Wat is er mis?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gesloten
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    Windows Vista Firefox

Wat is er mis?

Bericht door joencie »

Hallo,
Ben wel al een ouder lid van dit forum en ik ben reeds vele malen geholpen bij het maken van een website dat ik het opnieuw aandurf om hulp te vragen.
Ik had reeds een site gemaakt voor mijn zoon en nu wilde ik deze updaten.
Na opnieuw zwoegen en het beetje kennis weer opfrissen zag de site er op mijn pc vrij goed uit. Alles marcheerde.
Toen heb ik de bestanden en de images ge-upload via FireFTP in Firefox 17.0.1.
Daarna bekeek ik de site als ultieme controle en de meeste afbeeldingen op de pagina's van "projecten" waren niet meer te zien.
Wanneer je met de muis over de vermoedelijke plaats beweegt zie je wel een vaag vierkantje, maar meer niet.
Gelukkig is er nog bij het eerste project nog te zien wat er bij de andere ook te zien zou moeten zijn.
Kan iemand mij met dit probleem verhelpen.
Met dank en vriendelijke groeten,
joencie
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    Windows Vista Firefox

Re: Wat is er mis?

Bericht door joencie »

Maar, uiteraard kun je geen oordeel geven zonder de site en de bronnen ervan te zien: www.jr-architecten.be

mvg
joencie
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Wat is er mis?

Bericht door Frederik »

Als ik op de projecten pagina kijk worden inderdaad heel veel afbeeldingen niet getoond en als ik in de bron van de pagina kijken om iets te weten te komen over deze afbeeldingen en ik klik dan op een verwijzing dan is de reactie dat de afbeelding op de server niet gevonden kan worden. Kijk nog eens goed naar mijn eerste reactie en zet de afbeeldingen die je gebruikt op je computer ook op de server.
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    Windows Vista Firefox

Re: Wat is er mis?

Bericht door joencie »

Ja Frederik,
Ik stel het ook vast door in de bron van de pagina op een bepaalde (vermoedelijke) afbeelding dubbel te klikken.
Ik heb je eerste reactie nog eens bekeken en heb alle bestanden nu eens via Filezilla ge-upload (tot 2x toe).
Ik kan de fout niet zien die ik mogelijks heb gemaakt.
Alle afbeeldingen verwijzen correct naar hun plaats in de betreffende directories onder images.
Op de pc wordt de site zelfstandig correct weergegeven en ook via Kompozer loopt die juist.
Zit er mogelijk in de schrijfwijze iets verkeerd? bv &?
Dan blijft het toch vreemd dat er 2 pagina's zijn die wel juist weergeven.
Bedankt voor uw antwoord, maar ik zou hier wel uit de problemen willen geraken.
Met vriendelijke groeten,
joencie

Jeezes,
Ik bedenk zoëven:
Kompozer of internet zal *.JPG (met hoofdletter) niet weigeren voor een *.jpg (met kleine letter)???

ONVOORSTELBAAR:
Ik heb dit nu uitgeprobeerd en inderdaad was dat het euvel.
Bij het overbrengen van de naam der afbeelding van de directory in de verkenner via kopie-plak werd de extensie .JPG of .jpg niet automatisch meegenomen en de afbeelding kreeg zodoende de extensie van de naam die overschreven werd in de paginabron welke gewijzigd werd.
Gelukkig dus is hier een eind aangekomen en heeft noch FireFTP noch Filezilla hieraan schuld.

Bedankt Frederik voor mijn hersens efkens te hebben omgewoeld.

Het item kan derhalve als gesloten worden beschouwd.

Met vriendelijke groeten,
Joencie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Wat is er mis?

Bericht door nirwana »

http://www.jr-architecten.be/images/2008-N/N-01.JPG wordt nu inderdaad in de code gebruikt, maar op de server staat http://www.jr-architecten.be/images/2008-N/N-01.jpg

Dit is het grote verschil tussen een server die op Windows draait en een die op Unix / Linux draait. Webservers draaien vanouds op Unix en Linux en deze systemen hebben een bestandssysteem dat hoofdlettergevoelig is. Dan is N-01.JPG iets anders dan N-01.jpg en dat is weer anders dan n-01.jpg. Dat moet je inderdaad even weten, want anders kun je lang naar de oorzaak zoeken.

Dit is mede de reden dat ik eigenlijk altijd bestandsnamen in websites met kleine letters schrijf. Als je alles met kleine letters houdt, dan heb je ook geen last als je de website op een andere server plaatst (of die nu op Windows / Linux draait).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    Windows Vista Firefox

Re: Wat is er mis?

Bericht door joencie »

Ja, 'k zit hier ook nog.
Bedankt voor je commentaar; ik herinner mij ook nog je vele nuttige en ondersteunende commentaren van vroeger. ter info: www; joraman.be ('k moet mij intussen niet meer bukken), en kan ik met wat ik oa hier geleerd heb een stootje naar voor geven voor anderen.
De site in kwestie staat inmiddels nu zo goed als mogelijk op z'n poten.
Met vriendelijke groeten,
joencie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Wat is er mis?

Bericht door nirwana »

Wat een verschil kunnen die hoofd- en kleine letters toch maken :-)
Zo ziet de Projecten-pagina er een stuk beter uit.

Op de Publicaties-pagina zou ik de web-adressen in elk geval klikbaar maken. Dat is nu eenmaal het idee van een website: dat je informatie via klikbare linkjes aan elkaar koppelt, zodat een bezoeker hier eenvoudig gebruik van kan maken.
Ook zou ik daar de web-adressen verbergen onder de tekst zelf. Bijvoorbeeld:
- Deelname aan Mijn huis mijn architect (jaargang 2010)
Het tonen van die web-adressen heeft volgens mij geen meerwaarde. En je kunt meer linkjes kwijt als je het adres onder de tekst verstopt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Wat is er mis?

Bericht door nirwana »

Ook de afbeelding op de Contact-pagina zou ik vervangen, zodat het eindresultaat mooier wordt.

Nu gebruik je 1 JPEG-afbeelding: http://www.jr-architecten.be/images/contact_b.jpg
JPEG heeft echter het nadeel dat er standaard compressie wordt toegepast. Nu is dat niet zo'n probleem voor het rechterdeel, want dat is een foto. Maar de linkerkant bevat pure tekst. Die krijgt echter ook die compressie waardoor de letters minder strak worden.

Eigenlijk zou ik die letters gewoon als tekst behouden. Dan kunnen deze ook beter geïndexeerd worden door een zoekmachine als Google. Bijkomend voordeel is dat iemand die de contactgegevens ergens voor nodig heeft (bijvoorbeeld als adresgegevens voor een envelop of voor navigatie) deze ook eenvoudig kan kopiëren. Dat scheelt de nodige frustratie. Het mailadres kan dan een mail-link worden (mailto:). Of nog beter: je kunt het mailadres doorverwijzen naar een contactformulier. Als eerste (anti-spam-)maatregel kun je het mailadres wat minder leesbaar maken voor scripts die mailadressen verzamelen voor spam-doeleinden.

Heb je toch een goede reden om die tekst als afbeelding te plaatsen, maak er dan een losse afbeelding van in het formaat PNG of GIF. Die formaten zijn namelijk wel geschikt voor afbeeldingen met egale kleuren. Dan zal de tekst er een stuk strakker uitzien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Wat is er mis?

Bericht door nirwana »

Sorry dat ik zoveel opmerkingen heb, maar ik hoop dat je dit positief ziet.
Ik vind het een mooie website geworden, maar als iemand anders ernaar kijkt dan zie je toch vaak net dingen die beter zouden kunnen. Dat betekent niet dat je deze allemaal beslist zo moet overnemen. Jij bent de maker van de site en daarmee bepaal je zelf wat je handige tips vindt en wat niet.

In de bureau-pagina moet nu gescrolld worden om alles te zien.
Stel dat je deze pagina opdeelt in 2 pagina's: 1 voor elk persoon.
Dan hoef je op deze pagina alleen de namen van de personen te plaatsen, met een linkje naar hun eigen pagina.
Je kunt daar dan zelfs nog een fotootje van deze personen bij plaatsen om het geheel wat persoonlijker te maken.
Vervolgens heb je op die vervolg-pagina's voldoende ruimte om de CV's van de personen goed uit te laten komen.

Een ander nadeel is dat de tekst soms wegvalt tegen de achtergrond. Volgens mij gebruik je nu op de Bureau-pagina dezelfde achtergrond-afbeelding als op de voorpagina. Je kunt voor de Bureau-pagina natuurlijk ook een iets aangepaste achtergrond-afbeelding gebruiken.
Je kunt deze achtergrond-afbeelding ietsje lichter (of in jouw geval misschien juist wat donkerder) maken in een grafisch programma. Normaal gesproken plaats ik daar dan een laag overheen (in zwart of wit) en daarvan bepaal ik de transparantie (50% of zoiets). Mijn standaard grafische programma hiervoor is GIMP en dit is gratis te gebruiken.
Ook kun je ervoor kiezen om net als op de andere pagina's de achtergrond helemaal zwart te maken, maar ik denk dat een achtergrond wel zo mooi is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    Windows Vista Firefox

Re: Wat is er mis?

Bericht door joencie »

Hartelijk dank Martijn voor al je goede raadgevingen.
Het is inderdaad zeer nuttig als een onafhankelijk persoon die opmerkingen geeft waar je zelf niet aan zou denken. Ik ga er dan ook mijn werk van maken.
GIMP gebruik ik wel eens, maar ook Artweaver en Photofiltre voor eenvoudige tekenkundige bewerkingen en XnView voor fotobewerkingen of editering van een groep afbeeldingen en voor het beheren van al mijn afbeeldingen omdat die zo een handige browser heeft.
Bij de bureau-pagina ben ik nu juist teruggekeerd van 2 pagina's naar 1 omwille van de eenvoud.
Wat de contact-pagina betreft heb je overschot van gelijk; daar moet ik wel iets aan doen.
MVG
Joencie
Gesloten