS en Gentoo na, waar je alle packages zelf moet compilen).
It was NOT done on the same hardware. Check the first page.
Is het wel, tabel is een beetje onoverzichtelijk (zo staat er 2x4gb ram en wat meer naar rechts 8gb ram). Verder zie ik nergens verschillen qua hardware tussen de distro's.
Is it possible, that Xfce was a limiting factor? As has been said, on Slackware recent releases of KDE are quite snappy, and, what may come as a surprise for many people, faster than Xfce. As far as I can tell, KDE was slower up to 4.5.5, but after that caught up with and finally passed by Xfce.
Is hetzelfde als die eerdere quote over DE's en ja: het zou eerlijker zijn om overal dezelfde DE te gebruiken of telnit 1 (voor zover dat met systemd nog kan) voor de niet grafische dingen ;)
I dont think Phoronix is a bad site, u just need to understand what they publish, and how they do the benchmarks. They try to focus into graphics and speed(new drivers, new hardware, boot times), maybe thats why they putted slackware beta in there. But Slackware is not that worried about speed. First cause no one that uses it complains that its slow, second cause makes no sense to build full distro making speed as a goal. If u (or they) want super speed u need to sacrifice somewhere, normally in stability and security. We just dont do that.
Is inderdaad helemaal waar. Daarom vind ik het ook jammer dat er zo hard geflamed wordt in dat topic, 'u just need to understand what they publish, and how they do the benchmarks', daarmee zijn ze in mijn ogen wel redelijk betrouwbaar. En zoals ik in een eerder post al zei: benchmarks zeggen niet alles over de gehele user experience ;)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Netjes adri! Heeft de 64-bit versie van Slackware nog problemen opgeleverd, of werkt het allemaal hetzelfde als 32-bit?

Screenshot ziet er leuk uit, al zegt het natuurlijk weinig over Slack, want dit kun je met iedere distro met KDE maken ;)
Waar is dat HP-icoontje rechtsonderin eigenlijk voor?
En nog een vraag: Is het in Slackware nog mogelijk om KDE zonder Akonadi en Nepomuk te installeren? Akonadi is misschien een leuk idee, maar als je zoals ik niet van de KDE PIM suite gebruik maakt een beetje zonde van je resources. Zeker omdat Akonadi mysql nodig heeft en je dus constant een mysql server moet draaien. Nu is het in Ubuntu allemaal uit te schakelen, maar ik zou het liever verwijderen maar dat mag niet van apt (tenzij je KDE in zijn geheel verwijdert).

Hetzelfde geldt voor Nepomuk, al vind ik die nog wel handig (het is best fijn om via Lancelot/KRunner snel inn PDF's en tekstdocumenten te kunnen zoeken). Ik moet wel zeggen dat Nepomuk ook veel resources inneemt (top geeft bij het indexeren een CPU-gebruik van 100%). Zo te zien in het screenshot heb jij ook Nepomuk draaien.
Nee, nog geen problemen tegengekomen, ook niet met flash.
Akonadi kun je verwijderen, Strigi en Nepomuk kun je beter niet verwijderen (dat kun je wel uitzetten, dan heb je er ook geen last van. Ik wil daar wel aan toevoegen dat je daar alleen de eerste keer wat last van hebt, indien alles geindexeerd is merk je er ook niks meer van. Ik zie het niet eens terug in top...

Dat HP-icoontje is van de HP-device manager (dat heeft dus alleen zin als je een HP-printer/scanner/copier hebt), zie afbeelding.
hp.png
Koen_92 schreef: En nog even Phoronix:
Ik heb daar al die tekst meer even uitgehaald, anders wordt het tamelijk onleesbaar, vermoed ik. :)
Op de eerste plaats, als je SW installeert, dan maak je gebruik van de huge.smp kernel. In CHANGES_AND_HINTS.TXT staat duidelijk vermeld dat je na installatie beter de generic kernel kunt nemen (die ook gewoon meegeleverd wordt). Die hugesmp kernel is nl. nogal bloated (en dus wat trager), maar omdat die zo (over)compleet is, is hij wel zeer geschikt om als installatie-kernel te gebruiken. Vroeger deed ik dat ook braaf (of zelfs een eigen kernel compileren), maar tegenwoordig, op veel snellere hardware merk je daar gewoon niet zo veel meer van (alleen de opstarttijd, die is met die huge.smp echt wel ettelijke seconden langer). Dat neemt niet weg dat SW niet met een gemodificeerde kernel komt (maar vanilla, rechtstreeks van kernel.org, i.t.t. tot vrijwel alle andere distributies).

Wat XFCE betreft, je zult het niet geloven, maar dat is op SW zeker niet sneller dan KDE (ik heb zelfs de indruk dat sommige programma's juist trager opstarten -vooral, maar zeker niet alleen, KDE-programma's). Dat klinkt gek, maar SW is een echte KDE-distro en daarop toegespitst. Alleen de opstarttijd van de desktop duurt met KDE wat langer dan met XFCE, eenmaal opgestart is het zeker net zo snel. En vooral op wat oudere hardware merk je dat echt! Dus als je verhalen leest over KDE en dat het zo zwaar en traag is, ga er dan maar vanuit dat die mensen geen SW gebruiken.
Of een hele oude computer hebben. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Akonadi kun je verwijderen, Strigi en Nepomuk kun je beter niet verwijderen (dat kun je wel uitzetten, dan heb je er ook geen last van. Ik wil daar wel aan toevoegen dat je daar alleen de eerste keer wat last van hebt, indien alles geindexeerd is merk je er ook niks meer van. Ik zie het niet eens terug in top...
Pak maar eens een tarball van een groot programma uit, dan gaat dat ding iig bij mij als een gek al die source code doorspitten schiet hij naar 100% CPU. (gelukkig wel maar 1 thread). Maar je hebt gelijk, na een tijdje is hij inderdaad stil totdat je weer een bult data uitpakt/aan je pc toevoegt dan begint hij weer. En ik weet dat je het indexeren ook uit kunt schakelen, maar dan kan ik niet meer zoeken via het menu. Dus, tja het is een afweging.
Slackware 14 is denk ik ook de eerste Slackware release met Nepomuk en Akonadi denk ik? (In de eerste versies van KDE 4 zat het iig nog niet).
adri schreef: Dat HP-icoontje is van de HP-device manager (dat heeft dus alleen zin als je een HP-printer/scanner/copier hebt), zie afbeelding.
Tuurlijk heb ik ook hp, dat is één van de weinige printermerken die áltijd out of the box werkt. Maar aan het screenshot te zien heeft dat tooltje weinig meerwaarde tegenover http://127.0.0.1:631 of niet?
adri schreef: Dat neemt niet weg dat SW niet met een gemodificeerde kernel komt (maar vanilla, rechtstreeks van kernel.org, i.t.t. tot vrijwel alle andere distributies).
Toch blijf ik benieuwd wat al die andere distro's er aan veranderen dan. Het is in ieder geval wel handig dat je op Ubuntu na een kernelupdate in ieder geval niet je nVidia drivers opnieuw hoeft te compileren.
adri schreef: Wat XFCE betreft, je zult het niet geloven, maar dat is op SW zeker niet sneller dan KDE (ik heb zelfs de indruk dat sommige programma's juist trager opstarten -vooral, maar zeker niet alleen, KDE-programma's). Dat klinkt gek, maar SW is een echte KDE-distro en daarop toegespitst. Alleen de opstarttijd van de desktop duurt met KDE wat langer dan met XFCE, eenmaal opgestart is het zeker net zo snel. En vooral op wat oudere hardware merk je dat echt! Dus als je verhalen leest over KDE en dat het zo zwaar en traag is, ga er dan maar vanuit dat die mensen geen SW gebruiken.
Toch knap, daarmee is Slackware denk ik één van de weinige die een echte KDE-distro is. KDE valt hier op Ubuntu ook wel mee, alleen opstarten duurt wat langer. Maar ik heb dan wel een computer van net een half jaar oud. Op een paar bugs na ben ik trouwens best tevreden met KDE, als verstokte Gnome-gebruiker ;) (ik heb Gnome 3 ook geprobeerd, dat werkte ook wel fijn maar ik miste de taakbalk).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Slackware 14 vrijgegeven

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Pak maar eens een tarball van een groot programma uit, dan gaat dat ding iig bij mij als een gek al die source code doorspitten schiet hij naar 100% CPU. (gelukkig wel maar 1 thread). Maar je hebt gelijk, na een tijdje is hij inderdaad stil totdat je weer een bult data uitpakt/aan je pc toevoegt dan begint hij weer. En ik weet dat je het indexeren ook uit kunt schakelen, maar dan kan ik niet meer zoeken via het menu. Dus, tja het is een afweging.
Slackware 14 is denk ik ook de eerste Slackware release met Nepomuk en Akonadi denk ik? (In de eerste versies van KDE 4 zat het iig nog niet).
Jawel, het zat al in Slackware 13, de eerste SW met KDE 4*.
Ik heb even Libreoffice uitgepakt (die had ik toch nog in Downloads staan) en nepomuk neemt dan in totaal zo'n 5% van het CPU-gebruik in beslag.
Zoeken doe ik sowieso met slocate (tip!)
Koen_92 schreef: Tuurlijk heb ik ook hp, dat is één van de weinige printermerken die áltijd out of the box werkt. Maar aan het screenshot te zien heeft dat tooltje weinig meerwaarde tegenover http://127.0.0.1:631 of niet?
Het is vooral voor het thuisfront, maar je kunt er ook de cartridgestatus mee in de gaten houden en ook scannen.
Koen_92 schreef: Toch blijf ik benieuwd wat al die andere distro's er aan veranderen dan. Het is in ieder geval wel handig dat je op Ubuntu na een kernelupdate in ieder geval niet je nVidia drivers opnieuw hoeft te compileren.
Ik erger me dood aan al die kernelupgrades bij o.a. Ubuntu. Als het werkt, blijf er dan gewoon af. Het is echt niet alleen de NVIDIA-driver die je met een kernel-upgrade om zeep kunt helpen. In al de jaren dat ik SW gebruik heb ik maar één keer een kernelupgrade vanuit de SW securitypatches meegemaakt en dat was -geheel terecht natuurlijk- vanwege veiligheidsissues.
Er zijn m.i. maar twee redenen om een kernel te upgraden:
-veiligheidskwesties
-hardwareondersteuning die je nodig hebt en eerder niet aanwezig was.
Wat ze precies aan de kernel modificeren weet ik ook niet, maar ik weet wel dat vrijwel alle distro's daaraan meedoen. Zal wel met optimalisatie te maken hebben, vermoed ik.
Vergeet niet dat vrijwel alle distro's gericht zijn op een bepaald publiek. Specifieke serverdistro's zoals CentOS, Debian, RedHat, maar ook in zekere zin ook Slackware hebben natuurlijk andere buildconfiguraties dan echte desktopdistro's zoals Ubuntu, Mageia, Fedora, Mint, etc.
Koen_92 schreef: Toch knap, daarmee is Slackware denk ik één van de weinige die een echte KDE-distro is. KDE valt hier op Ubuntu ook wel mee, alleen opstarten duurt wat langer. Maar ik heb dan wel een computer van net een half jaar oud. Op een paar bugs na ben ik trouwens best tevreden met KDE, als verstokte Gnome-gebruiker ;) (ik heb Gnome 3 ook geprobeert, dat werkte ook wel fijn maar ik miste de taakbalk).
ik zal je mijn mening over Gnome (welke versie dan ook) en Unity besparen. ;)
Afbeelding
Plaats reactie