sec_error_reused_issuer_and_serial

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerardb
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 november 2004, 12:29
Locatie: Apeldoorn
    Windows 10 Firefox

sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door gerardb »

Beste, mijn broer heeft sinds kort (nieuw Fritz modem) problemen met het openen van b.v. Google Maps.
Hij krijgt de melding over "Beveiligde verbinding mislukt" en een verhaal overeen ongeldig certificaat met aan het eind onderstaande melding.
sec_error_reused_issuer_and_serial
Heb gezocht op internet naar een oplossing en daar wordt vaak de link gelegd met Eset als beveiliging.
Hij gebruikt echter de gratis versie van Avast. Ik kan op het net eigenlijk geen oplossing vinden waar ik mee uit de voeten kan.
Is er misschien iemand van de forumleden die mij hiermee verder kan helpen?
Alvast mijn dank voor het meedenken.
vr.gr. Gerard.
Er gaat meer boven mijn pet dan er onder.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door adri »

Het ligt wellicht aan dat nieuwe modem:
http://www.jorink.nl/2010/02/sec_error_ ... n-firefox/
In bovengenoemde link staan oplossingen (en eventuele work-arounds).
Laat even weten als je er niet uit komt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gerardb
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 november 2004, 12:29
Locatie: Apeldoorn
    Windows 10 Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door gerardb »

Bedankt voor je snelle reactie. Deze link had ik ook gevonden, het probleem is alleen dt het hier de pc van mijn broer betreft en deze 80 km van mij af woont. Zelf is hij 82 jaar dus ik ben bang dat deze oplossing iets te hoog voor hem gegrepen is. Ik had gehoopt dat er een simpeler oplossing voorhanden zou zijn. In ieder geval bedankt voor de moeite.
Er gaat meer boven mijn pet dan er onder.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door Torzan »

Ik denk dat je oplossing hier en hier is te vinden. Blijkbaar dient je broer het Webschild (of Web Shield) van Avast uit te zetten. Via support.mozilla.org (= Help in Firefox) wordt dit ook genoemd, al leidt een zoekopdracht niet direct naar dit artikel, wel naar wat verouderde info aldaar die blijkbaar is gekopieerd naar de hierboven aangehaalde webpagina. Maar vergeet dat laatste; blijkbaar wordt de beveiligde verbinding onderschept door Avast, wat tegenwoordig wel vaker gebeurt.

Edit: kun je overigens vertellen welke versie van Firefox je broer gebruikt? Er is namelijk een kans dat deze melding niet meer mag voorkomen en/of door een andere is vervangen; vandaar dat je bij zoeken ook op verouderde info uitkomt. Mocht hij een oudere versie (dan momenteel 47) gebruiken, zou je dan kunnen vragen deze eerst bij te werken, dan te kijken welke foutmelding er optreedt, en daarna pas het Webschild uit te zetten?

Verder zou je ook het certificaat van de Fritzbox kunnen controleren en laten bijwerken (het type kan verschillen). Ook is er soms nieuwere firmware beschikbaar dan de aanwezige, al zou dat voor de foutmelding niet mogen uitmaken. Mocht je dit willen doen, zou ik dat als laatste doen.
Gebruikersavatar
gerardb
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 november 2004, 12:29
Locatie: Apeldoorn
    Windows 10 Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door gerardb »

Bedankt voor je reactie. Ben er inmiddels achter dat hij wat betreft FF up to date is: 47.0.1
Omdat hij niet de jongste meer is heb ik hem geadviseerd om het probleem bij zijn provider neer te leggen omdat het is ontstaan nadat hij hij het door de provider verstrekte nieuwe modem in gebruik heeft genomen. Voorlopig doe ik dus even niets meer. Zodra er vorderingen zijn laat ik het weten maar i.v.m. vakantie kan dat even duren. Gr. Gerard.
Er gaat meer boven mijn pet dan er onder.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door Torzan »

OK, bedankt voor je terugkoppeling en voel je vrij om te doen wat het beste lijkt. Maar ondanks dat ik het met je eens ben dat het vreemd is dat het probleem pas bij het nieuwe modem is gaan optreden, zou ik zelf toch even proberen het Webschild / HTTP-scanning in Avast uit te zetten zoals hierboven in de derde link aangegeven, dat is binnen een minuut gebeurd en kan ook problemen op andere websites besparen. Met name beveiligingssoftware van Avast staat bekend om dit probleem.

En als het helpt, hoef je dit natuurlijk niet aan de provider te vertellen. ;)
Gebruikersavatar
gerardb
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 november 2004, 12:29
Locatie: Apeldoorn
    Windows 10 Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door gerardb »

Torzan, ik heb de boodschap, met uitleg, overgebracht en zodra ik een reactie van mijn broer krijg laat ik het weten.
Wederom bedankt. Het zou mooi zijn als dit de oplossing blijkt te zijn.
Er gaat meer boven mijn pet dan er onder.
Gebruikersavatar
gerardb
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 november 2004, 12:29
Locatie: Apeldoorn
    Windows 10 Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door gerardb »

Opdracht uitgevoerd maar helaas zonder resultaat.
Er gaat meer boven mijn pet dan er onder.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door Torzan »

Ik was er al een beetje bang voor, want het zou toch eerder iets met de modem te maken moeten hebben, wat op zich ook wel logisch lijkt. Toch is het ook wat vreemd, omdat je zou verwachten dat certificaatproblemen van een modem uitsluitend kunnen optreden bij het benaderen van het modem, terwijl dat apparaat verder weinig te maken heeft met certificaten voor normaal internetverkeer. Dan ligt een firmware- of certificaatupdate ervan meer voor de hand.

Zelf zou ik daarom toch eerst contact opnemen met de internetprovider en vragen wat te doen. Je broer kan dan wel direct om een ander modem vragen, maar het is annemelijk dat de helpdesk adviseert eerst het certificaat of zelfs de firmware van het modem bij te werken. Dit wordt als een gebruikershandeling gezien en kan automatisch vanuit de instellingen van de modem zoals hier beschreven, maar het is wel fijn als de internetprovider ervan weet en je dit ook als eerste adviseert.

Overigens staat daar onderaan dat Firefox een eigen certificaatarchief heeft en de bovenste instructies dus niet terzake doen. Dat is ook zo, en een snelle actie om het standaard certificaatarchief van Firefox te verwijderen (omdat er misschien een vreemde uitzondering in zit of het is beschadigd) en die je als eerste nog kan uitvoeren is het bestand cert8.db in de profielmap te verwijderen zoals in dit artikel wordt beschreven. Dan nog kan ik even niet verklaren waarom je broer dit probleem niet met het oude modem ervaart (misschien een combinatie?), maar dan kun je in elk geval aan de provider laten weten dat het certificaatarchief van Firefox in orde is en het daar dus niet aan ligt. Andere manieren om dat laatste vast te stellen zijn natuurlijk dezelfde website bezoeken met een andere browser, of Firefox even met een nieuw profiel starten.
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door corvl »

Controleer in de certificaat beheerder of er al een oudere versie van dit certificaat aanwezig is en verwijder dit.

Als een alternatief kun je het cert8.db bestand hernoemen (cert8.db.oud) om te zien of dat effect heeft.
Je kunt de "Map openen" knop op de about:support (Probleemoplossingsinformatie) pagina gebruiken om naar de profielmap te gaan.
Zie:
https://support.mozilla.org/kb/Profiles
Gebruikersavatar
gerardb
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 november 2004, 12:29
Locatie: Apeldoorn
    Windows 10 Firefox

Re: sec_error_reused_issuer_and_serial

Bericht door gerardb »

Beiden weer bedankt voor de uitgebreide respons! Voorlopig kan ik helaas niet meer op jullie reacties reageren omdat we morgen op vakantie gaan.
Mijn broer heeft overigens al contact gehad met de provider en die komen ook met allerlei kreten waar hij niets van begrijpt. Ze stuurden echter ook deze link in een bericht mee https://cert.kliksafe.nl/ die ook al enigszins aansluit bij jullie suggesties. Helaas heeft dat ook geen succes gehad dus gaat hij opnieuw contact opnemen met zijn provider. Ik zal mij hier (voorlopig) echter niet meer mee bemoeien want ik wil de eerste twee weken weinig meer met pc's te maken hebben...
Als er na mijn vakantie echter iets nieuws te melden valt laat ik het jullie uiteraard weten.
Er gaat meer boven mijn pet dan er onder.
Plaats reactie