website en Firefox

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: website en Firefox

Bericht door Frederik »

Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: website en Firefox

Bericht door nirwana »

KoenvanV schreef:Nirwana is mij aan het helpen met WordPress!
Ook ik word niet gehinderd door enige kennis van WordPress, maar gisteravond eens geïnstalleerd en het werkt vergelijkbaar met andere CMS-systemen. Dan zoek je daar een thema bij en wat handige plugins en kom je al snel een eind op weg.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: website en Firefox

Bericht door KoenvanV »

nirwana schreef:
KoenvanV schreef:Nirwana is mij aan het helpen met WordPress!
Ook ik word niet gehinderd door enige kennis van WordPress, maar gisteravond eens geïnstalleerd en het werkt vergelijkbaar met andere CMS-systemen. Dan zoek je daar een thema bij en wat handige plugins en kom je al snel een eind op weg.
ik heb een boek over WP besteld en ga daar verder mee aan de slag. Jij hebt kennelijk meer verstand van dit soort zaken, voor mij is het nog erg moeilijk. Heel vroeger leren programmeren in Basic (eigenlijk Applesoft op de Apple //e) en een beetje Pascal (eind jaren 70, begin jaren 80) en pas veel later weer met websites verder gegaan. Dacht eerst alles met HTML af te kunnen. Heb nu een hiaat: hoe werkt alles samen (HTML, CSS en PHP). Boeken gekocht, maar daar niet veel verder mee gekomen. Ik ben van de generatie die wil zien wat hij doet (WYSIWYG).
Een kennis vroeg me ook zijn website (www.muziekschoolypenburg.nl) over te zetten naar WordPress. Dat kan toch wel? Is WordPress net zoiets als Joomla?
Voor nu: HEEL VEEL DANK!!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: website en Firefox

Bericht door nirwana »

WordPress, Joomla! en Drupal zijn de bekendste content-management-systemen (CMS) voor websites.

Als de webhosting over de vereiste componenten beschikt dan kun je daar WordPress (of Joomla! of Drupal of elk ander CMS in PHP) op installeren. De minimale vereisten van WordPress zijn:
- script-taal PHP versie 5.2.4 (en hoger)
- database: MySQL versie 5.0 (en hoger)
Zie ook http://www.wordpress.org/about/requirements/

Als ik niet zeker ben of een website ook over een database beschikt, dan installeer ik meestal GetSimple als CMS. Daarvoor heb je namelijk geen database nodig. Op http://opensource-cms.startpagina.nl/ heb ik in de rechterkolom nog meer CMS'en staan waar je geen database voor nodig hebt.

Overigens ben ik zelf ook eerst met HTML begonnen. Daar kwam toen CSS bij voor de opmaak (en Javascript als er iets gescript moet worden). Als server-side script-taal gebruikte ik toen Microsoft ASP. Dat is vergelijkbaar met PHP, maar lijkt qua syntax meer op Visual Basic.

Voordeel van deze moderne CMS-systemen is dat je zelf niet hoeft te programmeren. Het is al voor je gemaakt en je hoeft het alleen nog te installeren (al kan ook dat soms wel uitdagingen met zich mee brengen).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: website en Firefox

Bericht door nirwana »

Ter info: ondertussen is de website www.jazzgigs.cc vervangen door een website die WordPress gebruikt.

De meeste content van de oude website is overgezet naar de nieuwe WordPress-site.
Koen onderhoudt de inhoud van de site nu verder online.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie