Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Bericht door Tarzan »

Ik wil de Privacy Verklaring van Google invullen. In het deel "You Tube aanpassen" wil ik alle 2 de delen op "Uit" zetten. Dat kan blijkbaar niet want er wordt mij gevraagd Deze wijziging is niet mogelijk met je huidige browserinstellingen. Ga naar de pagina Instellingen voor YouTube Geschiedenis om deze wijziging door te voeren. Mijn vraag is nu: waar kan ik die instellingen voor You Tube wijzigen?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Bericht door adri »

Als je youtube.com opent dan zie je links boven een menu, waar ook Geschiedenis bij staat. Als je daarop klikt dan kun je enkele dingen wijzigen (maar niet veel...).
Afbeelding
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Re: Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Bericht door Tarzan »

Bedankt Adri voor uw reactie. Ik had dat ook reeds gevonden maar dat is het niet. Ik vermoed dat ik mijn probleem allen kan oplossen door op "Ik ga akkoord" te klikken in de Privacy verklaring van Google en dat wil ik nu net niet. Gevolg: ik kan ook "Google maps" niet meer gebruiken. Weet iemand of er voor Google Maps een alternatief bestaat? Google zelf heb ik tot nu vervangen door 'DuckDuckGo' en dit tot mijn algehele voldoening.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Bericht door Torzan »

Het is aannemelijk dat al deze gegevens alleen maar in een cookie worden opgeslagen en dus weer opnieuw moeten worden ingevuld als je deze laat verwijderen bij afsluiten, of dit handmatig doet. Met andere woorden: Google zal dit waarschijnlijk niet voor de rest van je leven aan je echte identiteit koppelen, tenzij je daar wellicht op dat moment bent aangemeld en je de akkoordverklaring op een andere manier door hen worden bewaard.

De melding zelf heeft daarom waarschijnlijk betrekking op het feit dat je cookies niet in Firefox laat accepteren, of die van derden niet, m.a.w. je privacyinstellingen staan wat te strak. Zie je de melding ook als je 'Geschiedenis onthouden' of 'Aangepaste instellingen gebruiken voor geschiedenis' en daarvoor een gepaste instelling voor cookies van derden selecteert in het paneel Privacy van de Opties? Ik dan niet meer namelijk. Of gebruik je misschien continu de privénavigatiemodus, wat hetzelfde is als 'Nooit geschiedenis onthouden'?

PS is dit topic ook van jou? ;)
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Re: Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Bericht door Tarzan »

Bedankt Torzan voor de tip. Ik heb alle instellingen bekeken maar daar was, volgens wat ik kon zien, niets fout. Alleen stond de extensie "No google analytics opt-out Browser" op ingeschakeld. Ik stelde die in op "uitgeschakeld" en Google kwam weer te voorschijn. Nu echter heb ik een ander probleem. Het vierkantenblokje, rechts bovenaan, dient nu niet meer om te kiezen tussen Maps, YouTube, . . . maar om de Google-apps te kiezen. Hoe kom ik nu tot de eerste toestand terug?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Bericht door Torzan »

Begrijp ik dat je nu wel de beide opties voor YouTube kunt uitzetten nadat die add-on is uitgeschakeld?

De genoemde add-on ken ik niet, maar op de pagina op AMO ervan zie ik wel wat slechte recensies, evenals dat de add-on wat verouderd lijkt. Ik heb hem niet geïnstalleerd en kan je dus niks vertellen over het gedrag, behalve dat uitschakelen soms niet hetzelfde resultaat geeft als verwijderen. Wat gebeurt er als je hem helemaal verwijdert?
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Re: Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Bericht door Tarzan »

Neen, ik kan de beide opties niet uitschakelen: ik krijg er zelfs de gelegenheid niet toe. Ik moet weer van vooraf aan beginnen. Heb het nog niet geprobeerd omdat ik vrees weer in hetzelfde straatje te belanden.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Bericht door Torzan »

Zoals gezegd zou dit wel moeten lukken als je 'Geschiedenis onthouden' of 'Aangepaste instellingen gebruiken voor geschiedenis' hebt ingesteld in het paneel Privacy van de Opties in Firefox, en in het tweede geval cookies van derden ook toestaat, d.w.z. daar in elk geval niet 'Nooit' selecteert. Firefox kan gewoon geen wijzigingen aanbrengen in de cookie-instellingen als dit niet zo is, en dat is wat de foutmelding zegt.

Als dit niet helpt, zou je de add-on nog kunnen uitschakelen of verwijderen, en dan moet het zeker werken. Onthoud wel dat het alleen maar om een cookie-instelling gaat i.v.m. een wetgeving die de notificatie verplicht stelt (en je keuze voor Google niet eens interessant is), waardoor deze telkens terugkeert als de gebruiker het cookie verwijdert.

Het is geen schande, maar duidelijk is wel dat je privacyzaken nogal nauw neemt en de zaken nogal strak wil instellen. Het kan echter ook 'té' ;) ; ik sluit daarom niet uit dat je daarom nog meer zaken hebt geïnstalleerd of ingesteld die hier iets mee te maken hebben, zoals bepaalde beveiligingssoftware. Je kunt het jezelf dus makkelijker maken door hier iets anders over te denken en wellicht ook begrip te krijgen van hoe cookies werken en hoe (on)schadelijk ze in werkelijkheid zijn.
Tarzan
Berichten: 259
Lid geworden op: 22 mei 2005, 20:57
Locatie: Vlaanderen
    Windows 7 Firefox

Re: Instellingen voor You Tube geschiedenis wijzigen

Bericht door Tarzan »

Bedankt, Torzan. ik moet wel zeggen dat ik "Geschiedenis onthouden" is ingesteld. Cookies van de website accepteer ik altijd en er is geen bepaalde of speciale beveiligingssoftware geïnstalleerd. Waarschijnlijk heb je gelijk dat ik mijn privacyzaken nogal strak instel omdat ik van oordeel ben dat men mij eigenlijk niet hoeft te volgen. Van zodra ik uitgenodigd word om de privacyinstellingen van Google nog eens in te vullen zal ik een beetje toleranter proberen te zijn. Ik zie dan wel wat er gebeurt. Ik hou je op de hoogte. Bedankt in elk geval nu reeds voor de tips.
Groeten
Plaats reactie