Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door toshibake »

Hallo, Firefox bij mijn dochter geeft links bovenaan het schildje niet meer weer. Heb Firefox verwijdert,zowel browser als maintenance, register schoongemaakt via ccleaner en terug gedownload, schildje blijft weg, heb hem ook eens via opfrissen tracten te repareren maar niks lijkt te lukken, bij bezoek aan website komt schildje links bovenaan er niet meer op ? :roll:
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door Torzan »

Ik maak uit je vraag op dat je aanneemt dat 'het schildje' altijd zichtbaar moet zijn. Dit is allerminst het geval; waarschijnlijk heb je het over het schildpictogram, dat alleen zichtbaar is als een website wordt bezocht waarop sprake is van 'gemengde inhoud'. Het ontbreken ervan is dus een goed teken, of omgekeerd: het aanwezig zijn een slecht teken. Als je vermoedt of zeker weet dat een website gemengde inhoud bevat en het pictogram ontbreekt, kun je via about:config controleren of een bepaalde voorkeursinstelling (security.mixed_content.block_active_content) is omgezet en deze herstellen (vetgedrukt is omgezet; via rechtsklikken kun je deze herinitialiseren/omzetten), en als dit niet lukt, kunnen daar oorzaken voor zijn. Zie hiervoor ook deze supportvraag. Ook is het zo dat in oudere versies onder andere omstandigheden een schildje werd weergegeven (zie ook dit artikel), dus ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de versie van Firefox op de betreffende pc (pas) onlangs is bijgewerkt.

Verder dit: onthoud dat het herinstalleren van Firefox vrijwel nooit een oplossing is voor bepaalde problemen of afwijkingen van standaardgedrag, om de doodeenvoudige reden dat dit alleen de programmabestanden (en wat registerinstellingen) verwijdert en weer terugzet en niets met de gebruikersinstellingen doet (dit zijn de bestanden in het zogenaamde profiel), die in 99% van de gevallen de daadwerkelijke oorzaak zijn. Daarnaast zet opfrissen alleen bepaalde gebruikersinstellingen terug en lang niet alle, en het gebruik van Ccleaner is sowieso af te raden en zorgt in de regel voor meer problemen dan oplossingen (in elk geval voor Firefox), net als andere zogenaamde registercleaners die vaak meer verkooptrucs zijn of zelfs malware bevatten, met name de minder bekende.

Overigens kun je tegenwoordig via about:profiles heel eenvoudig een extra profiel aanmaken en dit zelfs vanuit de bestaande sessie starten, waarmee heel snel duidelijk wordt of er een instelling of bepaald gedrag niet klopt of iets anders in je profiel niet in orde is, zoals add-ons die voor problemen zorgen.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door toshibake »

Ok, hartelijk dank voor de duidelijke uitleg, ik zal volgende dinsdag eens bij mijn dochter zien wat er juist (al dan niet aan de hand is), ikzelf heb ook een vraag sinds gisteren, maar dit is waarschijnlijk voor een andere topic, ik kreeg mail om 'test pilot' te worden, klikte die aan om te bevestigen en zie nu wel dat er verschillende addons geinstalleerd zijn maar het embleempje rechts bovenaan (een soort vliegend schoteltje :fflol: ) ontbreekt rechts in de zoekbalk ?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door Torzan »

Ik neem aan dat je het pictogrammetje bedoelt zoals dat op https://testpilot.firefox.com/ in het groot zichtbaar is. Zelf heb ik Testpilot nooit geïnstalleerd, maar neem aan dat het net zoals voor elke andere add-on een kwestie is van verplaatsen van pictogrammen naar het gedeelte rechts van de zoekbalk zoals hier wordt uitgelegd, klopt dat? Of bedoel je juiste een bestaand pictogrammetje dat na installatie van Testpilot is verdwenen?
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door toshibake »

Nee, ik bedoel wel degelijk het pictogrammetje van testpilot dat na installatie van testpilot normaal volgens mij al direct zou moeten verschijnen rechts van de zoekbalk en dat trouwens bij mij dan toch ook niet aanwezig is in het menu van verplaatsen of verslepen van pictogrammen, de extensies zijn wel geinstalleerd in menu Firefox add ons als extensies, nu ja, ik ga ze maar deinstalleren tot nader order, als ik de track functie van testpilot gebruik komen er bij bezoeken van websites plots veel meer reclame te voorschijn dan voordien, toch hartelijk dank voor Uw informatie, ik begrijp de makers van Firefox hierin wel niet zo goed, het is nu niet bepaald aanstekelijk om hieraan mee te doen, jammer.......
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door Torzan »

Ha, ik zie het na installatie ervan. D.w.z. het pictogram, maar dat is hier wel zichtbaar. Goed om te lezen dat de add-on wel degelijk is geïnstalleerd, want het eerste vermoeden zou natuurlijk zijn dat daarmee iets mis is. (De installatie zelf zou ook voor problemen kunnen zorgen, wat blijkbaar door antivirussoftware zou kunnen worden veroorzaakt.)

Er schijnt wel sprake te zijn geweest van een probleempje ermee, althans over de kleur ervan. Dit zou echter zijn verholpen en had iets met CSS te maken. Vanuit die wetenschap en zonder in code te duiken, kan ik me voorstellen dat een andere add-on bepaalde CSS blokkeert en het pictogram daarom niet zichtbaar is; te denken valt dan aan NoScript, uBlock of iets vergelijkbaars. Als je dat niet gebruikt, zou je alle add-ons behalve Testpilot kunnen uitschakelen, en daarna de uitgeschakelde weer een voor een kunnen inschakelen om te zien wanneer het probleem terugkeert. 'Omgekeerd' zou je ook een nieuw profiel kunnen maken en starten (of dit sowieso kunnen doen voor allerlei testfuncties), daarin als eerste Testpilot kunnen installeren en dan een voor een de overige erbij om te zien wanneer het begint.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door Leono »

uBlock veroorzaakt het probleem in elk geval niet, want ik zag zowel uBlock als Testpilot bij de addons, geheel rechtsboven.
Geduldig bladeraar
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door toshibake »

Nee, heb pas iets gelezen op pcm nieuwsbrief, ik heb geen mozilla account meer, misschien is dat het probleem, nu ja, zoals gezegd, ik heb geen behoefte meer om testpilot te worden, misschien iets voor Geduldig bladeraar ? :wink:
firefox_21qKR7R.png
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door toshibake »

oeps, probeerde nieuwsbrief pcm mee te sturen :oops: , lukt niet, maar er staat in dat je account moet hebben
Bijlagen
powered-by-copernica.png
powered-by-copernica.png (1.88 KiB) 5870 keer bekeken
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door Torzan »

Het hebben van een Firefox-account heeft niks te maken met het wel of niet verschijnen van een pictogram in een werkbalk.
Als je Test pilot niet meer wilt gebruiken, is het natuurlijk ook goed (al blijft de vraag bestaan waarom je het pictogram niet zag, wat erg eenvoudig is vast te stellen en ook handig is voor anderen om te weten), maar kan dit onderwerp dus worden afgesloten. Ik moet wel toegeven dat je dat misschien eerder had kunnen laten weten, dan had ik ook niet voor je hoeven zoeken. ;)
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door toshibake »

Tja, daar kan ik begrip voor opbrengen, nu, als je (of anderen op het forum) er iets aan kunnen hebben wil ik die testpilot nog wel eens installeren hoor, ik snap alleen niet dat het bewust pictogram niet verschijnt in rechterbovenhoek terwijl het toch geinstalleerd lijkt bij extensies, plus, bv op site van het laatste nieuws Belgie verschijnt er ineens veel meer reclame dan zonder die track add on, kunt dat natuurlijk verhelpen door u block origin of zo te installeren maar toch....., ik had (heb) ook telemetry uitgeschakeld, zou dit er iets aan verhelpen, nu ja, dat kan ikzelf eens uitproberen......
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door Leono »

Misschien is deze opmerking overbodig, maar ik heb zelf eens naar een addon zitten zoeken die er echt moest zijn, maar ik zag hem niet. Toen bleek later dat hij tussen de twee zoekvelden stond. Dom, dom, dom?
Geduldig bladeraar
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door toshibake »

Heb alles van gegevens delen eens aangezet maar resultaat is hetzelfde, nergens pictogram te bespeuren, op pcm web kun je nieuw artikkel vinden in verband met tracking Firefox en hebben van account
Bijlagen
Screen Shot 09-29-16 at 10.25 PM.PNG
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door toshibake »

dus nergens te zien
Bijlagen
Screen Shot 09-29-16 at 10.45 PM.PNG
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox geeft schildje volgpogingen niet meer weer

Bericht door toshibake »

En dit is het resultaat als ik tracking activeer in test pilot, op website komt plots veel meer reklame, tja, en nu zijn de bijlagen weer te groot die ik wou meesturen, ik geef het op.......en testpilot mogen van mij anderen proberen :mrgreen:
Plaats reactie