Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Hakar
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 december 2011, 16:35
    Windows 7 Mozilla

Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Hakar »

Tot gisteren was ik heel gelukkig met Firefox. Versie 49.0.1 . Echter gisteren kreeg ik tijdens het scrollen door bijvoorbeeld Startpagina.nl en http://members.home.nl/tianwa/noni/j...xjournaal.html zwarte vlekken in het scherm. Soms blijven deze vlekken staan, soms worden ze deels gevuld met de inhoud van de webpagina, en soms verdwijnen ze na een tijdje en wordt het scherm gevuld met de inhoud van de webpagina. Een test in Internet Explorer leert mij dat dit euvel zich niet voordoet in die browser, en ik het bij Firefox moet zoeken. Alleen waar?

Heb geprobeerd om de stuurprogramma's van videokaart en beeldscherm te updaten, maar daar zijn geen betere of nieuwere versies van beschikbaar.
Zou Firefox graag blijven gebruiken.

Films afspelen in bijvoorbeeld VLC is geen enkel probleem en zonder storing.

Ben ook al met Ccleaner en TFC bezig geweest om fouten weg te halen, maar zonder resultaat.

Wat kan er mis zijn in mijn systeempje?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Torzan »

Je kunt eerst proberen hardwareversnelling uit te schakelen. Als dat niet helpt (of evengoed), zou je dan het volgende willen doen?

- Tik about:support in de locatiebalk/adresbalk en druk op Enter (oftewel kies Help - Probleemoplossingsinformatie)
- Kopieer de tekst naar het klembord via de daarvoor bestemde knop en plak deze in een tekstbestand
- Verwijder Firefox 49.0.1 en installeer versie 48.0.2; ook de 32-bits versie, vanaf hier.
- Doe hetzelfde en kopieer van beide rapporten het gedeelte onder Grafisch naar een nieuw bestand
- Plak de tekst van beide versies hier, of stel daarvoor een nieuwe vraag op het forum van support.mozilla.org. Dit kan hier; stel de vraag zelf in het Engels, of haal desnoods de vraag tekst door een vertaalmachine; de gekopieerde tekst kun je zo laten. Maak daar wel eerst een account aan als daarom wordt gevraagd. Daarna (of eigenlijk ervoor ook) zou je deze link kunnen gebruiken om eerst de momenteel getoonde vragen voor die beschrijving te bekijken (er zijn een paar soortgelijke problemen). Als de getoonde en bestaande vragen niet helpen, gebruik dan de knop onderaan om de nieuwe vraag te stellen en de tekst van beide versies te plakken.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Torzan »

Hoewel een beetje uitzonderlijk misschien, is het verzoek hierboven gedaan vanwege terugkoppeling naar ontwikkelaars, dus er wordt in zekere zin gewacht op input. Of heb je de vraag zelf inmiddels gesteld?
Hakar
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 december 2011, 16:35
    Windows 7 Mozilla

Re: Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Hakar »

Torzan, bedankt voor de aanwijzingen.
Ik moest gisteren plots een operatie ondergaan, vandaar een wat late reactie.
Mijn Engels is niet super, en daarom plaats ik de tekst van het bestand graag hier.
Ik hoop op een goede afloop.


Ik kom terug met de volledige tekst.
Er is iets fout gegaan.
Hakar
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 december 2011, 16:35
    Windows 7 Firefox

Re: Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Hakar »

Hierbij de samengevoegde tekst van beide versies.

Firefox 49.0.1

Grafisch
Functies
Samenstellen Direct3D 11
Asynchroon pannen/zoomen wielinvoer ingeschakeld
WebGL-renderer Google Inc. -- ANGLE (AMD Radeon HD 6500M Series Direct3D11 vs_5_0 ps_5_0)
Hardwarematige H264-decodering Yes; Using D3D9 API
Direct2D true
DirectWrite true (6.2.9200.17568)
GPU #1
Actief Ja
Beschrijving AMD Radeon HD 6500M Series
Leverancier-ID 0x1002
Apparaat-ID 0x9647
Stuurprogrammaversie 8.863.0.0
Datum van stuurprogramma 6-28-2011
Stuurprogramma’s aticfx64 aticfx64 aticfx64 aticfx32 aticfx32 aticfx32 atiumd64 atidxx64 atidxx64 atiumdag atidxx32 atidxx32 atiumdva atiumd6a atitmm64
Subsysteem-ID 107c1043
RAM 512


Diagnostische gegevens
AzureCanvasAccelerated 0
AzureCanvasBackend direct2d 1.1
AzureContentBackend direct2d 1.1
AzureFallbackCanvasBackend cairo

Firefox 48.0.2

Grafisch
Functies
Samenstellen Direct3D 11
Asynchroon pannen/zoomen geen
WebGL-renderer Google Inc. -- ANGLE (AMD Radeon HD 6500M Series Direct3D11 vs_5_0 ps_5_0)
Hardwarematige H264-decodering Yes; Using D3D9 API
Direct2D true
DirectWrite true (6.2.9200.17568)
GPU #1
Actief Ja
Beschrijving AMD Radeon HD 6500M Series
Leverancier-ID 0x1002
Apparaat-ID 0x9647
Stuurprogrammaversie 8.863.0.0
Datum van stuurprogramma 6-28-2011
Stuurprogramma’s aticfx64 aticfx64 aticfx64 aticfx32 aticfx32 aticfx32 atiumd64 atidxx64 atidxx64 atiumdag atidxx32 atidxx32 atiumdva atiumd6a atitmm64
Subsysteem-ID 107c1043
RAM 512


Diagnostische gegevens
AzureCanvasAccelerated 0
AzureCanvasBackend direct2d 1.1
AzureContentBackend direct2d 1.1
AzureFallbackCanvasBackend cairo
Laatst gewijzigd door Hakar op 30 september 2016, 8:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Torzan »

Eerstens: geen probleem, gezondheid gaat voor alles!

Bedankt voor het aanleveren, maar het lijkt erop dat je net de delen onder 'Belangrijke aangepaste voorkeuren' hebt geplakt, en het deel onder 'Grafisch' erboven is juist belangrijk. Zie je kans om je bericht te bewerken en (alleen) die delen te plakken?
Hakar
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 december 2011, 16:35
    Windows 7 Firefox

Re: Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Hakar »

Torzan bedankt.
Ik heb het bericht hopelijk op de juiste manier aangepast.

Zie nu zelf dat er bij Asynchroon pannen en zoomen iets anders wordt vermeldt.
Wat het verschil is weet ik niet, en blijf er van af.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Torzan »

Kun je eerst eens kijken of een update van het stuurprogramma van je grafische kaart het probleem in 49 verhelpt? Als het goed is, kan dat via deze pagina.

Edit: Asynchronous Pan/Zoom wordt als het goed is vanzelf ingeschakeld vanaf Firefox 48 als daarin ook e10s (Multiprocess) is ingeschakeld. Dat laatste kán (maar hoeft niet en kan per gebruiker verschillen) automatisch in versie 48 al zijn gebeurd, of pas in 49. Of dat zo is, kun je dan weer zien in de hele overzichten van de Probleemoplossingsinformatie achter 'Multiprocess-vensters', onderaan onder 'Toepassingsbasics'. Wat je daarom en eventueel al vóór het bijwerken van het stuurprogramma kunt doen, is:

- Ga naar about:config en 'aanvaard het risico'
- Tik layers.async-pan-zoom.enabled of een deel ervan - de waarde zou in 49 op true kunnen staan en in 48 op false (of ook al true); door dubbelklikken of via de rechtermuisknop kun je dit (Panning) uitschakelen (waarmee in 49 in Probleemoplossingsinformatie ook weer 'geen' zou komen te staan). DIt kan echt geen kwaad, dus je hoeft nergens bang voor te zijn. ;)

Als dit niet helpt, kun je ook en op dezelfde manier e10s/Multiprocess via about:config uitschakelen via de voorkeur browser.tabs.remote.force-enable. Ik zou dan de bovenstaande waarde ongemoeid laten (zeg maar op de standaardwaarde, d.w.z. niet dikgedrukt, onafhankelijk van of deze true of false is) om zeker te zijn dat er maar 1 waarde/variabele wordt gewijzigd. Laat wel even weten of deze standaardwaarde in 48 en 49 verschilt.

De bedoeling is natuurlijk om vast te stellen waarbij het probleem begint, dus of dit uitsluitend het pan/zoom is of iets anders wat door e10s verandert. Dit kan meer duidelijkheid geven en mogelijk het bijwerken van het stuurprogramma onnodig maken, hoewel dat laatste meestal wel verstandig is, en zelfs óók nodig kan zijn om het Pan/Zoom-gebeuren en/of Multiprocess goed te kunnen laten werken.
Hakar
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 december 2011, 16:35
    Windows 7 Firefox

Re: Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Hakar »

Heeft even geduurd, goed lezen is ook een kunst.
nieuwe drivers voor de grafische kaart werden door windows niet gevonden.
Voor mijn model kaart werd bij AMD ook niets gevonden,
Daarom eerst met Asynchronous Pan/Zoom aan de slag gegaan.
In 48.0.2 stond deze op true, en na een update naar 49.0.1 daar ook op true.
In 48 geen geflikker of zwarte blokken, in 49 helaas weer wel.
Daarom Asynchronous Pan/Zoom in 49 op false gezet, echter zonder resultaat.
Ook na een nieuwe start nog geflikker en blokken in 49.

Toch maar weer in de driver gedoken en na veel zoeken een progje gevonden welke de AMD hardware deed analyseren, en waar nodig van nieuwe software te voorzien. AMD Radeon genaamd.

Na weer een nieuwe start, zijn de blokken voorlopig weg.

Nu nog proberen het progje weer kwijt te worden, wordt gelijktijdig met windows opgestart, en kan er niets in wijzigen.
Weet ook niet of het invloed heeft op de geïnstalleerde drivers wanneer ik het progje verwijder.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Zwarte blokken in scherm of volledig zwart scherm in Firefox 49.0.1

Bericht door Torzan »

Bedankt voor de terugkoppeling.

De 'true' in beide versies voor Asynchronous Pan/Zoom lijkt in 48 niets te doen, want in het overzicht zelf (hierboven) zag je immers dat het daarin niet werd gebruikt. Dat uitschakelen in 49 niets uitmaakt, is wel duidelijk geworden. Had je daarom ook nog Multiprocess (e10s) uit- en ingeschakeld gehad?

Het programmaatje zou Crimson kunnen zijn (een soort vervanger van Catalyst). Ik heb zelf geen actuele ervaring met kaarten van AMD/Radeon, maar je zou deze software kunnen verwijderen. Wat er dan met de drivers gebeurt kan ik niet vertellen, maar mogelijk krijg je een keuze voor behouden of verwijderen van de huidige. Wat updates betreft is het misschien verstandiger deze software te laten staan, maar daarin kunnen andere gebruikers ervan je beter adviseren. Als een pictogram ervan in de rechteronderhoek de enige storende factor is, kun je dit vaak wel ergens via een optie in de software aangeven.
Plaats reactie