Google interactie met Firefox

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
Plaats reactie
Ernst
    unknown unknown

Google interactie met Firefox

Bericht door Ernst »

Firefox maakt zicht sterk dat het veiliger is dan Internet Explorer omdat o.a. spyware en adware niet automatisch geinstalleerd worden. Klinkt goed, echter .... recent heb ik het een en ander gelezen over ongewenste activiteiten van de Google toolbar met name wanneer de optie 'advanced features'is aangezet. Dit geeft te denken omdat Firefox standaard komt met een geintegreerde Google toolbar.

Ik kan nergens informatie vinden of de Google advanced features optie is aangezet. Dit bevalt mij niet. Uit privacy oogpunt vind ik het ongewenst dat Google surf informatie verzamelt en doorstuurt. Of dit gebeurt kan ik echter niet achter halen. Daarom heb ik de volgende twee vragen:

- Is het mogelijk Google geheel uit Firefox te verwijderen.
- Is het mogelijk te achterhalen welke informatie er naar Google standaard wordt doorgestuurd?
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Uit privacy oogpunt vind ik het ongewenst dat Google surf informatie verzamelt en doorstuurt. Of dit gebeurt kan ik echter niet achter halen
Dit gebeurt geef bv maar een televisie in bij Google. Links krijg je alle links naar websites en rechts in je beeld weliswaar onopvallend allemaal reclames van elektronica winkels. Gebruik je Gmail dan hetzelfde laken en pak. Je inkomende berichten worden ook gescand. Geef als onderwerp maar weer televisie in en als je het mailtje opent verschijnt er rechts een reclame voor plasma TV,s. :evil:
Heb even gekeken maar kan niet vinden hoe je dit uitzet.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Google interactie met Firefox

Bericht door Gert-Paul »

Ernst schreef:Firefox maakt zicht sterk dat het veiliger is dan Internet Explorer omdat o.a. spyware en adware niet automatisch geinstalleerd worden. Klinkt goed, echter .... recent heb ik het een en ander gelezen over ongewenste activiteiten van de Google toolbar met name wanneer de optie 'advanced features'is aangezet. Dit geeft te denken omdat Firefox standaard komt met een geintegreerde Google toolbar.
Er is een verschil tussen het kleine zoekveldje dat Firefox heeft en de hele Google toolbar. Dit is compleet wat anders. Die Google toolbar voor IE werkt oa met page rank en gebruikt hierbij de gegevens welke websites je bezoekt. In Firefox is het alleen een zoekveld, meer niet, dat daarnaast ook goed voor andere zoekmachines te gebruiken is. Deze verwijst alleen maar naar Google en plakt extra informatie achter de standaard zoek URL.
Ik kan nergens informatie vinden of de Google advanced features optie is aangezet. Dit bevalt mij niet. Uit privacy oogpunt vind ik het ongewenst dat Google surf informatie verzamelt en doorstuurt. Of dit gebeurt kan ik echter niet achter halen. Daarom heb ik de volgende twee vragen:
- Is het mogelijk Google geheel uit Firefox te verwijderen.
- Is het mogelijk te achterhalen welke informatie er naar Google standaard wordt doorgestuurd?
Standaard wordt er niets naar Google gestuurd. Google kan alleen informatie bijhouden als je hun pagina's bezoekt, daar kan Firefox niets aan doen.
Je kunt wel alle mogelijke Google zoekacties verwijderen als je dat wilt. De Google plugins zitten oa op de volgende plaatsen:
In de Bladwijzers > Snelzoeken > Google/Stock search (of waar je ze naar toe verplaats hebt)
In de map searchplugins van je Firefox map (C:\Program Files\..) moet je google.src en google.gif verwijderen
In about:config
Typ about:config in de adresbalk en verander keyword.URL in een andere URL, zodat google niet meer gebruikt wordt of zet keyword.enabled op false.
Verder is er ook nog browser.search.defaulturl, maar ik weet zo niet waar die voor dient (en of die wel gebruikt wordt)

Dan zijn volgensmij alle verwijzingen naar Google verdwenen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Google interactie met Firefox

Bericht door nirwana »

Ernst schreef:Firefox maakt zicht sterk dat het veiliger is dan Internet Explorer omdat o.a. spyware en adware niet automatisch geinstalleerd worden. Klinkt goed, echter .... recent heb ik het een en ander gelezen over ongewenste activiteiten van de Google toolbar met name wanneer de optie 'advanced features'is aangezet. Dit geeft te denken omdat Firefox standaard komt met een geintegreerde Google toolbar.
Ook de Google Toolbar voor Mozilla is niet door Google zelf gemaakt. Je kunt er daarom vanuit gaan dat ook daarin geen 'spyware' zit verwerkt. Kortom, de ene Google Toolbar is de andere niet :) Maar ik kan wel begrijpen dat het wat verwarrend werkt. Om het helemaal leuk te maken is er ook nog de GoogleBox voor Mozilla-browsers.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie