Firefox 64 bit of 32 bit versie

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door toshibake »

Hallo, welke Firefox versie installeer ik nu het beste (snelste, veiligste), want het is me niet zo duidelijk meer, ik heb de 64 bit versie een tijdje geleden gedownload maar ben terug overgestapt naar de 32 bit versie omdat die meer bijgewerkt en onderhouden zou worden wordt via updates en dergelijke, ik hebdit ergens gelezen maar weet niet juist meer waar
menno47
Berichten: 237
Lid geworden op: 3 augustus 2007, 12:59
Locatie: Groningen
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door menno47 »

Firefox 64 bit is een officiële versie en wordt wel bijgehouden dus !
45.0.1 is bij mij de laatste versie

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/all/#nl
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !

Grouten oet Grunnen (Stad)
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door toshibake »

Dus opteer ik beter voor de 64 bit versie voor snelheid en veiligheid ? Want dat stond in hetzelfde gelezen artikel, alleen dat er minder tijd ingestoken werd om hem verder te laten evolueeren in vergelijking met de 32 bit versie, het is alleen klote dat ik dat artikel nergens meer kan terugvinden, komt toch van één of andere computersite :x , nu, als ik me goed herinner moet ik eerst die 32 bit versie er volledig afhalen en dan pas die 64 bit versie installeren, correct ? Websites op werkbalk kan ik recupereren via mozbackup tool dacht ik
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door nirwana »

Zie https://www.raymond.cc/blog/mozilla-fir ... -to-32bit/ voor een vergelijk tussen Firefox 32 en 64 bit.

Die geeft aan dat het nog niet veel uitmaakt welke je gebruikt (but your mileage may vary).

Als je wel de 64 bit versie wilt proberen dan is het wel netjes als je eerst de 32 bit versie verwijdert voordat je de nieuwe versie installeert. Maar noodzakelijk is dit niet, want Firefox-versies kunnen naast elkaar draaien, elk vanuit hun eigen map.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door toshibake »

Oké, hartelijk dank voor de informatie, ik zelf ga me dan maar houden bij de 32 bit versie voorlopig, heeft inderdaad weinig zin voor snelheidswinst, sommige beweren wel dat een 64 bit versie veiliger is dan een 32 bit, maar ook dat is nogal eens een probleem hé, ene website vertelt het zo, andere dan weer anders
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door Dorus »

Die vergelijking gaat over Firefox 42, ondertussen zitten we op 45. Uiteindelijk is Firefox 64 bit de toekomst, maar op het moment zijn de verschillen nog klein.

Het grootste voordeel is dat 64 bit firefox meer dan 4 Gb geheugen kan opslurpen. Nadeel is dat sommige plugins minder compatibel zijn. Plugins worden echter steeds minder belangrijk op het web.

Wat betreft updates en veiligheid, deze is vrijwel identiek nu 64 bit firefox officieel ondersteund wordt. In de toekomst zal de 64 bit versie zelfs veiliger zijn, omdat sommige beveiligingsopties alleen op 64 bit beschikbaar zijn.

Ook het verschil in geheugen gebruik zal op termijn marginaal zijn. Firefox 64 gebruikte in dat artikel vooral meer omdat plugins in een los proces moeten draaien (wat al een vooruitgang is op helemaal geen plugins te kunnen gebruiken zoals het eerst was). Echter plugins in een apart proces draaien heeft grote beveiligingsvoordelen, en zal ook (is al?) naar Firefox 32 (ge)komen.

Al met al, 64 bit is dus de toekomst. Dan reist de vaag was je vandaag de dag moet gebruiken. Ik zou zeggen, gebruik wat Mozilla het hardst promoot, dat is nu nog de 32 bit versie. Op het moment is die namelijk nog beter, stabieler en zuiniger dan de 64 bit versie.
Echter als je je beter voelt bij de voordelen van 64 bit, gebruik vooral die. Deze voordelen zullen elke volgende versie groter worden, en de stabiliteit alleen maar toenemen. Hoe meer mensen de 64 bit versie gebruiken, hoe sneller deze ook echt ontwikkeld gaat worden.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door corvl »

Houd in gedachten dat de 64 bit Firefox versie alleen de Shockwave Flash plugin en de Silverlight plugin ondersteunt.
Als je andere plugins moet gebruiken zoals Java of media players dan heb je de 32 bit Firefox versie nodig.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door toshibake »

Dank je wel voor de verhelderende uitleg, heb gisteren zelf ook nog wat rond gekeken want ik zat nog altijd met die bepaalde artikels in mijn maag in diverse computertijdschriften, Uw uitleg komt daarin overeen, eigenlijk neem je best die 64 bit versie als je computer die ondersteund, ik gebruik geen plug ins ( shockwave flash bv wordt nogal eens gewoon afgeraden om die te gebruiken wegens voortdurende veiligheidslekken, soms werkt er dan wel geen filmpje of zo maar dat neem ik er persoonlijk graag bij, ik heb dan ook Firefox 64 bit terug geinstalleerd, werkt bij mij iets sneller maar verschil is inderdaad niet zo groot, maar zoals vanaf het begin aangegeven ging het over de veiligheid, het enige wat me nog niet zo duidelijk is, chrome zou ook uit veiligheid processen in sandbox laten draaien en bij firefox zou hier nog werk aan de winkel zijn . Ik zeg wel zou, want die verklaringen in computertijdschriften verschillen ook nogal eens, reden waarom ik mijn abonnementen opgezegd heb :D
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door Leono »

Sinds ik de 64-bits versie gebruik (een hele tijd al) is er zeker geen sprake van een verbetering. Alles gaat zeer traag, inclusief de opening van de browser. "Vernieuwen" heeft ook geen effect.

Een nadeel is ook dat de browserbescherming van mijn antivirus niet werkt in de 64-bits versie. Misschien beter terugkeren naar 32-bits dus.
Geduldig bladeraar
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door toshibake »

Oei, dan heb jij minder geluk, bij mij draait die 64 bit ook vlot op mijn tweede laptop, Norton Internet Security geeft ook geen problemen, ik zou zeggen, schakel jij dan terug over naar die 32 bit ? :D
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door toshibake »

extra toemaatje voor Leono, pdf x change vieuwer heeft me ook al heel wat vreugde bezorgd voor pdf's :fflol:
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door Leono »

toshibake schreef:Oei, dan heb jij minder geluk, bij mij draait die 64 bit ook vlot op mijn tweede laptop, Norton Internet Security geeft ook geen problemen, ik zou zeggen, schakel jij dan terug over naar die 32 bit ? :D
Volgens mij, toshibake, ben ik nu komen te staan voor een serieus dilemma. De test hierboven wijst in de richting 32-bits, maar 64-bits heeft de toekomst. De vraag is nu: wanneer begint die toekomst?

Overigens geeft de anti-virus geen problemen, alleen beschermt hij Firefox niet meer via een extensie. Ik heb er al met hun over gecommuniceerd, maar ze zijn nog in beraad.
Geduldig bladeraar
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door toshibake »

Tja, ik moet eerlijk zeggen, daar heb ik ook geen antwoord op, ik kan alleen niet zo goed volgen als je een anti virus programma op je computer hebt waarom je dan nog een extensie nodig hebt om met browser op internet te gaan, bij alle internet security pakketten die ik ooit gebruikt heb (Bull Guard, G Data en nu norton internet security ( ongeveer vijf jaar die laatste) wordt je toch automatisch beveiligd bij het browsen welke browser je ook gebruikt ?
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door Leono »

toshibake schreef:Tja, ik moet eerlijk zeggen, daar heb ik ook geen antwoord op, ik kan alleen niet zo goed volgen als je een anti virus programma op je computer hebt waarom je dan nog een extensie nodig hebt om met browser op internet te gaan, bij alle internet security pakketten die ik ooit gebruikt heb (Bull Guard, G Data en nu norton internet security ( ongeveer vijf jaar die laatste) wordt je toch automatisch beveiligd bij het browsen welke browser je ook gebruikt ?
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Er is namelijk ook een programmaatje/service waarmee je veilig kunt internetbankieren (HitmanPro.Alert). Dit programmaatje controleert elke keer als je een browser opent of deze niet gekaapt is door kwaadwillenden. De extensie van mijn antivirus die ik bedoel geeft een waarschuwing op het moment dat je een verdachte webstek wil openen.
Geduldig bladeraar
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox 64 bit of 32 bit versie

Bericht door toshibake »

Ah, nu ben ik mee, ik heb dat ook een tijdje gebruikt, puur toeval (of bestaat dat niet?) :D , ik ben lid van test aankoop en er zijn juist weer tests gedaan in verband met internet security pakketten, Gdata, Bullguard kwamen nu als beste uit de bus,varieert nogal eens per jaar maar het zijn meestal altijd wel wat dezelfde die als beste uit de bus komen, Norton was daar ook gewoonlijk bij, hierdoor laat ik mijn keuze bepalen, ieder zijn mening natuurlijk maar ik voel me beter bij deze manier van werken, nu is het zo dat nogal wat mensen een gratis virusscanner gebruiken en op zich zijn die niet slecht, maar de betere betalende laden veel sneller hun nieuwste antivirusdefinities, het betalende zit hem ergens hé, de niet betalende lopen nogal eens achter, is al meerdere keren uitgetest, daarom ook gratis, nogmaals, ik respecteer je mening en ik breek Hitman Pro zeker niet af, maar ikzelf probeer per jaar gewoon de beste antivirus van dat moment op mijn laptops te zetten, bij Belgacom bv in Belgie gebruiken ze ook norton internet security, nog nooit virus op laptops gehad, soms laat ik als second opinion eens een malware/adware scanner eens extra controleren maar die vinden bij mij nooit iets
Plaats reactie