Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door nirwana »

Als ik https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=489729 less dan denkt Mozilla dat dit probleem al is opgelost.

Heb je er desondanks nog last van, dan kan de bugfix-extensie jou helpen. Volgens mij heb je de afgelopen dagen ervaren dat die extensie goed zijn werk doet, want nu je deze hebt uitgeschakeld heb je het probleem weer terug. Dus maar snel weer inschakelen...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Hallo Martijn,

De extensie heb ik inderdaad weer ingeschakeld. Maar een signaal richting Mozilla lijkt mij wel op zijn plaats. Behoort dat niet tot jouw takenpakket als "Mede-oprichter + webmaster MozBrowser"? :| :|

Zo niet, hoe kan ik dit zelf het beste doen?
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Torzan »

Beste Leono,

Zoals je hebt kunnen lezen, is de genoemde bug de waarschijnlijke oorzaak van je probleem, en een add-on (als workaround) een oplossing. Ga hier nou niet lopen schoppen en roepen dat er werk aan de winkel is, want Mozbrowser heeft niets met Mozilla te maken. Als je iets wilt bereiken, kun je denk ik het beste op de bug zelf 'stemmen' of daarin je opmerking(en) en informatie plaatsen. Vermoedelijk bereik je hier ook niet veel mee, omdat de bug al een aantal jaren oud is en er niet veel aan wordt gedaan om deze te verhelpen. Hij heeft zelfs de status 'fixed', dus dan moeten er al wat mensen worden overtuigd om actie te kunnen verwachten.

Misschien is het verstandig om in de bug te vragen om de gebruikte hardware waarbij dit probleem van toepassing is, want die info heb ik daarin nog niet voorbij zien komen. Het ligt voor de hand dat het een incompatibiliteit tussen het muisstuurprogramma (voor bepaalde laptops?) en Firefox betreft, anders zou immers iedereen hier last van hebben. Te denken valt daarom aan het (tijdelijk) vervangen van dit stuurprogramma of de versie ervan, al is het alleen al om je feedback aan te leveren als blijkt dat dit 'helpt'.

Doe er je voordeel mee.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Torzan schreef:Ga hier nou niet lopen schoppen en roepen dat er werk aan de winkel is, want Mozbrowser heeft niets met Mozilla te maken.
Waarschijnlijk/hopelijk is het niet zo bedoeld, maar deze opmerking komt op mij over als een uiting van onnodig harde taal. Van mijn kant was er uitsluitend sprake van een ludiek advies en dat Mozbrowser niets met Mozilla te maken heeft was mij niet bekend.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door nirwana »

MozBrowser heeft officieel inderdaad niet met Mozilla te maken. Maar MozBrowser zou niet bestaan zonder Mozilla en op ons forum komen ook Nederlanders die nauwer met Mozilla samenwerken. Maar waarschijnlijk zijn dat niet direct de programmeurs die Firefox maken en aanpassen.

Daarom kun je het beste rechtstreeks met Mozilla communiceren via hun Bugzilla-systeem: https://bugzilla.mozilla.org (zoals Torzan al aangaf).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Torzan »

Leono schreef: Waarschijnlijk/hopelijk is het niet zo bedoeld, maar deze opmerking komt op mij over als een uiting van onnodig harde taal.
Dit was inderdaad niet zo bedoeld.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

@Torzan:

Gelukkig maar dat het niet de bedoeling was.

@Martijn:

Ik heb een beetje het gevoel dat dit geen slimme vraag is, maar is het nu mogelijk om "gewoon" contact op te nemen met iemand/een instantie die over dit soort dingen gaat? De link die je plaatste brengt mij op een pagina die mij verre van uitnodigt om mij er in te gaan verdiepen. Ik denk dan eerder: "Laat maar zitten" of "Zoek een alternatief voor Firefox", of "Blijf dan maar die extensie gebruiken".

Bij "Search" vulde ik in "Contact", maar dat leverde allesbehalve op wat ik zocht. En "Bugzilla@Mozilla" zal wel geen e-mail adres zijn.
Geduldig bladeraar
Merel
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 december 2011, 16:11
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Merel »

Overigens denk ik dat de meesten de middelste muisknop i.p.v. de ctrl-toets gebruiken om pagina's in een ander tabblad op de achtergrond te openen; ik heb de ctrl-toets denk ik nog nooit voor dat doel gebruikt. :)
Overigens denk ik dat de meesten de ctrl-toets gebruiken om pagina's in een ander tabblad op de achtergrond te openen; ik heb de middelste muisknop denk ik nog nooit voor dat doel gebruikt. :mrgreen:

Bovendien, als men rechtsklikt op een link krijgt men het contextmenu dat de keuze aangereikt om de link te openen hetzij in een nieuw tabblad hetzij in een nieuw venster. Ik zie echt niet waarover men zich druk over maakt. Het ligt voorzeker aan die addon
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Merel schreef:Het ligt voorzeker aan die addon
Over welke addon hebben wij het nu?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door nirwana »

Leono schreef:Ik denk dan eerder: "Laat maar zitten" of "Zoek een alternatief voor Firefox", of "Blijf dan maar die extensie gebruiken".
Ik zou opteren voor de laatste optie. Als die addon jou helpt, dan blijf je die toch gewoon gebruiken ?!?

Via een forum als MozBrowser wissel je informatie uit met andere gebruikers van Firefox. Die hebben soms ook dezelfde problemen overvaren, dus dat communiceert dan wel zo prettig.
Als je rechtstreeks aan de makers van Firefox iets voor wilt leggen dan kom je in de meer technische systemen terecht, zoals inderdaad Bugzilla. Dat komt in eerste instantie inderdaad wat intimiderend over, want dergelijke systemen zijn vooral gemaakt om het werk van ontwikkelaars overzichtelijker te maken. Deze zijn minder op gebruikers gericht.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Okidoki, Martijn Nirwana,

De laatste optie was inderdaad de meest pragmatische en ook de verstandigste.

Wat ik erg vreemd vind is dat de "bug" (blijkbaar) sinds enkele jaren als "gefikst" wordt gekenschetst, maar bij mij dook hij pas op in het najaar van 2015. Daarvoor kende ik dit verschijnsel niet.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door nirwana »

Leono,

Ik ben het met je eens.
Volgens mij moeten de ontwikkelaars van Firefox eens goed kijken naar welke code er in de betreffende extensie wordt gebruikt en dat dan maar overnemen in de standaard-versie van Firefox.

Maar goed, wij bepalen niet waar men bij Mozilla als eerste aan gaat werken in Firefox. Dus moeten we maar hopen dat dit eens wordt opgelost.

Wat ik verder vreemd vind is dat niet iedereen hier last van heeft.
Heeft dit te maken met het aantal tabbladen dat iemand open heeft staan ? Of met een bepaalde beweging die iemand met de muis maakt ? Want anders zou toch vrijwel elke Firefox-gebruiker hier wel eens last van moeten hebben gehad.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Torzan »

Dat laatste werd hierboven ook geschreven. Verder heeft het denk ik geen zin om je hier dingen af te vragen, en niets is 'vreemd' bij computers (ja, alles is verklaarbaar, maar doorgaans pas achteraf). :)

Om even advocaat van de 'devs' te spelen: ik zou als ontwikkelaar graag input van gebruikers willen hebben. Even snel door de bug gehobbeld, zie ik slechts 1 vermelding van het gebruik van een touchpad, maar ook dat het op desktopcomputers kan optreden, evenals dat het door extensies kan worden veroorzaakt. Wat ik van Leono mis (als ontwikkelaar dus - daarbij staat het iedere gebruiker vrij om wel of niet volgens deze 'opensourcegedachte' bij te dragen aan een oplossing), is systematisch foutzoeken. Mededelingen als "Of ik de veilige modus al heb geprobeerd weet ik niet meer" en "in de veilige modus leek het er iets rustiger aan toe te gaan" gaan eigenlijk direct de prullenbak in; ik wil dan ten eerste, en daar is ie voor, dat iemand 100% zekerheid kan geven of het in de Veilige modus óók optreedt, al is het maar af en toe. Doe je dat niet, dan heb je geen recht van spreken en zijn je input en al je vragen nutteloos. Heb je een ander profiel geprobeerd? Gebeurt het (na vaststellen dat het in Veilige modus óók optreedt) bijvoorbeeld ook bij een externe muis (en daardoor wellicht een ander stuurprogramma)? Heb je een andere versie van je stuurprogramma getest? Gebeurt het (als je een dual-bootsysteem hebt) ook in een ander OS, of sowieso op een tweede computer die hardwarematig verschilt? Heb je weleens in de Browserconsole van Firefox of logboeken van je OS gekeken naar systeemmeldingen? Zo maar wat vragen die foutoplossing wat makkelijker maken en waar een ontwikkelaar antwoord op zou willen hebben, omdat hij/zij nu eenmaal niet over allerlei hardwareconfiguraties en mogelijk logboekgegevens met foutmeldingen beschikt, en jouw probleem kan mijn nodige input zijn. Je kunt (helaas) ook niet verwachten dat hij/zij de code gaat doorspitten en je probleem hierin kan herkennen; bugs zitten immers ergens 'verborgen' en zijn niets anders dan bijkomstigheden (soms alleen onder bepaalde omstandigheden, zoals hardware, DLL-versies in het OS etc.) en worden bij voorbaat over het hoofd gezien, anders werden ze wel vermeden. Tot zover de advocaatmodus.

Als mezelf: behalve dat je in de bug zelf kunt reageren en input geven, kun je ook doen alsof je neus bloedt en gewoon een nieuwe bug melden, of de bestaande heropenen als het lukt. De kans bestaat dat er opnieuw naar wordt gekeken, als de nieuwe bug tenminste niet snel wordt herkend en 'geduped', maar aandacht krijg je er wel mee, of de bestaande wordt door het 'dupen' heropend. Sterker nog: als je aanwijsbare reden hebt dat het probleem sinds kort is verergerd, kan dat ook een trigger voor ontwikkelaars zijn. Stel desnoods en inderdaad zelf daarin voor om de code van de genoemde add-on te implementeren als die een 100% trefzekere oplossing biedt; soms doen devs dat om er maar snel van af te zijn. Wat ook kan helpen is erop hameren dat het om een regressie gaat, want die dienen in de regel te worden verholpen - dat stelt me bij deze bug nog het meest teleur, want de boel moet zonder add-on gewoon goed kunnen werken. Hou er ook rekening mee dat bepaalde ontwikkelaars van toen nu niet meer bijdragen of met andere dingen bij Mozilla bezig zijn en anderen het daarom gauw bezwaarlijk vinden om ergens opnieuw in te duiken, of het gewoon niet mógen. Helaas maar waar... :(
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door Leono »

Hallo Torzan,

"Mededelingen als "Of ik de veilige modus al heb geprobeerd weet ik niet meer" en "in de veilige modus leek het er iets rustiger aan toe te gaan" gaan eigenlijk direct de prullenbak in;".

Alweer zo'n onnodig harde taal: het eerste deel is gewoon een weergave van de realiteit.

En wat het tweede deel betreft: je zit in die vervelende "veilige modus" en het gaat goed. Moet je daar dan soms een week in blijven om zekerheid te verkrijgen?

Nou dan.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Firefox opent ongevraagd nieuwe vensters

Bericht door adri »

nirwana schreef: Daarom kun je het beste rechtstreeks met Mozilla communiceren via hun Bugzilla-systeem: https://bugzilla.mozilla.org (zoals Torzan al aangaf).
Ik denk niet dat dat wat op gaat leveren, immers, voor een bugrapport word je eerst gevraagd om het probleem te reproduceren met een nieuw profiel zonder add-ons geïnstalleerd.
En dat zie ik hier niet gaan gebeuren. ;)
Afbeelding
Plaats reactie