Firefox naar W10 - over te zetten inhoud zelf kiezen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 7 Firefox

Firefox naar W10 - over te zetten inhoud zelf kiezen

Bericht door FLAMINGO »

Beste,

Binnenkort ga ook ik de overstap maken van W7 naar W10.
Ik blijf bij Mozilla.
Ik zou Firefox NIEUW installeren.
Maar bij mijn W7 heb ik enkele moeilijkheden ondervonden met de inhoud van mijn Firefox - slechte URL's ? - verkeerde handelingen - enz...
Ik heb dan ook enkele Add-ons weggedaan, want daar waren er ook moeilijkheden mee.

Ik maak wekelijks BackUps met MozBackUp.

Hoe kan ik zekere onderdelen wel overbrengen en andere niet in mijn nieuwe Firefox op W10 ?

Flamingo :shock:
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox naar W10 - over te zetten inhoud zelf kiezen

Bericht door Torzan »

Je hoeft alleen je profielmap te kopiëren, instructies vind je hier. De link onderaan op die pagina vertelt meer over welke bestanden voor wat verantwoordelijk zijn, mocht je bepaalde zaken wel of juist niet willen kopiëren.

Het gebruik van MozBackup wordt sterk afgeraden, zoals elders op dit forum is te lezen. Het tooltje wordt al jaren niet meer ondersteund en kan tot verlies van gegevens leiden (zoals zelfs op de eigen pagina ervan staat aangegeven). Als je weet hoe eenvoudig het kopiëren van een profielmap werkt, heb je hiervoor ook helemaal geen externe tooltjes nodig.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Firefox naar W10 - over te zetten inhoud zelf kiezen

Bericht door nirwana »

Dit is een mooie aanleiding om eens met een nieuw profiel te beginnen. Zo voorkom je het eventueel meenemen van fouten uit het verleden. Waarschijnlijk werkt Firefox met een nieuw profiel ook sneller, want het heeft gen ballast uit het verleden.

Extensies die je dan mist kun je opnieuw installeren in de Firefox op Windows 10.

Wel raad ik aan om in de Firefox op Windows 7 nog even de bladwijzers (bookmarks) te exporteren, zodat je die kater in Windows 10 weer kunt importeren.

Wat zit er dan nog in een profiel?
- aangepaste instellingen?
- opgeslagen wachtwoorden?

Ik zou voor de zekerheid wel jouw profiel kopiëren naar Windows 10, al heb ik ook het vermoeden dat Microsoft tijdens de conversie ook wel alle profielgegevens omzet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox naar W10 - over te zetten inhoud zelf kiezen

Bericht door FLAMINGO »

Beste Torzan,

Welke methode - of welke programma - gebruikt U dan zelf om alles te BackUppen uit Firefox en Thunderbird ?

Daar heb ik moeilijkheden mee met het BackUppen van zowat alles op een PC.
Er zijn zoveel programma's die beloven van alles zuiver te BackUppen.
Zoals bvb. Acronis.

Graag uw tips.
Flamingo :shock:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Firefox naar W10 - over te zetten inhoud zelf kiezen

Bericht door nirwana »

Als je de map C:\users kopieert dan kom je volgens mij al heel ver. Voorheen heette die map "C:\Documents and Settings".

Daarin zitten gebruikersprofielen van programma's en bijvoorbeeld ook de mappen met Documenten en Foto's. Dan neem ik tenminste even aan dat je daarvoor wel de standaard-locaties hebt aangehouden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
markh
Berichten: 181
Lid geworden op: 1 januari 2010, 10:22
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox naar W10 - over te zetten inhoud zelf kiezen

Bericht door markh »

Als je echt alleen het profiel wilt kopiëren en werkend wilt krijgen: via de menuknop rechtsboven -> vraagteken onderaan -> Probleemoplossingsinformatie kun je allerlei informatie achterhalen, waaronder de locatie van je profielmap. Klik hiervoor in de getoonde pagina op ‘Map tonen’. Twee mappen hoger in de boom (de map ‘Firefox’) vind je ook een bestand ‘profiles.ini’. Kopieer dit bestand en de map ‘Profiles’ naar je nieuwe installatie van Firefox en je hebt je volledige profiel terug.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox naar W10 - over te zetten inhoud zelf kiezen

Bericht door Torzan »

De map /Users bevat wel heel veel gegevens, maar is wel de belangrijkste map die je zou kunnen kopiëren bij bijvoorbeeld het vervangen van een schijf. Alle gebruikersgegevens van diverse programma's bevinden zich immers in deze map, dus als je dat begrijpt, begrijp je ook dat een herinstallatie van Firefox bij problemen geen zin heeft (omdat die bestanden blijven bestaan als de gebruiker deze niet heeft verwijderd). Als het alleen om een back-up van Firefox of Thunderbird gaat, zijn de mappen in de gegeven links (%APPDATA%\Mozilla\Firefox\Profiles\ en %APPDATA%\Thunderbird\Profiles\) en het onderliggende bestand profiles.ini voldoende. Hier vind je meer info over de notatie, naam en locatie van de map APPDATA.

Ik gebruik geen programma’s voor back-ups, maar maak af en toe (bv. rond de jaarwisseling) een kopie van de bewuste profielmap van Thunderbird, maar dan meer ter archivering en opschonen van de mailboxen. Het is natuurlijk een eigen keuze, maar je hoeft niet overal een programma voor te gebruiken. Zo zou je al de Taakplanner van Windows kunnen gebruiken voor het periodiek laten uitvoeren van een batchbestand dat de belangrijke map(pen) ergens naartoe kopieert. Als je dit per se via een programma wilt doen, kan bijvoorbeeld SyncBackSE (de gratis versie) hetzelfde voor je doen, waarbij je diverse opties voor overschrijven en vervangen van oudere bestanden etc. hebt.
Plaats reactie