JAVA

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
fuut
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 juli 2015, 20:31
    Windows 7 Firefox

JAVA

Bericht door fuut »

Hallo,
Maakt Firefox (zoals Safari standaard wel doet) gebruik van Java?
Zo ja, hoe kan ik dat uitzetten om ongewenste indringers te blokkeren?
Alvast bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
giant
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:11
Locatie: Oost Nederland
    Windows 10 Firefox

Re: JAVA

Bericht door giant »

Je kunt java uitschakelen.
Ga naar "instellingen" >> addons
Onder "plugins" kun je bij Java zetten "nooit activeren""
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Linux Chrome

Re: JAVA

Bericht door MoZzUser »

Hou er na het uitschakelen van de JAVA plug-in wel rekening mee dat je op sommige websites niet alle functionaliteit meer hebt, zoals drop-down menuutjes die niet reageren...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: JAVA

Bericht door nirwana »

De enige websites die ik ken die Java gebruiken zijn die met de fpHover Apple van Microsoft Frontpage. Alleen mag ik hopen dat er niemand meer is die nu nog Frontpage gebruikt om een website mee te onderhouden. Microsoft heeft namelijk allang iets gemaakt dat vele malen beter is: Blend.

Als je nu nog een site tegenkomt die met Frontpage is gemaakt dan mis je daar waarschijnlijk weinig aan, want waarschijnlijk betekent dat dat die site al in jaren niet is bijgewerkt.

Disclaimer: wat ik hierboven stel is een iets gechargeerde voorstelling van zaken, dus uitzonderingen daar gelaten.

Vaak wordt Java verward met Javascript, maar dit zijn 2 aparte technieken. Voor Java heeft jouw browser een plugin nodig en voor Javascript niet. Websites gebruiken gelukkig steeds minder Java (en meer Javascript).

Ook Flash wordt steeds minder gebruikt (en vervangen door HTML5) , dus nog even en je kunt zonder plugins rondsturen. Dat maakt het web weer ietsje veiliger. Al zullen kwaadwillenden altijd manieren vinden om er misbruik van te maken, dus we moeten alert blijven en onszelf nog steeds goed beveiligen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Windows 10 Chrome
Contacteer:

Re: JAVA

Bericht door Scorzon Era »

fuut schreef:Hallo,
Maakt Firefox (zoals Safari standaard wel doet) gebruik van Java?
Zo ja, hoe kan ik dat uitzetten om ongewenste indringers te blokkeren?
Alvast bedankt voor de reactie.
Ik denk dat hier JavaScript bedoelt wordt?

Want om JAVA in Safari aan de praat te krijgen, moet de gebruiker toch echt even zelf aan de slag om het te activeren. Dat staat echt niet standaard aan en wordt niet standaard ondersteund zonder door eerst zelf een plugin te downloaden, deze te installeren en vervolgens zelf te activeren.

JavaScript wordt wel standaard ondersteund door zowat elke moderne browser.
Uitzetten lijkt me niet echt handig, je zult het altijd wel ergens voor nodig hebben (voor het inloggen op bepaalde web sites of het gebruik kunnen maken van bepaalde on-line services).

Misschien heb je wat aan wat Mozilla Support er over zegt:
JavaScript-instellingen en -voorkeuren voor interactieve webpagina’s
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Plaats reactie