Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Macintosh Safari
Contacteer:

Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Anton Doove »

Beste mensen. Ik wilde vandaag vragen stellen bij mijn Zorg-instelling http://www.vierstroom.nl ,maar kreeg de foutmelding die ik hieronder plaats.
Die link naar de vierstroom via Firefox werkt normaal verder zonder problemen. Waarom nu ineens de foutmelding bij wat normaal goed werkt

Ik heb de redactie van http://www.vierstroom.nl wel geattendeerd over deze foutmelding,want dat wordt doorgegeven aan hun webmaster.
De foutmelding toonde deze tekst; www.vierstroom.nl gebruikt een ongeldig beveiligingscertificaat. Het certificaat wordt niet vertrouwd, omdat het uitgeverscertificaat onbekend is. De server stuurt mogelijk niet de juiste tussencertificaten. Mogelijk dient een extra basiscertificaat te worden geïmporteerd. Foutcode: SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER

Waarom steeds die wijzigingen? Dat maakt veel oudere senioren in de war. http://www.vierstroom.nl werkte altijd probleemloos met Firefox.
Nu vandaag toonde het die foutmelding. Wat heb ik daar nu aan als ik een vertrouwde site wil openen van die Zorg-organisatie?

Graag verneem ik hoe dat wordt opgelost en ik groet jullie vriendelijk. Anton Doove
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Linux Chrome

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door MoZzUser »

De Chrome browser op mijn Android tablet geeft ook een melding van een niet geldig certificaat van de website van Vierstroom.nl.
Dit staat los van de gebruikte browser, de website zelf is verantwoordelijk voor de uitgifte van een geldig beveiligingscertificaat, maar zo'n certificaat verloopt na een vastgestelde periode en dan vergeten ze wel eens om tijdig te zorgen voor een nieuw geldig certificaat.
Ik ga er vanuit dat Vierstroom.nl op korte termijn voor een nieuw certificaat zal zorgen zodat bezoekers de website weer veilig en zonder problemen kunnen bereiken.
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Anton Doove »

Beste MoZzUser. Dank voor je reactie,maar bij mij op windows 8. pakt google chrome zonder foutmelding de site van www.vierstroom.nl
Waarom geeft firefox dan een foutmelding. Dan zit er toch bij Firefox een fout? Firefox had voorheen nooit moeite met die site.
Ik weet niet waarom firefox nu ineens een foutmelding geeft,terwijl google chrome die vierstroomsite gewoon toont zoals gewenst.
Dan ligt in dat geval toch de fout bij firefox en niet bij de vierstroom. Ik ervaar dat op Windows 8.1,want ik heb geen Androïd-tablet
Ik heb wel een Smartphone bestuurd door Androïd,maar die batterij loopt te snel leeg tijdens gebruik. Dat schiet niet echt op.
Helaas dien ik die Smartphone weer te laden,dus ik kan niet zien of er ook Google Chrome op staat als browser,anders had ik het kunnen testen.
Mijn Smartphone is de Samsung Galaxy mini 2 GT-S6500. Deze is echt aan vervanging toe,maar dat komt later aan de orde. Ik groet je vriendelijk.
Anton Doove
Niet geschoten is ook mis.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Torzan »

Er is geen sprake van een fout in Firefox, maar Firefox gaat de laatste tijd wel strenger om met beveiliging en dus certificaten. Wees maar blij dat je zo'n foutmelding krijgt, want andere browsers (waaronder Chrome) nemen het er niet zo nauw mee. Helaas geldt dat ook voor sommige webmasters die de moeite niet nemen om de boel vervolgens goed te configureren en (of daarom) naar een andere browser zijn overgestapt. Doorgaans wordt in de foutmeldingen van Firefox beschreven wat er mis is en wat de gebruiker of webmaster eraan kan doen, al dan niet via een link naar Help, zoals hierboven aangegeven.

Volgens mij is het probleem voor Vierstroom al opgelost aan de serverzijde, want in verschillende versie zie ik de fout niet, en het certificaat lijkt in orde. Of heb je het probleem nog steeds?
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Linux Chrome

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door MoZzUser »

Ik zie nog stees een melding van een zwakke beveiliging maar geen weigering meer.
Het ligt dus zeker niet aan je Firefox browser Anton, die doet niks verkeerd...
Screenshot_2016-04-05-18-06-20.png
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Anton Doove »

Beste MoZzUser Ik las op die melding iet over details en daaronder een link in rood naar een site. Die details krijg ik niet open om te lezen.
Daarmee kan ik dus niets beginnen evenals met die rode site-link. In elk geval weigert Firefox bij mij om die site van de Vierstroom te openen.

Het toont dan die foutmelding. Openen met Google Chrome gaat probleemloos. Waarom geeft Firefox dan bij mij die foutmelding?
Op die screen van jou las ik ook de vraag of ik misschien iets privè had staan. Ik zou niet weten wat ik waar privè heb staan.

Bij de vierstroom stel ik puur en alleen de medische hulpvragen i.v.m.diverse hulpvragen voor de Oude Dag en wil ik weten hoeveel dit kost.
Via Google Chrome heb ik die vragen inmiddels kunnen stellen,maar dat behoort ook via Firefox te kunnen zonder foutmelding.

Ik ga het vandaag weer proberen of firefox nog steeds die foutmelding toont al ik klik op http://www.vierstroom.nl en het resultaat laat ik je weten.
Vriendelijke groeten van Anton Doove
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Linux Chrome

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door MoZzUser »

Het lijkt erop dat het certificaat is vernieuwd, ik krijg in Firefox geen foutmelding meer...

Zoals al eerder gezegd, wees blij dat Firefox relatief 'streng' is in het checken van certificaten van websites.
Dit voorkomt dat jij (wellicht persoonlijke) niet-versleutelde informatie naar een website stuurt en terugkrijgt, met het altijd aanwezige risico dat onbevoegden deze informatie kunnen inzien en desnoods misbruiken.
Het past dan ook niet om Firefox aan te wijzen als schuldige als jij door het ontbreken van een geldig certificaat eens een enkele keer een website tijdelijk niet kan bereiken, dat is te wijten aan je eigen onwetendheid en onvoldoende kennis van de materie...

Sorry, maar ik moet hier even streng zijn... :wink:
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Anton Doove »

Beste MoZzUser Bij mij is dat nog niet het geval,want Firefox blijft bij mij gewoon melden dat de site van vierstroom niet is beveiligd.
Ik werk met Windows 8,1 en jij gebruikt de Androïd-tablet en daarom werkt het bij jou wel goed,maar niet in Windows 8.1.
Op mijn Desktop-PC heb ik ook Google Chrome die geen foutmelding toont bij de gewenste link,maar Firefox blijft koppig melden dat dit niet veilig is.
Waarom heeft Google Chrome er dan geen moeite mee? In dat opzicht blijft Firefox dan toch eigenwijs?
Als Google Chrome die site wel kan openen is die site wel veilig,hoe kan Firefox dat dan tegenspreken? Ik weet niet hoe ik dit kan oplossen.
Na mijn late lunch kom ik er wel op terug en ik groet je vriendelijk. Anton Doove
Niet geschoten is ook mis.
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door MoZzUser »

Anton Doove schreef: Ik werk met Windows 8,1 en jij gebruikt de Androïd-tablet en daarom werkt het bij jou wel goed,maar niet in Windows 8.1.
Ik gebruik onder andere een Android tablet en een Android smartphone waarop ik dit check met de Google browser.
Ik heb echter ook nog een desktop PC met daarop Windows 10 en Firefox en die geeft geen foutmelding meer, maar de aanwezigheid van een geldig certificaat..

Zie afbeelding.
Klembord01.png
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Torzan »

Waarom heeft Google Chrome er dan geen moeite mee? In dat opzicht blijft Firefox dan toch eigenwijs?
Als Google Chrome die site wel kan openen is die site wel veilig,hoe kan Firefox dat dan tegenspreken?
Nogmaals, als een andere browser geen foutmelding geeft, is dat geen garantie dat de website veilig is en er iets aan Firefox mankeert. Sommige browsermakers zijn er nu eenmaal op gericht gebruikersgemak voorop te stellen ten koste van veiligheid.

Als je de foutmelding nog steeds ziet, kan het nog wel zo zijn dat je de pagina moet vernieuwen (Shift+cirkeltje rechts van locatiebalk, Ctrl+F5 of Ctrl+Shift+R), omdat deze anders uit de cache/buffer wordt opgehaald. Menu Geschiedenis -> Recente geschiedenis wissen -> Buffer en Offlinewebsitegegevens (altijd) zou dan ook kunnen helpen. En mocht je een antivirusproduct gebruiken, zou het bovengenoemde artikel moeten of kunnen helpen, al zou dat theoretisch op alle browsers en meerdere webpagina's effect moeten hebben. (Als dat alleen op Firefox effect heeft, geeft het zowel iets aan over het antivirusproduct als over de andere browsers.)
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Anton Doove »

Beste MoZzUser. Ik heb het nu geprobeerd met https://www.vierstroom.nl maar dat mocht ook niet baten. Ik heb nog geen Windows 10. Deze is nog niet welkom bij mij zonder een ervaren vrijwilliger. Ik kan dat niet alleen doen.Dat gaat fout.
Voorlopig blijf ik gewoon die Windows 8.1 gebruiken met de browsers Firefox en Google Chrome

Helaas blijft Firefox die foutmelding geven over niet-beveiligde verbinding. Met Google Chrome heb ik er geen last van,want die opent de site.
Dat hoort Firefox ook te doen. Ondanks het vergroten van je screen kon ik met mijn Staar-ogen helaas nog niet zien waar ik op dien te letten.

Voor het openen van de vierstroom-site zal ik voorlopig alleen de Google Chrome gebruiken. Die Firefox-foutmelding krijg ik nog niet weg.
Later verneem ik van jou wel hoe dat alsnog kan worden opgelost en ik dank jou voor je reacties met mijn vriendelijke groeten. Anton Doove
Niet geschoten is ook mis.
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Dorus »

Ik krijg vandaag geen melding. Zou het zommar kunnen dat de webmaster het probleem heeft opgelost?
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
Anton Doove
Berichten: 401
Lid geworden op: 9 december 2005, 22:28
Locatie: Zoetermeer
    Windows 8.1 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Anton Doove »

Beste MoZzUser. Zonet heb ik met Firefox nog eens geklikt op http://www.vierstroom.nl maar kreeg opnieuw de melding die je in de bijlage ziet.
Meer kan ik er niet van maken. Deze link naar de vierstroom staat helemaal onderin hun Nieuwsbrief. Firefox kan daar kennelijk niet mee overweg.

Google Chrome opent die link zonder probleem en ik kan die site dan gewoon zien. Dat is tot op heden mijn ervaring.
Wat er op die Beveiligingsmelding staat is voor mij een technisch abacadabra,dus ik weet niet wat ik ermee kan doen. Weet jij het wel?

Graag verneem ik je reacties hierover en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
Uw verbinding is niet beveiligd.JPG
Niet geschoten is ook mis.
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox maakte geen verbinding met www.vierstroom.nl

Bericht door Dorus »

Oh, ik zie al wat het probleem is.

Even wat achtergrond: De server gebruikte een verouderd certificaat. Nu is dat niet slechter dan, zeg, gewoon http gebruiken (wat wij hier op MozBrowser altijd doen), maar firefox (en ook andere browers) houden aan: Als het over een beveiligde verbinding gaat, moet het ook veilig zijn. De vierstroom site gebruikt https (s=secured, Engels voor beveiligd), dus moet het ook veilig zijn. Wat vorig jaar veilig was, is het vandaag niet perse meer, technologie gaat immers hard vooruit. Om webmasters te dwingen ook vooruit te gaan, accepteren browsers zoals Firefox geen verouderde certificaten.

Het idee is dat de gebruiker dan gaat klagen bij de webmaster ipv firefox, en deze kan het probleem dan oplossen. Op die manier houden we met zijn alle het internet veilig. Dit is ondertussen gebeurd want het certificaat is vernieuwd.

Een andere handige functie van firefox is dat hij onthoud welk certificaat gebruikt wordt. Op deze manier is hij sneller. Handig, behalve als het certificaat vernieuwd wordt, dan pikt hij dat niet op. Je zult firefox dus moeten vertellen het certificaat te vernieuwen. Dit vernieuwen kan op meerdere manieren, de makkelijkste is al genoemd: Vernieuw de pagina door op de toetsen ctrl+f5 tegelijkertijd te drukken. Ik neem aan dat dit niet gewerkt heeft, want dit was al genoemd.

Alternatief is om de toetscombinatie ctrl+shift+del te gebruiken. Deselecteer nu all opties, behalve "Actieve aanmeldingen" en druk op "Nu wissen". Dan zou het weer moeten werken.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gesloten