tabelcellen samenvoegen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gesloten
Ton Lindemann
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2016, 14:53
    Android Firefox

tabelcellen samenvoegen

Bericht door Ton Lindemann »

Hallo,

Ik krijg op alle PC's/laptops en bij verschillende Windowsversies bij het samenvoegen van tabelcellen in BlueGriffon 1.8 telkens de volgende foutboodschap:

[Exception... "Component returned failure code: 0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE) [nsITableEditor.joinTableCells]" nsresult: "0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE)" location: "JS frame :: chrome://bluegriffon/content/js/commands.js :: bgJoinTableCellsCommand.doCommand :: line 3379" data: no]

De bugsite bugzilla.bluegriffon.org kan ik niet benaderen vanwege time-outs.

Iemand een suggestie? Cellen splitsen gaat wel goed.

Dank en groet
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: tabelcellen samenvoegen

Bericht door nirwana »

Ton,

Zojuist heb ik Bluegriffon gedownload en geïnstalleerd onder Windows 10 (ook al zegt de download-pagina van Bluegriffon dat die niet voor die Windows-versie is gemaakt, maar ik heb even geen andere Windows-versie beschikbaar).

Na installatie werd ik al begroet door een lelijke foutmelding:
XML Parsing Error: undefined entity
Location: chrome://bluegriffon/content/xul/bluegriffon.xul
Line Number 146, Column 4: <key id="key_BGdelete" key="&deleteCmd.key;" modifiers="accel" command="cmd_BGdelete"/>
---^
Dergelijke melding komen mij wel bekend voor van bepaalde Mozilla-software waarin de Nederlandse vertaling achterloopt bij de code het programma of de extensie. Daarom heb ik eerst maar het bestand langpack-nl@bluegriffon.org.xpi uit de extensions-map van Bluegriffon (C:\Program Files (x86)\BlueGriffon\extensions) verwijdert. Daarna kon ik Bluegriffon wel netjes opstarten, zij het in het Engels. Blijkbaar loopt de Nederlandse vertaling van Bluegriffon achter bij de programmatuur zelf. Op zich niet zo vreemd aangezien de ontwikkeling van Bluegriffon inmiddels is gestaakt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: tabelcellen samenvoegen

Bericht door nirwana »

Maar goed, je zult niet direct geïnteresseerd zijn in mijn installatieproblemen :o

Ik heb overigens in Bluegriffon een nieuwe tabel ingevoegd en vervolgens enkele cellen samengevoegd.
Dat verloopt zonder problemen of foutmeldingen. Dat heb ik een aantal keer herhaald, maar nog zonder probleem.

Toen nog her en der wat tekst toegevoegd en de cellen samengevoegd. Ook zonder probleem.
Het samenvoegen van de cellen doe ik overigens als volgt:
- met de muis selecteer ik 2 naast elkaar gelegen cellen
- vervolgens klik ik daar met de rechtermuisknop op en ik kies voor Join cells
Ik weet niet of jij voor het samenvoegen van cellen misschien een andere methode hanteert.

De pagina die dit opleverde heb ik hier online geplaatst: www.mozbrowser.nl/web/bg-mergecells

Net nog gecontroleerd of ik ook 2 boven elkaar liggende cellen kon samenvoegen.
Ook dat leverde geen foutmelding op.

Jij kunt deze pagina overigens ook eenvoudig in Bluegriffon openen via het menu File > Open
Dan kun je daar dit adres ingeven: http://www.mozbrowser.nl/web/bg-mergecells/index.html
Vervolgens opent Bluegriffon die webpagina in de editor en kun je bekijken of je dan ook cellen kunt samenvoegen.

Gaat dat dan wel goed dan moeten we het probleem in jouw webpagina zoeken. Dan is het handig als je jouw code ergens online plaatst zodat ik daar ook even naar kan kijken.

Gaat ook dat niet goed, dan moeten we het probleem in jouw installatie(s) van Bluegriffon zoeken. Bijvoorbeeld een specifieke extensie die dwars ligt (al zou je dan diezelfde extensie in al jouw Bluegriffon-installaties moeten hebben, want je gaf aan dat je het op meerdere systemen hebt geprobeerd).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: tabelcellen samenvoegen

Bericht door nirwana »

Overigens ben ik vervolgens nog een stapje verder gegaan en uiteindelijk is het mij wel gelukt om jouw foutmelding te reproduceren.
Maar daarbij voegde ik niet eenvoudig 2 boven elkaar gelegen of 2 naast elkaar gelegen cellen samen. De foutmelding trad pas op toen ik 5 cellen probeerde samen te voegen die niet netjes boven of naast elkaar lagen. Deze cellen vormden niet netjes een rechthoek / vierkant. Dan begrijp ik wel een beetje dat Bluegriffon daar wat last mee krijgt (al had dat natuurlijk best een nette foutmelding kunnen opleveren in plaats van de huidige die behoorlijk technisch van aard is).

Overigens is het ook zo dat als ik 1 keer die foutmelding heb gekregen dat het samenvoegen van andere cellen (ook eenvoudige die voorheen geen probleem zouden hebben opgeleverd) ook die foutmelding oplevert. Blijkbaar is Bluegriffon zodanig van slag doordat ik die andere cellen heb proberen samen te voegen dat ik nu helemaal niets meer mag samenvoegen.

Wel kan ik het document afsluiten en opnieuw openen en daarna mag ik wel weer cellen samenvoegen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: tabelcellen samenvoegen

Bericht door nirwana »

Ik weet natuurlijk niet wat voor cel-structuur jij probeert samen te voegen, maar kun je bevestigen dat dit geen vierkante of rechthoekige vorm is ?

In de online (bron)code van Bluegriffon kom ik overigens het volgende tegen (het is immers een opensource product, dus dat heeft zo zijn voordelen):

Code: Selecteer alles

 doCommand: function(aCommand)
  {
    // Param: Don't merge non-contiguous cells
    try {
      EditorUtils.getCurrentTableEditor().joinTableCells(false);
    } catch (e) {alert(e)}
    window.content.focus();
  }
Hierin staat ook een opmerking over het samenvoegen van cellen die niet-aansluitend zijn. Ik weet niet of daarmee hetzelfde wordt bedoeld als wat ik hierboven aangeef. Die catch(e) duidt er echter wel op dat als er daarbij iets fout gaat dat Bluegriffon niet de moeite neemt om daarvan netjes een melding te geven. De inhoud van de foutmelding (exception) wordt eigenlijk 1-op-1 aan de gebruiker getoond. Dat zien we hier volgens mij ook gebeuren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: tabelcellen samenvoegen

Bericht door nirwana »

Aangezien het samenvoegen van cellen die direct naast elkaar of boven elkaar liggen geen foutmelding oplevert zou ik je aanraden om dat te proberen. Volgens mij kun je het samenvoegen van meerdere cellen meestal wel opbreken in meerdere losse samenvoeg-acties. Die afzonderlijke acties kunnen wel goed gaan en die acties tezamen kunnen dan weer het gewenste resultaat opleveren.

Overigens kan ik prima meerdere cellen samenvoegen, zolang ze maar direct boven / onder of naast elkaar liggen. Daar heeft Bluegriffon geen probleem mee. Het gaat dus volgens mij niet direct om de hoeveelheid cellen die je wilt samenvoegen, maar wel over hoe die ten opzichte van elkaar liggen. Als je gekke vormen wilt samenvoegen in Bluegriffon dan krijg je zo'n foutmelding.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: tabelcellen samenvoegen

Bericht door nirwana »

Dan nog een laatste test gedaan in Kompozer (versie 0.8b3).
Daarin heb ik dezelfde HTML-tabel geladen die in Bluegriffon problemen oplevert.

In Kompozer gaat het samenvoegen echter wel goed, ook als ik een wat vreemde vorm van cellen selecteer.
Daarin is Kompozer dus blijkbaar wat beter dan Bluegriffon (ook al is laatstgenoemde van recenter datum).

Je kunt als workaround dus ook de te bewerken webpagina even in Kompozer openen, daar de samenvoeg-actie uitvoeren, de pagina opslaan en vervolgens verder bewerken in Bluegriffon.

Ook kun je ervoor kiezen om de pagina verder te bewerken in Kompozer. Al moet ik dan wel waarschuwen dat Kompozer - voor zover ik weet - ook enkele eigenaardige foutjes kent, dus het is niet gezegd dat Kompozer alles veel beter doet dan Bluegriffon. Dus wat dat betreft geldt helaas YMMV. De ene persoon vindt Kompozer beter werken en een ander kiest voor Bluegriffon. Smaken verschillen, evenals typen gebruik en typen gebruikers.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Ton Lindemann
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2016, 14:53
    Windows 8.1 Firefox

Re: tabelcellen samenvoegen

Bericht door Ton Lindemann »

Beste mensen,

Hartelijke dank voor alle reacties en geboden hulp. Net na het plaatsen van dit bericht is versie 2.0 van BlueGriffon op 31 mei beschikbaar gekomen waarmee mijn probleem ook is opgelost! Het programma is nu voor mij een redelijk alternatief voor het peperdure Dreamweaver met zijn split screen.

Met groet.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: tabelcellen samenvoegen

Bericht door nirwana »

Ton,

Bedankt voor de info over BG 2.0.
Dat wist ik dan weer niet :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten