Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Zeer regelmatig opent Firefox een nieuw venster nadat ik op een link heb geklikt die normaal gesproken zou worden geopend in een nieuw tabblad. Omdat mijn onvrede hierover steeds groter wordt stel ik de vraag: waar ligt dit nu aan?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Pettic »

Dat ligt aan de website. Installeer de extensie TabMix Plus en stel die goed in.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door nirwana »

Nog een handig weetje:
- houd je de Ctrl-toets op het toetsenbord ingedrukt terwijl je op een link klikt, dan opent de link in een nieuw tabblad

- houd je de Shift-toets op het toetsenbord ingedrukt terwijl je op een link klikt, dan opent de link in een nieuw venster

Nu ga ik er niet vanuit dat je elke keer Shift ingedrukt had toen er een nieuw venster werd geopend.
Maar hiermee kun je dit enigszins beïnvloeden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

De handige weetjes waren mij al geruime tijd bekend. Voor het gemak heb ik daarom lang geleden de extensie Right Links geïnstalleerd. Die gebruik ik overal waarvan ik weet dat een klik de pagina doet verdwijnen waar ik juist op wil blijven. Ik weet ook dat de ene website, na een klik, naar een nieuwe tab gaat en de andere niet.

Maar waar ik over spreek zijn de websites die normaliter na een (touchpad)klik openen in een nieuw tabblad. Neem bijvoorbeeld de nieuwsbrief van Trouw (of zo). Als daar een interessant onderwerp staat en je klikt daarop, dan opent zich normaal gesproken een nieuwe tab. Maar sinds enige tijd opent Firefox dan heel vaak een nieuw venster (vandaag ook al weer 2 keer meegemaakt). Dan sluit ik dit venster af en is het mailprogramma ook weg, dus dat moet ik dan opnieuw openen. Daarna kom ik opnieuw bij de nieuwsbrief en klik weer op hetzelfde en dan gaat wèl gewoon de nieuwe tab open.

Wat de extensie Tab Mix Plus betreft: die kende ik nog niet. Wat mij meteen opviel is dat alle instellingen van de Menu Editor (ook een extensie) allemaal verdwenen waren, maar ik kreeg een beetje de indruk dat Tab Mix Plus de Menu Editor zou kunnen vervangen. Ik druk in elk gevat nooit, ook niet per ongeluk, op Shift als ik een nieuwsbrief aan het bekijken ben.
Geduldig bladeraar
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door corvl »

Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Gisteren de 64-bits versie geïnstalleerd, maar helaas is dit vreemde probleem nog niet opgelost. Ik had ook al de oude 32-bits Firefox vernieuwd (geherinitialiseerd). Ook dit maakte geen verschil.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Vele keren per dag heb ik nog steeds te maken met dit ultra-vervelende verschijnsel: ik klik ergens op en dan opent een nieuwe Firefox.

Ik wil maar één Firefox open hebben staan, met alle tabbladen naast elkaar. Is er nog iemand die een oplossing weet?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Pettic »

Heb je de tips van corvl of Tabmix plus eigenlijk (goed) uitgeprobeerd?
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Hallo Pettic,

Vanwaar deze vraag?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Pettic »

Omdat je nog steeds problemen hebt met dat ultravervelende verschijnsel en het niet duidelijk is of 1 van de adviezen heeft geholpen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Neen, de adviezen brachten mij geen oplossing.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Torzan »

Er is hier al gezegd dat het aan de webpagina zelf kan liggen. Soms kan het ook door een extensie komen dat de instelling die je waarschijnlijk wel goed hebt staan (voor het laten openen in een nieuw tabblad i.p.v. een nieuw venster) wordt genegeerd. Aangezien je niet hebt vermeld om welke website het ging en wellicht ook niet de Veilige modus hebt geprobeerd om te zien of het dan ook optreedt, zou je dat laatste allebei nog kunnen doen.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Hallo Torzan,

Wel degelijk heb ik al vermeld dat het gaat om websites die het de ene keer normaal doen en de keer daarop opeens niet:

("Maar waar ik over spreek zijn de websites die normaliter na een (touchpad)klik openen in een nieuw tabblad. Neem bijvoorbeeld de nieuwsbrief van Trouw (of zo). Als daar een interessant onderwerp staat en je klikt daarop, dan opent zich normaal gesproken een nieuwe tab. Maar sinds enige tijd opent Firefox dan heel vaak een nieuw venster (vandaag ook al weer 2 keer meegemaakt). Dan sluit ik dit venster af en is het mailprogramma ook weg, dus dat moet ik dan opnieuw openen. Daarna kom ik opnieuw bij de nieuwsbrief en klik weer op hetzelfde en dan gaat wèl gewoon de nieuwe tab open.")

Ook als ik even de weerpagina vernieuw opent zich vaak een nieuwe Firefox, met dan alleen die tab.

Of ik de veilige modus al heb geprobeerd weet ik niet meer, maar ik zal dat in elk geval nog eens doen. Het probleem is dat het probleem zich erg onvoorspelbaar presenteert. Ik heb er een tijdje duidelijk minder last van gehad, maar de laatste dagen is het weer voortdurend raak.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

in de veilige modus leek het er iets rustiger aan toe te gaan. Dit deed mij besluiten om de handige addon 'Right Links' eens uit te schakelen, omdat mij dat de meest voor de hand liggende extensie leek. Ik probeer nu te wennen aan Ctrl+link. Dat zal niet moeilijk zijn. Wie weet, gaat het nu beter.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Torzan »

Ik doelde natuurlijk op URL's van specifieke pagina's, zodat een ander het gedrag ook kan bestuderen; "websites die het de ene keer normaal doen en de keer daarop opeens niet" is vrij algemeen op iets als internet, vind je niet? ;)

Houd er rekening mee dat een add-on ook spontaan kan zijn bijgewerkt en op dat moment (of gewoon op onvoorspelbare momenten) 'spontaan' gedrag kan veroorzaken. Op het moment dat je het verschijnsel constateert, zou ik dus als eerste kijken of dit ook in veilige modus of eventueel in een andere browser optreedt.

De add-on Right Links ken ik niet, maar het lijkt me een prima kandidaat voor een boosdoener / veroorzaker van je probleem omdat deze al even niet is bijgewerkt, maar ook vanwege de beoordelingen op de add-onwebsite, waar ook nog wat tips voor problemen zijn te lezen. Ik zie zelfs dat hij niet werkt onder e10s, wat nu gefaseerd wordt ingevoerd. Je kunt dus verwachten dat de problemen kunnen toenemen zolang de ontwikkelaar er niets aan doet.

Overigens denk ik dat de meesten de middelste muisknop i.p.v. de ctrl-toets gebruiken om pagina's in een ander tabblad op de achtergrond te openen; ik heb de ctrl-toets denk ik nog nooit voor dat doel gebruikt. :)
Plaats reactie