homepage

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

homepage

Bericht door the old man »

Goeden avond,

Ooit heb ik bij KPN een eigen homepage gemaakt, maar na het installeren van een andere windows versie ben ik alles kwijt (stom, ja ik weet het).
Het adres heb ik uiteraard en voor zover ik weet moest ik foto's en tekst ergens in een aparte folder zetten en daarna uploaden.
In NVU heb ik nu een nieuwe versie gemaakt en daar ook opgeslagen, dus de hele mik staat in één folder.
Als ik nu vanuit NVU opdracht geef "Publiceren" krijg ik continu een fout code "550".

Kom er niet verder mee ik weet niet meer hoe ik de foto's en de tekst ergens op moet slaan om ze daarna te uploaden.

Er is vast wel één van de geleerden op dit forum die me dat simpel uit kan leggen.
Ik weet dat er een manier is om dat te doen maar ben dat vergeten.

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

Het uploaden zou ik niet via Nvu doen, maar met Filezilla. Daarmee krijg je namelijk meer grip op het proces van het uploaden van de bestanden. www.vip.nl/klantenservice/handleidingen/ftp/filezilla/ is een algemene handleiding voor het uploaden van bestanden met Filezilla.

Verder zou ik voor het onderhouden van een website geen Nvu meer gebruiken, maar op zijn minst Kompozer. Kompozer is de verbeterde versie van Nvu. Bluegriffon is daar weer de opvolger van, maar Kompozer vind ik eenvoudiger in het gebruik (en goed genoeg voor de gemiddelde website).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goede morgen Martijn,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga beiden downloaden en beginnen met de handleiding, daarin zal zeker ook staan hoe ik bepaalde mappen moet noemen en waar op te slaan.

Deze studie kan op mijn leeftijd wel even duren maar dat zal geen probleem zijn :wink:


Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

the old man schreef:daarin zal zeker ook staan hoe ik bepaalde mappen moet noemen en waar op te slaan.
Het belangrijkste is dat er in jouw map een bestand staat dat index.html heet. Dat is dan de beginpagina van de website.

Filezilla is een soort kopieer-programma (van jouw computer naar de webserver (et vice versa)).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goeden avond allen,

Kompozer en Filezilla heb ik gedownload.
In Kompozer een proefsite gemaakt tekst en foto's en dit vanuit kompozer opgeslagen onder de naam index.html. Ook heb ik alle foto's in een andere map geplaatst fotos.html Dus het hele gebeuren zoals je daar ziet.
Als ik vervolgens FZ open en ik vul daar de gegevens in voor de website, zie ik dat er contact gemaakt wordt en vervolgens heb ik die mappen naar het rechter veld gesleept.

Onderaan zie ik staan succesvol verzonden.
Moet ik nog iets anders doen bijv. de fotos uit de map halen.

Wanneer ik hierna de homepage open. krijg ik de foutmelding "Error 403 Forbidden enz."
De homepage staat bij mijn account (KPN Glasvezel) als "Aan"

Als ik eerst maar weet of ik dat mappenverhaal juist heb gedaan dan ben ik al weer verder, daarna zal het wel weer KPN zijn.
Moet hier nog bij vermelden dat ik al eerder de oude bestanden uit de homepage heb verwijderd, (gebeurt autom. als je de homepage uitschakelt) en daarna de homepage weer heb ingeschakeld.

Graag een reactie.

Groet,

The Old Man
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

Als je met Filezilla de bestanden en mappen op de server bekijkt, welke bestanden en mappen zie je daar dan staan ?
Staat daar bijvoorbeeld een map met de naam public_html ? Als dat het geval is dan moeten de bestanden daarin worden geplaatst.

Wat zou trouwens het adres naar de pagina moeten zijn ? http://home.kpn.nl/endan???
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Hallo Martijn,

Een map public staat er niet bij, alleen een map zonder naam met een paar puntjes erachter.

De naam is home.kpn.nl/B.JStijf1946
Misschien kun je hier iets mee, ik zal evt. proberen een screenshot te plaatsen als dat wil lukken.

Groet,

The Old Man
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goede morgen allemaal,

Dit staat in Filezilla,

Afbeelding


En dit krijg ik te zien als ik de homepage aanklik,

Afbeelding

Als ik in "mijn kpn" mijn homepage inschakel krijg ik een link naar "http://home.kpn.nl/B.JStijf1946" klik ik op die link,
dan krijg ik daar te zien "Homepage in opbouw"

Ga ik in Firefox naar "http://home.kpn.nl/B.JStijf1946" dan krijg ik bovenstaande error.

Was voor mij al een overwinning die plaatjes hierin te krijgen :oops:


Groet,

The Old Man
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

Ehrm, aan de rechterkant staat een map met de naam index.html
Daar zou echter een bestand met de naam index.html moeten staan.

Aan de linkerkant staat een bestand met de naam index.html.html (let op de dubbele extensie).

Voer daarom de volgende acties uit:
- hernoem index.html.html naar index.html
- kopieer daarna het bestand index.html naar de rechterkant (als je het bestand index.html aan de linkerkant dubbelklikt dan wordt het naar de rechterkant verstuurd (ge-upload))

Daarna verwacht ik dat het beter gaat met het opvragen van http://home.kpn.nl/B.JStijf1946
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

Ter info: nu is de homepage naar deze locatie ge-upload: http://home.kpn.nl/B.JStijf1946/index.h ... .html.html
Dat is een stapje te ver.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goeden avond,

Ik zal opnieuw een poging gaan doen, maar heb nu een probleem met mijn pc, deze wil ineens niet meer afsluiten.
Na shut down wordt het beeld zwart en de pc start na een minuut of vijf vanzelf weer op.
Dat is begonnen na downloaden van Filezilla en Kompozer, verder niets bijzonders gedaan.
Het zal daar wel niet mee te maken hebben maar ik wil dit graag eerst proberen op te lossen om erger te voorkomen.

Maar kom er daarna weer op terug.

Bedankt en jullie horen nog.


The Old Man
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goeden avond,

Pc sluit nog steeds niet af dus toch maar even het volgende, ik heb de dubbele html weggehaald en daarna index.html weer naar rechts gesleept.
Daarna werd de homepage zichtbaar.

Als ik aan de rechterkant boven het plusje open komen alle foto's die in die map staan allemaal als icoontjes rechts onder te staan, maar ik zie dan index.html niet meer.
Zie de 2 voorbeelden hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Verwacht van de oude man geen fraai uitziende homepage het zijn alleen oude ingescande foto's die ik zelf zo'n 50 jaar geleden heb gemaakt.
En misschien ga ik dat nog wel uitbreiden, maar als ik nu een tweede pagina toe wil voegen hoe ga ik dan te werk? een map met bijv. "naam.html"
En hoe krijg je dat zichtbaar?

Ik weet het één gek kan meer vragen dan .......

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

Zoals het nu staat lijkt het mij goed. De map met de foto's zou ik niet Fotos.html hebben genoemd. Gewoon Fotos was ook al voldoende geweest. Maar dat is slechts een kwestie van naamgeving.

Een volgende webpagina kun je inderdaad noemen zoals je wilt (naam.html zo je wilt). Die upload je vervolgens in dezelfde map als waar de index.html nu staat. Vervolgens kun je in de index.html pagina een link (koppeling heet dit in Kompozer) invoegen die naar deze nieuwe webpagina verwijst. Zo heb je het begin van een website: een set van webpagina's die naar elkaar verwijzen en zo 1 geheel vormen.

Het zou wel handig zijn om alle foto's te verkleinen. Dit is bijvoorbeeld een van de afbeeldingen: 1680 pixels bij 2592 pixels (verkleind naar 992 pixels bij 1530 pixels). Dat betekent dat op de webpagina slechts de helft van de oorspronkelijke afbeelding wordt getoond. Volgens mij geldt dat voor de meeste afbeeldingen. Alle die afbeeldingen bij elkaar zijn nu zo'n 9,7 Megabytes. Dat is rijkelijk veel voor 18 afbeeldingen. Als je elke afbeelding bijvoorbeeld met 50% zou verkleinen (meer mag ook) dan zou dat al veel schelen.

Hoe dat scheelt ?
- de foto's nemen dan minder diskruimte in op de webserver
- de foto's zijn sneller te uploaden naar de webserver
- de foto's zijn sneller te downloaden vanaf de webserver door de bezoekers van de webpagina (niet iedereen heeft een snelle internet-verbinding)
- de webpagina wordt sneller ingeladen
- de foto's worden kwalitatief beter op de webpagina getoond, want de webbrowser hoeft deze niet zelf verkleind weer te geven
Dat lijken mij toch voldoende redenen om daar eens naar te kijken.
Met een eenvoudig grafisch programma als IrfanView kun je al afbeeldingen verkleinen (ook een complete map met afbeeldingen als je dat zou willen, maar dat is iets lastiger).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

Nog een tip die handig is bij het maken van webpagina's:
- zorg ervoor dat de webpagina een duidelijke titel heeft
- deze titel wordt namelijk ook door zoekmachines (zoals Google) gebruikt om de site een naam te geven
- dan is het wel handig als er in Google iets anders komt te staan dan index.html

Open daarvoor de webpagina in Kompozer en ga naar het menu Opmaak > Paginatitel en eigenschappen.
Daar kun je eenvoudig een titel aan de pagina meegeven (en daarna op OK klikken).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goeden avond Martijn,

Bedankt voor je suggesties, zal er zeker iets mee doen.

Als ik bij mijzelf op de homepage kijk vallen alle foto's binnen de site dus dat ga ik nog verder bekijken.
Het verkleinen heb ik al bekeken en dat moet lukken.

(nog even voor de goede orde, bij sommige foto's lijkt het inderdaad dat er zijdelings meer zou moeten zijn maar dat is in het verleden klaarblijkelijk al misgegaan er staat niet meer op de foto's tenminste als dat is wat je bedoeld.)

Op dit moment mijn Pc. in reparatie dus e.e.a. kan even duren.

Ik kan voorlopig voorruit.

Dank.

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Plaats reactie