ankers verwijderen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows XP Internet Explorer 8

ankers verwijderen

Bericht door Parcodaini »

Klopt het dat als ik een anker wil verwijderen ik dit niet in de ontwerp modus maar in de html moet doen? Als ik nl. een anker selecteer en dan op 'positie' klik krijg ik een scherm 'gelabelde positie-eigenschappen'. Als ik de ankertekst daar weghaal en niet iets anders ervoor in de plaats wil zetten, kan ik niet op 'ok' drukken, want niet actief. Als ik 'geavanceerd bewerken' kies en dan het html-attribuut verwijder, en op 'ok' klik kom ik terug in 'gelabelde positie-eigenschappen'. Dan kan ik wel op 'ok' drukken maar dan komt de mededeling 'voer een naam in voor deze ankerverwijzing'.
Eline
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: ankers verwijderden

Bericht door Frederik »

Kan allebei. Je kunt zowel in de ontwerpmodus als in de broncode een anker verwijderen. Maar waarom je op 'positie' klikt is mij onduidelijk.
In zijn algemeenheid zul je een bookmark of anker in de ontwerpmodus tot stand brengen dus verwijder je hem daar ook.
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: ankers verwijderen

Bericht door Parcodaini »

Ik ging er (blijkbaar onterecht) vanuit dat je gelabelde posities verwijdert, daar waar je ze hebt aangemaakt, maar onder de rechtermuisknop zit (zo kom ik nu achter) een mogelijkheid om de gelabelde positie te verwijderen.... zelfs allemaal in 1 keer.
Eline
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: ankers verwijderen

Bericht door Parcodaini »

Ik raak overigens echt totaal de draad kwijt! Met ankers en gelabelde posities. Ik heb in Kompozer versie 7 deze pagina gemaakt: http://www.der-maremmano.de/unserehunde.html Geheel zoals ik 'em wil hebben. Met bookmarks en links etc. Nu ben ik bezig met een andere pagina en daar lukt het me niet om de bookmarks en links precies zo te krijgen. Dus heb ik die pagina geopend met Kompozer 8 (NIETS AAN GEWIJZIGD) hernoemd en ge-upload naar http://www.der-maremmano.de/unserehunde1.html en nu krijg ik dus een compleet andere lay-out met vet gedrukte tekst en bookmarks als links, wat ik helemaal niet wil hebben. Sorry, maar ik snap er echt helemaal niets meer van!
Eline
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: ankers verwijderen

Bericht door Frederik »

Kan ik me voorstellen als ik die pagina zie. Alle tekst lijkt wel een link, maar je kunt er niet op klikken. Brengt me toch op de vraag hoe het kan dat als je zegt niets gewijzigd te hebben dit in Kompozer 8 (0.8b3) er opeens zo uit ziet. Eigenlijk kan dat niet!
Gooi die pagina eens weg en doe het volgende:
Open de gewenste pagina in Kompozer 0.7, klik op de knop Bron en kopieer alles.
Open Kompozer 0.8 met een nieuwe pagina, klik op de knop Bron en maak alles leeg en vervolgens plak je alles in de Bron.
Pagina Opslaan, naam geven en dan bekijken. Dan moet het er net zo uit zien als in 7.

Natuurlijk nog wel even de verwijzingen naar de afbeeldingen in orde maken.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Mozilla
Contacteer:

Re: ankers verwijderen

Bericht door nirwana »

Eline,

Ik denk dat je nu last krijgt van wat er in de algemene stylesheet is vermeld. Die kan regels bevatten die van invloed zijn op wat je nu hebt toegevoegd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Parcodaini
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 januari 2013, 21:51
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: ankers verwijderen

Bericht door Parcodaini »

@Frederik, ik heb exact gedaan wat je schreef en dan ziet het er inderdaad weer correct uit (zie www.der-maremmano.de/unserehunde2.html)....... zal de bron eens goed bestuderen en dan kijken of ik een nieuwe pagina zo kan krijgen. Want dat is wat ik deed met versie 8, en toen kwam het er opeens heel vreemd uit te zien, terwijl ik dezelfde handelingen deed als in versie 7..... ra ra.
@nirwana, ik heb/had niets aan css oid gewijzigd, dus css in versie 8 is gelijk aan css in versie 7....
Eline

ps Dank voor alle goed hulp etc, maar al met al.... positief geformuleerd ....is het werken met Kompozer wel heel erg wennen boven het werken met FP. FP mag dan bagger html geven, Kompozer maakt het de gebruiker niet echt makkelijk, en ik denk dan nog een redelijke simpele site te hebben met wat tekst, linkjes, een paar foto's (moet ik nog wat op verzinnen, want Kompozer ondersteunt geen albums begrijp ik) en een tabelletje.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: ankers verwijderen

Bericht door Frederik »

Met alle respect. Als er een vergelijking gemaakt mag worden tussen FrontPage en Kompozer is wat eenvoud en gebruiksvriendelijkheid en conform de standaard, steekt Kompozer daar ver boven uit. Het probleem is niet de verschil in werking van de programma's, maar dat mensen erg slecht kunnen wennen aan het gegeven dat iets opeens anders moet en anders werkt. Daar raken wij van in de war (geldt ook voor mij). En als je KompoZer eenmaal door hebt, wil je voorlopig niks anders.

Je website is minder simpel dan je denkt en Kompozer heeft -als je het goed gebruikt- geen enkel probleem met tabelletjes. :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: ankers verwijderen

Bericht door nirwana »

FP wordt nu eenmaal niet verder ontwikkeld, dus moet je iets anders. Kompozer is dan een heel behoorlijk alternatief die tenminste correcte Html-code produceert.

Kompozer biedt vooral de basis, dus geen frivole extra's voor het maken van fotoalbums, contactformulieren, etc. Wel biedt Kompozer de mogelijkheden om toch zoiets toe te voegen.

Overigens moet iedereen de software gebruiken die het beste bevalt. Al zal ik zelf geen FP aanraden, maar dat is meer omdat die ontwikkeling al jaren stil ligt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie