Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

In het hierboven geciteerde stukje vermeldde ik al het touchpad, dus een middelste muisknop heb ik niet.

Bij het openen van deze notificatie stond Firefox open op een weerpagina en die ging spontaan weer een nieuw Firefox venster openen toen ik naar de mail-tab ging.

Het lijkt mij niet zo zinvol dat anderen het probleem gaan bestuderen via URL's want dan krijg ik weer reacties als "Bij mij gaat het goed", iets waar ik bij voorbaat niet aan twijfel. Het heeft volgens mij niet te maken met welke website er wel of niet open staat, want het gebeurt volstrekt willekeurig, maar wel frequent, dus.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Torzan »

Op laptops kan het inderdaad anders zijn, en zou je eventueel links en rechts tegelijkertijd kunnen indrukken, een 'tikzone voor middelklikken' kunnen toewijzen (afhankelijk van merk en software, zoals Synaptics) of InstaClick kunnen proberen, hoewel dat ook niet bugvrij lijkt.

Sommige helpende handen willen een probleem gewoon zelf meemaken en reproduceren en hebben daar nu eenmaal de bron of zelfs hardware-info voor nodig, anders wordt het raden/gokken en standaardoplossingen geven. Reacties die dan alleen uit "Hier werkt het wel" bestaan, kunnen dan overtollig zijn, tenzij er daarbij om verdere actie wordt gevraagd of info wordt geleverd.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Dank voor de InstaClick tip. Ik was juist van plan om te gaan zoeken naar een alternatief voor Right Links.

Het fenomeen van de helpende handen vind ik erg interessant. Ik help altijd alleen maar als ik de oplossing weet. Heel vaak weet ik die niet (heel vaak ook wèl) en als ik die niet weet volg ik het onderwerp gewoon. Maar er zijn heel veel mensen die willen helpen terwijl ze het probleem niet herkennen. Dat schiet meestal niet op, hoewel ik de goede bedoelingen wel zie. Maar toch: je kunt mensen het beste de weg wijzen als je de weg kent.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Torzan »

Het zal je misschien verbazen, maar ik ben het volledig met je eens want ik hanteer dezelfde instelling. :)
Toch denk ik dat je soms meer (of ook wat) hebt aan een hulppoging van iemand die misschien niet exact hetzelfde probleem heeft ervaren, omdat behalve de lage activiteit op dit forum de kans statistisch erg klein is dat je iemand treft die dat wel heeft. In zo'n geval zijn helpende handen van anderen niet altijd nutteloos, en dat geldt zowel professioneel als voor de hobby.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Inderdaad zijn de reacties van mensen die het zelf ook niet weten soms nuttig, maar in het geval deze reacties niet nuttig zijn veroorzaken ze ernstige frustratie. Dat valt mij steeds op als er weer eens een probleem is en ik ga dan allerlei draden op het internet doorlezen. Dan kom ik altijd zeer veel contraproductieve bijdragen tegen, waarbij ik me zelfs afvraag of ze goedbedoeld zijn. Het lijkt dan meer op tijdverdrijf, wat natuurlijk ook weer nodig is. :)
Geduldig bladeraar
JorisVdB
Berichten: 1
Lid geworden op: 9 september 2016, 19:34
    Windows 8.1 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door JorisVdB »

Het fenomeen doet zich eveneens voor bij het volgende: Ik heb in Firefox 4 tabs open staan omdat ik informatie uit deze 4 sites will samenvoegen in één artikel dat is schrijf in MsWord, of wil invoeren in een database. Ga ik van een Word of een ander programma weer naar Firefox en klik ik op een reeds openstaande tab, dan wordt deze in 80% van de gevallen ook weer in een nieuw venster geopend. (Heeft dus niets met een URL of link te maken)
Dit begint zodanig op mijn zenuwen te werken zodat ik overweeg naar een andere browser over te stappen. Het fenomeen deed zich vroeger niet voor dus denk ik dat het met een upgrade van Firefox te maken heeft. Ik zou daar graag snel een oplossing voor vinden, want zo kan ik niet werken. Het zou jammer zijn moest ik Firefox moeten omruilen voor een nadere browser. Had het nu allemaal georganiseerd zoals ik wou.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door adri »

Heb je er ook last van als je FF in safe mode gebruikt?
https://support.mozilla.org/en-US/kb/tr ... -safe-mode

Als dat niets uithaalt, dan zou het bug 489729 kunnen zijn, waar dan weer een add-on voor uitgevonden is: https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... ach-and-t/
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

In de veilige modus lijkt het iets rustiger te gaan, maar wat heb je daar aan? Je kunt toch niet altijd de veilige modus gebruiken?

Wat mij wel opvalt is dat het "venstergedoe" niet altijd even erg is. Het gaat een tijd iets beter en dan is het weer hopeloos ergerlijk. Wat ook een probleem is, is dat er niet echt een goed alternatief voor Firefox lijkt te zijn.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door adri »

Leono schreef:In de veilige modus lijkt het iets rustiger te gaan, maar wat heb je daar aan? Je kunt toch niet altijd de veilige modus gebruiken?
Nee, maar het ligt dan wel voor de hand dat een add-on (denk ook zeker aan thema's!) dit gedrag kunnen veroorzaken/verergeren. En daar kun je wel wat aan doen: door ze allemaal uit te schakelen en vervolgens één voor één weer in te schakelen.
Leono schreef: Wat mij wel opvalt is dat het "venstergedoe" niet altijd even erg is. Het gaat een tijd iets beter en dan is het weer hopeloos ergerlijk. Wat ook een probleem is, is dat er niet echt een goed alternatief voor Firefox lijkt te zijn.
Het zal misschien ook nog door wat anders getriggerd worden, maar dat is moeilijk te bepalen...
Concreet: Schakel all je add-ons uit en kijk eens hoe het dan gaat. Als het inderdaad -veel- beter gaat dan kun je ze na verloop van tijd weer één voor één inschakelen. Op die manier kom je erachter welke add-on verantwoordelijk was voor dit gedrag.
Als het nou allemaal weinig tot niks oplevert, dan zou je de eerder genoemde add-on bug489729 (Disable detach and tear off tab) eens kunnen proberen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Hallo Adri,

Al mijn addons zijn strikt noodzakelijk. Anders had ik ze reeds verwijderd.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Torzan »

Interessante mogelijk oorzaak en oplossing, alleen jammer dat niemand terugkoppeling geeft.

Tip: links naar webpagina's van Mozilla zonder /en-US erin zorgen voor omleiding naar de lokale taal (van de browser) en kunnen voor sommigen handiger zijn.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Torzan schreef:Interessante mogelijk oorzaak en oplossing, alleen jammer dat niemand terugkoppeling geeft.
Welke oorzaak en oplossing bedoelt u precies, Torzan?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door adri »

Leono schreef:Hallo Adri,

Al mijn addons zijn strikt noodzakelijk. Anders had ik ze reeds verwijderd.
Mja, maar misschien dat er alternatieven zijn waar je wel mee uit de voeten kunt.
En bovendien, je kunt die add-on proberen die ik aanraadde. Als dat werkt dan heb je al je add-ons nog (plus nog eentje meer...).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

adri schreef:En bovendien, je kunt die add-on proberen die ik aanraadde. Als dat werkt dan heb je al je add-ons nog (plus nog eentje meer...).
Daar heeft u natuurlijk gelijk in, adri. Ik wist/weet niet wat de bedoeling van deze addon is en daarom wekte hij mijn enthousiasme niet.

Maar ik heb hem nu geïnstalleerd en wacht af hoe het verder gaat. We zitten nu in een periode van weinig "venstergedoe". Dat ligt waarschijnlijk aan het warme weer.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

@adri:

Een tijdje (11 dagen, denk ik) heb ik uw extensie laten "werken" en inderdaad geen irritante nieuwe vensters hoeven te ondergaan.

Nu had ik hem hedenmorgen voor het eerst eens uitgeschakeld en ja hoor, daar begint het vervelende gedoe weer. Er is dus duidelijk iets niet in orde bij Mozilla Firefox zelf. Werk aan de winkel!
Geduldig bladeraar
Plaats reactie