homepage

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

Het lijkt inderdaad alsof de afbeeldingen op de webpagina precies passend zijn gemaakt, maar schijn bedriegt.

Stel dat je een afbeelding hebt ingescand of direct vanaf een digitale camera op een webpagina wilt plaatsen. Die afbeeldingen zijn doorgaans erg groot (zowel qua resolutie als ook bestandsgrootte).

Als je deze in een webpagina invoegt dan zorgt het programma waarmee je dat doet doorgaans dat de afbeelding toch goed op de pagina past. Dan lijkt het allemaal goed te werken, maar ondertussen is de eigenlijke foto nog steeds te groot. Kompozer stelt bijvoorbeeld een breedte en hoogte op de afbeelding in. De webbrowser van de bezoeker laadt dan wel de complete afbeelding in en verkleint deze daarna naar het in de webpagina opgegeven formaat.

Zorg je vooraf dat een foto het op de webpagina benodigde formaat heeft dan hoeft niet de originele grote afbeelding geladen te worden. Dat scheelt dan een hoop overbodige stappen, waardoor de webpagina sneller geladen kan worden.

Zie http://users.telenet.be/beertjesfotosit ... einen.html voor meer info.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goeden avond,

Jouw uitleg is me helemaal duidelijk en ik zal ze zeker verkleinen, maar ik dacht dat je doelde op die paar foto's waarvan het leek of ze zijdelings afgeplakt waren.
Maar dat was al zo op de oude negatieven, maar ik begrijp je stelling.

Dank voor je uitleg.

Groet,

The Old Man
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

the old man schreef:Jouw uitleg is me helemaal duidelijk en ik zal ze zeker verkleinen, maar ik dacht dat je doelde op die paar foto's waarvan het leek of ze zijdelings afgeplakt waren.
Nee, daar gaat het mij inderdaad niet om.

http://home.kpn.nl/B.JStijf1946/Fotos.h ... ud%207.jpg is bijvoorbeeld in werkelijkheid een erg grote foto, maar op de webpagina wordt die juist sterk verkleind getoond.
De originele afmetingen zijn 2.592px × 1.680px
Op de webpagina wordt dit echter getoond: 972px × 629px
px is de afkorting van pixels.

Als je jouw PC weer terug hebt, dan kun je eens daarmee aan de slag.

Hieronder een voorbeeld van hoe je ook met afbeeldingen op een webpagina om kunt gaan:
http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... ktop1.html

Naast de afbeeldingen staat een stukje tekst en daar staat ook een linkje bij naar een grotere weergave van de afbeelding (voor wie daar interesse in heeft). Op die manier vertel je toch je verhaal, toon je ook de foto's erbij en kan de webpagina lekker snel geladen worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Het wordt me steeds duidelijker,

Ik heb namelijk diverse foto's in Kompozer aangeklikt en toen met het vierkantje kleiner gescrold omdat ze totaal buiten het kader vielen.
Maar als ik mijn PC terug heb ga ik het anders doen.

Bedankt voor je tips en links en voor nu goede nacht.

Groet,

the Old Man
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goede middag,

De ouwe man heeft zijn Pc. terug en kan weer e.e.a. uitproberen.
Compleet nieuwe Windows, en grafische kaart erop (misschien beter een nieuwe kunnen kopen) dus er moet eerst nog wel het nodige geïnstalleerd worden.
Ondertussen op de oude Pc. van moeders (ja ja dat mocht even als er niet geëxperimenteerd werd) :wink: bezig geweest met de foto's.
En ik denk dat het geen probleem is om ze danig te verkleinen.

Wel vraag ik me in af hoe ik op de één of andere manier een tekst krijg naast een foto.
De hele tekst komt er naast te staan of alleen boven of onder de foto staat een deel, maar op een plek die ik zou willen ergens naast de foto gaat me niet lukken.
Ook heb ik een tekst area gemaakt maar dat is ook al een probleem, krijg ik ook niet op de juiste plek en als ik een woord intik vervolgens een regel oversla dan komt altijd een deel van de lagere regel naast de bovenste te staan zei het in wat lichtere tinten dus staat dan dubbel op het scherm.

Vraag, kun je nergens een tekst of een foto selecteren en dan naar de plek schuiven waar je hem wilt hebben?
Doe rustig aan met de antwoorden, want rond Koningsdag is de ouwe druk met voorbereidingen voor zijn vuurwerk hobby dus een reactie kan even duren. :?

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goede morgen,

De drukke tijden vanwege mijn hobby zijn voorlopig voorbij dus ik zal proberen mijn Homepage weer op te pakken.

De foto's heb ik verkleind en zullen nog wel kleiner kunnen denk ik.
Verder lukt het me niet om een tekst op een willekeurige plek naast een foto te plaatsen.
Als ik een "text area" maak en type daar een tekst gevolgd door één of meerdere spaties dan komt de eerste regel na de spatie toch weer naast de begin tekst.
Maar in een iets lichtere kleur. (hier als geselecteerd aangegeven zodat het beter zichtbaar is)

Afbeelding

Is het mogelijk om zonder moeilijke formules bijv. iets te krijgen als tekst omloop of transparantie zoals in word?

Ook lukt het niet om een link te plaatsen om de foto's groter te laten zien.
Ik maak een link aan geef de plaats van de foto aan maar de link is niet aanklikbaar.

Als iemand mij verder kan helpen dan graag, eerst maar één ding af proberen te werken anders kan de ouwe man het waarschijnlijk niet volgen.
Ik zie wel wat er ter tafel komt.

Groet,

the old man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

Hier een voorbeeld van tekst naast de afbeelding:
snelverrezen.png
Hiervoor klik ik met de rechtermuisknop op de afbeelding en kies ik onderin voor Afbeelding-eigenschappen...
Dan ga ik naar het tabblad Vormgeving.

Daar kan ik aan de rechterkant Tekst uitlijnen naar afbeelding instellen. Als ik kies voor Aan linkerkant dan wordt de tekst links van de afbeelding geplaatst. Kies ik voor Aan rechterkant dan wordt de tekst rechts van de afbeelding geplaatst.
Aan de linkerkant van dat venster kun je aangeven hoeveel ruimte er tussen de tekst en de afbeelding moet komen. Als je bijvoorbeeld 3 invult bij Links en rechts, dan komt de tekst 3 pixels van de afbeelding af te staan. Vaak is dat al voldoende.

Als je dan op OK klikt dan moet de tekst links of rechts van de afbeelding worden geplaatst. Als dat niet gebeurt, dan staat de tekst te ver van de afbeelding. Je kunt dan proberen om de tekst dichter bij de afbeelding te krijgen.

Vervolgens kun je de tekst nog verder "uitlijnen" door deze wat extra Enter's mee te geven.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: homepage

Bericht door nirwana »

the old man schreef:Ook lukt het niet om een link te plaatsen om de foto's groter te laten zien.
Ik maak een link aan geef de plaats van de foto aan maar de link is niet aanklikbaar.
Normaal gesproken tik je hiervoor een stukje tekst, selecteer je dat en kies je in de werkbalk voor Koppeling. Dan verschijnt er een klein venster. Daar klik je op het map-icoontje (Bestand kiezen) en selecteer je de grotere afbeelding die getoond moet worden.

Let wel op dat standaard in dat keuze-venster alleen HTML-bestanden worden getoond. Je moet daar rechtsonderin dus eerst nog kiezen voor Afbeeldingsbestanden, zodat je de afbeeldingen te zien krijgt.
Daar kun je dan een afbeelding uit kiezen om groter te tonen.

Tenslotte geef ik nog aan dat de link in een nieuw venster geopend moet worden:
- vinkje bij Koppeling moet geopend worden
- in een nieuw venster
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goede middag,

Martijn,
Dank voor de snelle reactie Ik ga eerst weer proefdraaien en laat weer horen als het toonbaar lijkt cq gelukt is. :D

Groet,

the old man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    Windows 7 Firefox

Re: homepage

Bericht door the old man »

Goeden avond,

Het is me gelukt om een tekst te plaatsen naast een foto, en ook een link naar een grotere foto.
Nu blijkt dat op mijn eigen PC (Firefox) alles goed staat maar in Firefox op de PC van moeders staan er nog twee regels onder de foto en ook de link.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de beeldscherm instelling.

Verder zou ik advies op prijs stellen over de grootte van tekst en foto, kleiner groter enz.
Mocht het even duren voor ik weer reageer dan excuus hiervoor.

Groet,

the old man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Plaats reactie