Vraag over tabel-gebruik in Kompozer.

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Chrome
Contacteer:

Vraag over tabel-gebruik in Kompozer.

Bericht door Anton Doove »

Afbeelding
Beste Mensen. Op deze screen zien jullie dat ik voor de index.html de tabel-optie heb toegepast.
Nu wil ik onder die 2 tabelletjes ook de inhoud weergeven,maar dan zonder tabel gebruik.
Kan ik dan de tekst er gewoon onder schrijven? Of is de tabel-gebruik dan toch handiger?
Dan zou ik de tekst in 1 van die cellen kunnen plaatsen,maar ik weet niet of dat zou werken.
Bekijken met Google Chrome laat de tekst staan waar ik het plaatste.
Firefox verschuift de tekst naar waar ik het niet wil zoals ik het bij de test heb ervaren.
Bij beide browsers dient mijn site toch hetzelfde te vertonen? Dat dacht ik tenminste van wel.
Reacties zijn van harte welkom en ik groet jullie vriendelijk. Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vraag over tabel-gebruik in Kompozer.

Bericht door nirwana »

Anton,

Laat ik beginnen met de stelregel: gebruik tabellen in principe alleen voor het weergegeven van gegevens (tabulaire data).
Voor al het andere zijn tabellen niet gemaakt en zijn er wat dat betreft betere opties.
Dat je aangeeft dat de tabel er anders uitziet in Google Chrome en in Firefox is daaruit mogelijk te verklaren, maar dat terzijde.

Op basis van het voorgaande ga je me nu natuurlijk vragen "ok, maar hoe moet het dan wel ?!?"
Dan moet ik zeggen dat je dat tegenwoordig met div's kunt opzetten. Natuurlijk kan ik je daar wel een voorbeeld van geven, maar ik kan je lastig vertellen hoe je dat in Kompozer voor elkaar krijgt. Div's zijn namelijk een stuk minder tastbaar dan tabellen. Bij een tabel weet je hoe die eruit ziet, maar een div heeft standaard geen opmaak. Dat betekent dat je daarvan dus nog alles zult moeten instellen. Dat is zowel een voor- als een nadeel.

Maar goed, om jouw vraag te beantwoorden:
- tabellen zou ik zo min mogelijk gebruiken. dus je kunt de tekst gewoon onder die tabel tikken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Vraag over tabel-gebruik in Kompozer.

Bericht door nirwana »

Ik kon het toch niet laten, dus heb ik op basis van jouw screenshot maar eens een voorbeeld gemaakt met behulp van div'jes:
http://www.mozbrowser.nl/web/adoove/index.html

Nu zal de grote vraag wel zijn "ok, leuk, maar hoe krijg ik dat nu in mijn Kompozer voor elkaar ?!?"
Ik denk dat dat het makkelijkste is via het menu Bestand > Weblocatie openen.

Als je dan daar het bovenstaande adres invoert, dan krijg je direct die webpagina in Kompozer te zien.
Vervolgens kun je die ook verder bewerken.

Uiteraard staat het je vrij om wat jou aan te passen wat je wilt, te beginnen met de afbeeldingen.

En misschien vind je die div-layout wel te lastig om te bewerken. Daar kan ik ook mee leven, hoor. Dus voel je niet verplicht om dit te gebruiken. Ik wilde vooral aangeven hoe het ook zou kunnen.

Voordat ik het vergeet: mijn voorbeeld is gebaseerd op code van dit voorbeeld: http://css.maxdesign.com.au/floatutoria ... al0306.htm
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Chrome
Contacteer:

Re: Vraag over tabel-gebruik in Kompozer.

Bericht door Anton Doove »

Afbeelding
Beste Martijn. Op deze screen zie je dat ik er weer wat bijplaatste waartoe ik ook tabelletjes gebruikte.
Dat sla ik ook zo op,want anders wordt het door de gekozen browser verschoven,zoals ik het heb ervaren.

Ook in de tabel-cellen blijft alles op zijn plek staan,maar ik dien het dan wel zo eerst op te slaan,want anders zou
die tabel ook nog door de browser alsnog worden verschoven. Dat heb ik ook zo ervaren.

Als het met een Div.optie in Kompozer misschien handiger kan,verneem ik dat graag.
In de Kompozer-cursus kom ik er niets over tegen.

Zelf vind ik die tabellen wel erg stijf staan,ook al staat het wel netjes geordend en overzichtelijk.
Ik vind het on-natuurlijk en een te strak uiterlijk hebben,dus dat wil ik graag wijzigen.

Als het zonder tabellen kan,hou ik mij wel graag aanbevolen.
Ik wil best wel iets nieuws uitproberen,om te zien en te ervaren of ik dat toch beter vind werken.

Als jij mij kunt beschrijven hoe jij dat doet,dan wil ik dat zeker eens uitproberen in Kompozer.
Je reactie zie ik wel verschijnen in jouw beschikbare tijd,waarvoor ik je alvast vriendelijk dank en groet.

Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows XP Chrome
Contacteer:

Re: Vraag over tabel-gebruik in Kompozer.

Bericht door Anton Doove »

Beste Martijn. Ik klikte zonet op deze link:http://css.maxdesign.com.au/floatutoria ... al0306.htm
Wat ik daar zag is wel jouw basis,maar gaat voor mij weer veel te ver want het heeft met HTML te maken.

Ik heb destijds wel in HTML leren schrijven,maar dat dat mij nu wel veel te lang duren.
Morgen over 1 week hoop ik 73 jaar te worden,dus wordt die HTML voor mij wel "Opa`s laatste kunstje" :lol:

Van die HTML heb ik wel ervaren,dat ik daarmee gelijk alles op de gewenste plek van de pagina kon krijgen.
Dat vond ik een heel leuke ervaring,maar het duurt wel langer voordat ik alle HTML-codes kon ordenen.

Ik had met die HTML eigenlijk heel graag door willen gaan,maar het werd op de lange duur toch te moeilijk.
Ook werd ik vaker gehinderd door mijn Medische Beperkingen,dus kon ik mij er niet goed op concentreren.

Leren schrijven in HTML-codes eist enorm veel concentratie en oplettendheid met nauwkeurigheid.
Ik heb wel ervaren dat missen van 1 letter of cijfer al een fout op de site zal tonen,maar correctie is makkelijk.

Wat je mist kun je er zo weer tussen plaatsen,wat ik als een prettig voordeel zie.
HTML schrijven is leuk om te doen,mits je daartoe volledig geconcentreerd mee bezig kunt zijn zonder storingen.

Dan pas kun je de resultaten op die site zien "groeien" na veel tijd van typen en dat boeide mij heel sterk.
Ik mis die kunde best wel,maar om dat nu op oudere leeftijd opnieuw te beginnen zou dat forceren worden.

Mijn vrouw,dochter en kleinzoon vragen immers ook mijn aandacht,die ik ze uiteraard heel graag geef.
Van HTML-schrijven komt dus niets meer terecht,dus zal ik mijn site op een andere wijze bouwen.

Met Kompozer zal dat echter niet makkelijk gaan want het werkt kennelijk alleen op basis van tabellen.
Dat is tenminste mijn persoonlijke indruk,maar ik kan mij uiteraard vergissen,wat ik graag verneem.

Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Niet geschoten is ook mis.
Plaats reactie