Hoe tekst rond plaatje maken?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Ploetertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 april 2015, 14:15
Locatie: Groningen
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Hoe tekst rond plaatje maken?

Bericht door Ploetertje »

Ik heb jarenlang de html-editor Kompozer gebruikt en overweeg nu om over te stappen op BlueGriffon. Maar tot mijn verbazing kan ik niet vinden hoe ik tekst rond afbeeldingen kan plaatsen. In Kompozer kan dit wel en ziet het er zo uit:

Afbeelding

Zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Hoe tekst rond plaatje maken?

Bericht door nirwana »

Hallo,

Allereerst welkom hier op het forum.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben bang dat je niets over het hoofd ziet.
Ik vond namelijk de volgende tekst: http://www.thesitewizard.com/bluegriffo ... al-2.shtml
Vooral het hoofdstuk "How to Insert Other Pictures into Your Web Page (Optional)" vond ik daar interessant.

In feite wordt daar beschreven hoe je de afbeelding invoegt en vervolgens moet je dan naar de HTML-broncode overschakelen om alsnog het gewenste effect te bereiken via

Code: Selecteer alles

style="float: right; padding-left: 5px;"
Ik vind het wel wat vreemd dat iets wat voorheen goed was ingebouwd in Kompozer dan niet zo wordt overgenomen in Bluegriffon.
Aan de andere kant geeft dat ook wel weer aan dat Bluegriffon een ander soort editor is dan Kompozer.

Waarom overweeg je eigenlijk over te stappen naar BlueGriffon ? Bevalt Kompozer jou minder goed ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ploetertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 april 2015, 14:15
Locatie: Groningen
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Hoe tekst rond plaatje maken?

Bericht door Ploetertje »

Beste nirwana,

Een Wysiwyg-editor (Kompozer) is voor mij een van de belangrijkste en door mij meest gebruikte programma's.

"Wel wat vreemd" is in mijn ogen erg zacht uitgedrukt. Ik vind het volstrekt onbegrijpelijk dat ze dat eruit hebben gehaald. BlueGriffon is immers de opvolger (lees: verbeterde versie) van Kompozer en eveneens een Wysiwyg-editor. En dan verwacht ik natuurlijk een verbetering. In mijn ogen toont het aan dat de ontwikkelaar zich niet goed inleeft in de gebruiker, of het moet een andere reden hebben (vertraging door ziekte?) maar dan verwacht ik van hem een verklaring. Eigenlijk verwacht ik ook een verklaring van de ontwikkelaar waarom het alweer een paar jaar geleden is dat BlueGriffon werd geupdated. Hoe ik tekst rond plaatjes handmatig moet coderen dat weet ik wel, maar daar heb ik geen Wysiwyg-editor voor.

Ik overwoog om op een andere editor over te stappen omdat Kompozer al een poos niet meer ontwikkeld wordt, ook een mankement heeft en BlueGriffon bovendien al een aantal jaren bestaat. Ik ben niet zo'n vooroploper maar wil ook niet achterop komen.

Software ontwikkelaars hebben graag het vertrouwen van gebruikers, maar deze werkwijze ondermijnt mijn vertrouwen in de ontwikkelaar van Kompozer en BlueGriffon en doet mij wellicht uitkijken naar een andere oplossing.

Vriendelijke groet
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Hoe tekst rond plaatje maken?

Bericht door nirwana »

Ik heb ergens gelezen dat Daniel met de ontwikkeling van BlueGriffon is gestopt.
Dat verklaart in elk geval het gebrek aan updates.
Mogelijk kun je dan ook heroverwegen om op BlueGriffon over te stappen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Hoe tekst rond plaatje maken?

Bericht door nirwana »

Misschien interessant om eens door te lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_HTML_editors
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ploetertje
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 april 2015, 14:15
Locatie: Groningen
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Hoe tekst rond plaatje maken?

Bericht door Ploetertje »

Dat is een interessant overzicht. Was het nog niet eerder tegengekomen. Na het bekeken te hebben en ook weer eens (na jaren) Seamonkey en NVU bekeken te hebben, kom ik tot de conclusie dat in mijn geval Kompozer nog steeds de beste keus is.

Dank voor je medewerking!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Hoe tekst rond plaatje maken?

Bericht door nirwana »

Kompozer is de waardige opvolger van Nvu.
Eigenlijk is dat Nvu met de nodige bugfixes. Dat zorgt voor een werkbaar geheel (hoewel niet geheel bug-vrij).

BlueGriffon slaat een andere weg in. De basis is beter, maar dit programma zoekt eigenlijk een andere (betalende) doelgroep. Dat is niet meer de thuis-gebruiker die Kompozer wel kan gebruiken. Dus wat dat betreft is Kompozer helemaal geen slechte keus.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie