FireFox geoptimaliseerde builds

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

FireFox geoptimaliseerde builds

Bericht door Irmen »

Gebruiken mensen hier de 'officiele' FireFox, of 1 van de geoptimaliseerde builds?

Ik gebruik de Win32 versie van Lohvarn (gecompileerd met Visual Studio 2003 en geoptimaliseerd voor P4/Athlon). Is kleiner en volgens enkele empirische tests ongeveer 10-20% sneller dan de officiele build.

(en de geoptimaliseerde builds zijn alweer nieuwer dan de officiele 0.8 8) )

Trouwens, sinds Firefox uit is heb ik Mozilla suite aan de kant geschoven en ben nu overgeschakeld op FireFox als browser en Thunderbird als mail/news client. Ik ben een blij mens :P

Edit: op the Burning Edge kun je zien wat zoal de up-to-date ontwikkelingen zijn in de nightly versies...
Laatst gewijzigd door Irmen op 20 februari 2004, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik heb Mozilla wel aan de kant _moeten_ schuiven, want die weigert bij mij al tijden op te starten. Ik heb net een hoop Mozilla verwijderd, nieuwe versie gedownload (nightly build uiteraard) en geinstalleerd. Die installatie verliep hopeloos (allerlei entrypoints niet gevonden in xpcom.dll). Het zal allemaal te maken hebben met de vele Mozilla-versies die ik inmiddels heb geinstalleerd, maar ik heb redelijk de hoop opgegeven dat ik hier Mozilla aan de praat krijg.
Daarom lang leve Firefox !!! Want die heeft mij nog nooit in de steek gelaten...

En wat geoptimaliseerde builds betreft: waar zal de bottleneck zitten ? In de processor ? Daarvoor worden ze toch geoptimaliseerd ? Of in het geheugen ? Of in de netwerk-verbinding ? Een geoptimaliseerde build is leuk, maar persoonlijk hoef ik niet altijd het onderste uit de processor te halen.
Ik moet binnenkort toch een nieuwe PC aanschaffen. Dat is pas een optimalisatie :D Daar kan geen compiler tegenop...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

nirwana schreef:Ik heb Mozilla wel aan de kant _moeten_ schuiven, want die weigert bij mij al tijden op te starten.
Blijft een vreemde situatie, bij mij heeft hij altijd gewerkt... vanaf versie 1.0 zo'n beetje al... Nou ja, FireFox is toch fijner dus no problem :)
En wat geoptimaliseerde builds betreft: waar zal de bottleneck zitten ?
Hangt er van af. Op mijn PC thuis merk ik het minder omdat dat een supersnelle Athlon is, dus daar zit de bottleneck in het netwerk. Maar mijn laptop die ik voor mijn werk gebruik is maar een traag bakkie met weinig geheugen dus elke 10% snelheid is meegenomen :wink:
En een aardig detail; FireFox gebruikt minder geheugen dan Internet Explorer (getest met de tweakers.net homepage)... :razz:
Ik moet binnenkort toch een nieuwe PC aanschaffen. Dat is pas een optimalisatie :D Daar kan geen compiler tegenop...
Zeker weten.
Alleen zoals gezegd, een optimized build is ook meestal van de 'huidige stand van zaken' (=recentere versie dan officiele release). Tot nu toe pakt dat bij mij goed uit, ze doen het prima, maar je loopt altijd de kans dat je een build pakt waar toevallig een probleem in geslopen is...
Nou ja, living on the edge. Dan download ik een dag later wel weer een nieuwe build 8) (ik gebruik nu een 0.8+ build van 18 februari)
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Irmen schreef:En een aardig detail; FireFox gebruikt minder geheugen dan Internet Explorer (getest met de tweakers.net homepage)...
Heb je dat getest met alleen de Tweakers-pagina open in de browsers ? Als dat het geval is, dan moet je denk ik zeker eens nog wat andere sites in tabs openen. En doe hetzelfde dan eens bij IE (nou ja, in nieuwe vensters natuurlijk, want IE heeft nog nooit van tabs gehoord). Het lijkt me dat daar voornamelijk efficientie te halen is.

PS: op BurningEdge las ik dat de ontwikkelaars alweer de nodige nieuwe zaken in Firefox aan het stoppen waren. Dus het gebruiken van een nightly/optimized build is wat dat betreft ook interessant.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

nirwana schreef:PS: op BurningEdge las ik dat de ontwikkelaars alweer de nodige nieuwe zaken in Firefox aan het stoppen waren. Dus het gebruiken van een nightly/optimized build is wat dat betreft ook interessant.
Yep. Ook belangrijk is dat ze ook de regressions (=fouten) tonen. Zo is het op dit moment niet mogelijk om met je rechtermuis menu in je bookmarks dingen te editen... :?
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FireFox geoptimaliseerde builds

Bericht door Z_God »

Irmen schreef:Gebruiken mensen hier de 'officiele' FireFox, of 1 van de geoptimaliseerde builds?
Ik gebruik gewoon de Nederlandse versie.
Ik denk dat optimaliseren vooral scheelt als je SSE en/of SSE2 hebt. Mijn Athlon heeft beide niet.
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FireFox geoptimaliseerde builds

Bericht door Irmen »

Z_God schreef:Ik denk dat optimaliseren vooral scheelt als je SSE en/of SSE2 hebt. Mijn Athlon heeft beide niet.
Geen SSE? Ik dacht dat dat in alle Athlons wel zat... of alleen vanaf Athlon XP? Nou ja, als je inderdaad de NL versie wilt, dan heb je niet zo veel aan de 'nightlies'... en zoals gezegd: het scheelt niet zo veel :)
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: FireFox geoptimaliseerde builds

Bericht door ByteWarrior »

Irmen schreef:Gebruiken mensen hier de 'officiele' FireFox, of 1 van de geoptimaliseerde builds?
Voor het dagelijks browsen installeer ik enkel de officiële release. Deze is meestal het stabielst en de kans is ook groter dat alle extensies werken.

Zo nu en dan download ik een nightly build of een geoptimaliseerde build om te kijken wat ze ondertussen allemaal al verander hebben (kwestie van op de hoogte te blijven). Sommige van deze builds zijn wel geschikt om dagelijks te browsen, maar met een beetje pech heb je net een nightly die niet meewilt.

Ik draai wel altijd de Engelstalige versie. Niet dat ik iets heb tegen het Nederlands (helemaal niet! :-) ). Ik denk gewoon dat dat een kwestie van gewenning is...
blabal
    unknown unknown

hoe installeer ik nederlandsee taalpack?

Bericht door blabal »

hoe kan ik mozilla firefox in het nederlands installeren, ik snap nix van het dutch .rar bestand?
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Umm, volgens mij is de NL versie van Firefox nog helemaal niet beschikbaar? Wat voor rar bestand bedoel je? (RAR files moet je uitpakken met RAR.... net als ZIP)
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
M
    unknown unknown

Bericht door M »

Gebruiken mensen hier de 'officiele' FireFox, of 1 van de geoptimaliseerde builds?
Gisteren heb ik een build voor een Athlon van Copperdog geinstalleerd en hij lijkt inderdaad iets sneller te zijn.
Verder wou ik de mensen attent maken op deze site: http://herbert.groot.jebbink.nl/stuff/? ... e&cat_id=1
Een mooie website waar erg veel op staat.
M
    unknown unknown

Bericht door M »

Die site is niet van mij; ik kwam hem toevallig vanuit Google tegen.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

nirwana schreef:Het zal allemaal te maken hebben met de vele Mozilla-versies die ik inmiddels heb geinstalleerd
Dat klinkt als een corrupt profiel. Misschien moet je Mozilla opnieuw installeren, maar dan eerst het oude profiel naar een andere lokatie brengen en als alles gelukt is stukje voor stukje terugzetten.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Voor custom builds kun je tegenwoordig terrecht op de site pyan.org.

Klik hier om diverse custom firefox builds te zien.

Zie ook dit nieuwsbericht
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Plaats reactie