Opmaakeigenschappen Bluegriffon

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
bduiter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2016, 21:33
    Windows 10 Firefox

Opmaakeigenschappen Bluegriffon

Bericht door bduiter »

In een zin wil ik één woord groter hebben. Ik selecteer dit woord en in Opmaakeigenschappen in Algemeen vul ik bij Grootte 25px in. Bij Stijlen toepassen heb ik gekozen voor “dit element via ingebedde stijlen”.
De hele zin wordt 25px groot i.p.v van dat ene woord.

Als ik dat woord eerst met de knop Vet (B) eerst vet maak en daarna met Opmaakeigenschappen 25px maak, lukt dat wel.
Waarom lukt het niet in het eerste geval?
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows 7 Firefox

Re: Opmaakeigenschappen Bluegriffon

Bericht door knorretje »

Het "probleem" hier is dat de Opmaakeigenschappen gelden voor het huidige geselecteerde onderliggende html-element en niet per se alleen voor de huidige geselecteerde tekst. Dit is te zien in de Bronweergave. In de eerste situatie selecteer je op het scherm maar 1 woord, maar onder water selecteer je het hele onderliggende <p> element waar het woord in staat. Met andere woorden: op basis van de html codes selecteer je de hele zin. In de tweede situatie gebeuren er twee dingen: Wanneer je een woord vet maakt, wordt het woord in een html <span> element gezet en vervolgens wordt de opmaak toegepast op alleen dit nieuwe element. De html van de rest van de zin wordt dan niet aangepast, en vandaar werkt het dan wel.
bduiter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2016, 21:33
    Windows 10 Firefox

Re: Opmaakeigenschappen Bluegriffon

Bericht door bduiter »

Het viel mij al op, dat boven in het Opmaakeigenschappen venster begint met <p> en nadat ik het woord vet heb gemaakt kwam daar <spam> te staan.
Ik dacht even aan een instelling o.i.d. om dit te herstellen, maar ik vrees dat Blue griffon zo werkt. Blue griffon verplicht je eigenlijk om met css te werken.
Voorheen gebruikte ik SharePoint Designer 2007, maar omdat ik css wil gebruiken (leren) werd mij geadviseerd om Blue griffon te gebruiken omdat deze html 5 en css 3 ondersteunen. Maar tot heden lijkt SPD gebruikersvriendelijk te zijn, althans voor mij. Ik laat mij niet kisten, dus ik ga nog even door met BG.
Plaats reactie