Hoe pas ik de lay-out van een tabel aan?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows XP Internet Explorer 8

Hoe pas ik de lay-out van een tabel aan?

Bericht door Parcodaini »

Ik wil graag alle cellen in 1 rij of 1 kolom tegelijkertijd zodanig aanpassen dat bijvoorbeeld dat die in de cellen staan links worden uitgelijnd. Ik selecteer de hele rij (of kolom of zelfs alle cellen), ik krijg het scherm tabelcel-eigenschappen. Ik zet inhoudsuitlijning op links, ik klik op toepassen, gebeurt niks. Wel als ik 1 enkele cel selecteer, maar niet een hele rij of kolom. Kan dat niet, of wat doe ik verkeerd?
bvd
Eline
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Hoe pas ik de lay-out van een tabel aan?

Bericht door nirwana »

Eline,

Ik heb dit net ook maar even geprobeerd in Kompozer en was net zo verbaasd dat de wijziging niet wordt opgeslagen.

Daarom ben ik eens gaan zoeken en zo kwam ik op dit bug-report uit:
http://sourceforge.net/tracker/?func=de ... tid=853122

Ik denk dan dus dat het iets is wat helaas niet werkt in deze versie van Kompozer (0.8b3).

Dan denk ik dat we je toch maar in de geheimen van CSS moeten invoeren, zodat je toch alle eigenschappen van de tabel in 1 keer kunt aanpassen. Wat zou je bijvoorbeeld aan die tabel willen aanpassen ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Hoe pas ik de lay-out van een tabel aan?

Bericht door Parcodaini »

Aha, ik begon dus al ernstig aan mezelf te twijfelen! want ik vond het toch wel redelijk logisch wat ik deed ;-) Wat ik wil is dit: http://www.maremma.nl/shows2010-2015.htm maar dan in een tabel in Kompozer. Wat ik tot nu toe voor elkaar heb gekregen is dit: http://www.der-maremmano.de/shows2010-2015.html (mede dank zij tabel2clipboard) maar nu staan de cellen dus 'standaard' verticaal in het midden uitgelijnd en ik wil ze graag bovenin hebben uitgelijnd, zoals in de eerste regel.

Ik heb overigens al geprobeerd om met tabel- en celeigenschappen via inline-stylen eea aan te passen en alle cellen op 'boven' uit te lijnen, maar dat pakt die dus ook niet. En om alle 742 cellen handmatig aan te passen.........

Verder valt het op dat op internet de tabel er anders uit komt te zien dan in Kompozer. In Kompozer passen de gegevens netjes in de cel(len) maar op internet zijn de cellen te klein en verspringt de inhoud. Kan helaas geen schermprintjes in een .doc meesturen om te laten zien wat ik bedoel ;-((

Suggesties welkom!

Eline
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Hoe pas ik de lay-out van een tabel aan?

Bericht door nirwana »

Eline,

Dankzij jouw sjabloon heeft jouw website al een CSS-bestand (2 zelfs).
Het belangrijkste CSS-bestand is style.css.
Als je onderin dat bestand het volgende toevoegt:

Code: Selecteer alles

td
{
	vertical-align: top;
}
dan heb je al wat je wilt bereiken: de tekst in elke tabel-cel wordt bovenin uitgelijnd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Hoe pas ik de lay-out van een tabel aan?

Bericht door nirwana »

Parcodaini schreef:Verder valt het op dat op internet de tabel er anders uit komt te zien dan in Kompozer. In Kompozer passen de gegevens netjes in de cel(len) maar op internet zijn de cellen te klein en verspringt de inhoud.
Eline,

In jouw code zie ik dat de complete tabel 581 pixels is.
De eerste kolom is 185 pixels.
De tweede kolom is 70 pixels.
De derde kolom is 42 pixels.
De vierde kolom is 137 pixels.
De vijfde kolom is 32 pixels.
De zesde kolom is 76 pixels.

Dan kom ik in totaal uit op 542 pixels. Dat is ietsje minder, maar het geeft wel aan dat je voor elke cel eigenlijk al een bepaalde breedte hebt ingesteld.

Een voorbeeld van de code van een tabel-rij:

Code: Selecteer alles

    <tr style="height: 37.5pt;" height="50">
      <td style="width: 185px; height: 21px;" class="xl57"><small>Giustizia Divina Il Grandi Bianchi</small></td>
      <td style="width: 70px; height: 21px;" class="xl29"><small>Arnhem</small></td>
      <td x:num="40320" style="text-align: left; width: 42px; height: 21px;" class="xl30"><small>22-5-2010</small></td>
      <td style="width: 137px; height: 21px;" class="xl29"><small>dhr. P. Muntean (Roe)</small></td>
      <td style="width: 32px; height: 21px;" class="xl29"><small>youth</small></td>
      <td style="width: 76px; height: 21px;" class="xl58"><small>1ZG</small></td>
    </tr>
Daarin zie je voor elke kolom een breedte (width:) ingesteld staan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Hoe pas ik de lay-out van een tabel aan?

Bericht door nirwana »

Hier een voorbeeld van de tabel, maar dan zonder dat er in de cellen breedte en hoogte is aangegeven:
www.mozbrowser.nl/web/maremmano/shows2010-2015.html

Dit resultaat heb ik bereikt via de website http://wordoff.org
Die site verwijdert eigenlijk alle attributen uit de HTML-elementen en dat was nu net wat ik wilde bereiken met deze tabel.

Hierin is nu alleen nog aangegeven dat de tabel 581 pixels breed is. Zo kun je dus zien hoe de tabel eruit ziet zonder dat je zelf alle kolom-breedtes opgeeft.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Hoe pas ik de lay-out van een tabel aan?

Bericht door Parcodaini »

Hoi Martijn, reuze bedankt, ik ga ermee aan de slag. Die kolombreedtes daar was ik nog niet eens aan toegekomen; dat heeft Kompozer zogezegd zelf bedacht ;-) had er al wel mee zitten stoeien, maar ik liep vast op het verticale uitlijnen.
Eline
Plaats reactie