Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door FLAMINGO »

Beste,

Door tal van moeilijkheden met mijn FF heb ik deze volledig verwijderd en herinstalleert.
Vooreerst heb ik de opslagplaatsen van alle belangrijke inhouden geback-upt.
Na de herinstallatie van FF heb ik deze BackUps terug ingebracht op hun juiste plaats.

Maar ik krijg de Bladwijzers niet meer te zien in mijn vernieuwde FF.

Graag een tip wat ik verkeerd doe.

Flamingo :shock:
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door Torzan »

De kans bestaat dat je een back-up van je profielmap hebt gemaakt en die vervolgens hebt teruggezet, maar Firefox nu een ander profiel gebruikt. Dit merk je als het goed is ook aan andere dingen die ontbreken. Controleer dus eerst eens of de naam van het gebruikte profiel hetzelfde is als die van de profielmap in de back-up (bv. via about:profiles), en plaats dan de juiste (en wellicht alleen nodige) bestanden terug IN de map die nu wordt gebruikt, OF plaats de hele map terug, maar controleer en pas zo nodig ook het bestand profiles.ini in de bovenliggende map aan. Informatie over het maken en terugzetten van back-ups van profielen kun je hier vinden.

Doorgaans worden profielmappen bij het de-installeren van Firefox niet verwijderd, of je moet dit bewust hebben gedaan. In het eerste geval zou je oude profiel nog steeds worden gebruikt (en zou je dus precies hetzelfde moeten zien); in het tweede geval wordt een nieuw profiel met een nieuwe naam aangemaakt. Meer informatie hierover vind je hier en hier.
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door FLAMINGO »

Beste Torzan,

Zoals ik meldde heb ik ELK onderdeel, waarin de gegevens van FF worden opgeslagen, AFZONDERLIJK gebackupt en daarna AFZONDERLIJK terug ingebracht in de door het systeem nieuw geopend profielmap (met die letters en cijfers).
BVB - "places.sqlites" is de plaats waar de bladwijzers worden opgeslagen.
Deze heb ik op de juiste plaats in de nieuwe profielmap geplaatst.
En toch kan ik ze niet laten verschijnen.

Flamingo
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door Torzan »

Beste Flamingo,

Zoals ik meldde bestaat de kans dat je een ander profiel gebruikt dan dat uit de back-up, en dat je die back-up (of bestanden hieruit) vervolgens hebt teruggezet, maar dat nu een ander profiel wordt gebruikt dan dat je aanneemt, wat je ook kunt merken aan andere dingen die ontbreken of er anders uitzien. Daarop heb je niet geantwoord, noch op de vraag of je het oude profiel hebt verwijderd bij het de-installeren.

'Afzonderlijk back-uppen' is niet zinvol en meer tijdverdrijf (maar niet per se schadelijk); een kopie van de hele map maken wel, maar dat terzijde. Wat je terugzet is het meest belangrijk en per bestand te bepalen; zie daarvoor ook een van de genoemde artikelen. Blijkbaar heb je dat gedaan, dus is alleen de vraag of Firefox wel de juiste profielmap gebruikt, want je ziet niet zomaar alleen lege of standaardbladwijzers (aangenomen dat je die nu ziet, want dat heb je ook niet vermeld). Als je zo zeker bent van je zaak en je het bestand places.sqlite in de nieuwe profielmap hebt geplaatst, ga ik er daarom van uit dat dat niet zo is en je dus iets fout doet. Je hebt immers ook niet geantwoord op de vraag wat je ziet als je about:profiles intypt. Ik zou dus ook kunnen vragen of je een profielkeuze ziet bij het starten van Firefox.

Hou er ook rekening mee dat je het terugplaatsen bij een afgesloten Firefox moet doen, omdat gegevens in een actief profiel anders kunnen worden overschreven bij het afsluiten, als overschrijven bij een actieve Firefox al lukt.

Mocht dit alles te moeilijk zijn, kun je ook gewoon de hele (oude) profielmap naar de juiste locatie kopiëren met behoud van de nieuwe. Daarna hoef je zoals gezegd alleen profiles.ini te bewerken, ook bij afgesloten Firefox natuurlijk. Als je dit bestand hebt meegenomen bij het maken van de back-up, is het een koud kunstje.
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door FLAMINGO »

Beste Torzan,

Ik geraak er niet ! Er is iets dat ik verkeerd doe !

Hieronder geef ik op wat ik allemaal heb gedaan :

1- Ik heb FF volledig verwijderd met Revo Uninstaller Pro en heb alles gecontroleerd met de verwijderingsoptie van W10.
2- Ik ben naar de opslagplaats gegaan van FF (C - gebruikers - naam - Appl Data - Roaming - Mozilla - Profiles - Cijfers & Letters - inhoud)
3- Ik heb daar de map Cijfers & Letters weggedaan. Zo is er geen oud profiel meer aanwezig.
4- Ik had een BackUp van de belangrijkste inhouden opgeslagen op mijn D-schijf en heb die ook verwijderd door die over te schrijven naar een externe schijf. Zo stond er niets meer van BackUps op mijn C en D schijf in de PC.
5- Ik heb dan de PC afgesloten en heropgestart.
6- Ik heb dan FF herinstalleert en die genereert automatisch een nieuw profiel.
7- En wat zie ik : alle ingrediënten - Sqltes - Data Bases - JSON - uit het oude profiel staan er in !!!
Van waar worden die herinstalleert ?
Want zoals U meldde zou dat de fout kunnen zijn : Onderwerpen uit een oud profiel die hergeplaatst worden in ee nieuw profiel.

Graag nogmaals uw tips.
Flamingo :shock: :evil:
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door Torzan »

Beste Flamingo,

Eerst het korte en wellicht verlossende antwoord (heeft betrekking op stap 3): ik denk dat de bestanden afkomstig zijn uit de cachemap (een soort buffer), oftewel C - gebruikers - naam - Appl Data - Local - Mozilla - Profiles - Cijfers & Letters - inhoud. Kijk daar maar eens; waarschijnlijk vind je er een map met precies dezelfde naam als de andere map met 'Roaming' in het pad die je al handmatig hebt verwijderd. Deze cachemap dien je dus voor het terugplaatsen van back-upbestanden waarschijnlijk óók te verwijderen, wat overigens tussendoor altijd wel kan (het is immers een buffer), ook als je Firefox niet opnieuw wilt installeren maar misschien wel wat traagheid opmerkt. Blijkbaar is het handmatig verwijderen van de profielmap de oorzaak geweest van de aanwezige oude gegevens; eigenlijk zou de profielbeheerder moeten worden weergegeven bij het verwijderen van Firefox, zodat alle oude profielgegevens (naar keuze) daadwerkelijk en op de goede manier worden verwijderd.

De oorzaak van dit 'misverstand' zal misschien te maken hebben met het feit dat Firefox bij de gemiddelde gebruiker, die doorgaans 1 profiel gebruikt, zo makkelijk mogelijk moet kunnen worden geïnstalleerd, ook na herinstallatie. Als een profiel niet wordt verwijderd bij een eerdere de-installatie, houdt dat in dat na herinstallatie gebruik wordt gemaakt van dezelfde gegevens, dus het bestaande profiel, blijkbaar inclusief die cachemap. Ik moet toegeven dat ik deze 'buffermap' niet altijd meereken in adviezen en dus over het hoofd kan hebben gezien. Aan de andere kant heb ik de ervaring dat bij een nieuw profiel alleen het terug kopiëren van de nodige bestanden naar de map met 'Roaming' voldoende is (en die bufferinhoud dus wordt genegeerd), dus misschien dat dit iets specifieks van Windows 10 is? Ook heb ik wel meegemaakt dat bepaalde oude zaken nog ongewijzigd lijken zolang niet eerst even van profiel wordt gewisseld (bijvoorbeeld bij een Bèta- of ontwikkelversie die een eigen profiel gebruiken, of als je gewoon een testprofiel hebt); er is dus een soort geheugenfunctie aanwezig. Als je een tweede profiel zou aanmaken of al hebben en even hiernaartoe wisselt en dan weer terug, zou dat om die reden ook kunnen helpen - de bufferbestanden worden dan waarschijnlijk genegeerd en overschreven.

- Weet je overigens wel zeker dat je nu nog maar 1 profielmap hebt, en dus met een nieuwe naam?
- Komt die naam (cijfers en letters) overeen met wat je ziet in Help - Probleemoplossingsinformatie - Map tonen (achter 'Profielmap')?
- Heb je het bestand profiles.ini boven de map Profiles nog bekeken en wordt daarin behalve het nieuwe ook nog het oude profiel (Cijfers/letters) genoemd?

Als dat laatste zo is (en dat is aannemelijk omdat je handmatig je profielmap hebt verwijderd maar het bestand profiles.ini, dat de profielgegevens bevat, daarvan niet op de hoogte is), kan dat misschien ook een reden zijn dat Firefox naar de nog bestaande cachemap van het oude profiel kijkt. Je kunt dat tekstbestand bekijken of zelfs handmatig bewerken zodat de verwijzing naar de oude profielmap eruit is, of (makkelijker) Firefox starten met de schakeloptie -p (door bv. de standaardsnelkoppeling even aan te passen zodat er -p achter staat, of vanaf een opdrachtprompt in de map met het bestand firefox.exe door 'firefox -p' zonder de aanhalingstekens in te tikken), zodat de profielbeheerder wordt geopend. Die profielbeheerder zou behalve de nieuwe dan ook nog de oude profielnaam moeten weergeven, en als je binnen die profielbeheerder kiest voor het verwijderen van het oude profiel en daarna ook van de bestanden (dit is een keuze), weet je zeker dat alle profielbestanden weg zijn, waarschijnlijk inclusief die van de cachemap. Dit is eigenlijk de beste methode, ook voor een volgende keer, en profiles.ini wordt dan vanzelf aangepast.

Persoonlijk heb ik trouwens geen ervaring met Revo Uninstaller, maar weet wel dat dergelijke programma's, zoals ook Ccleaner, bij Firefox vaak voor meer ellende dan profijt kunnen zorgen en dat ze bovendien niet echt nodig zijn.
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door FLAMINGO »

Beste Torzan ,

OEF --- wat een bevalling ! is zekers een kiezerssnede !
Dank voor de zeer uitgebreide uitleg.

Maar ik ben er nog steeds niet !

Deel 1 (stap 3) heb ik ook allemaal verwijderd.
Ik heb nogmaals ALLES weg gedaan - FF volledig verwijderd - gecontroleerd naar nog inhouden op alle vermelde plaatsen.
Daarna PC afgesloten en heropgestart.

1. Via het scherm "gebruikersprofiel" het bestaande verwijderd.
2. Gecontroleerd of alles weg was.
3. Via het scherm "gebruikersprofiel" een nieuw profiel aangemaakt.
.
En in dat NIEUW profiel staan alle OUDE gegevens terug ????????????????

Nu versta ik er niets meer van : al het oude is volledig verwijderd (ondertussen PC afgesloten om alle verrichtingen te laten uitwerken).
En in de volledig nieuwe en blanco installatie staat alle oude gegevens automatisch terug.
Dus moeten die nog elders opgeslagen zijn ?????

In zou foto's van hetgeen ik gecontroleerd heb in volgorde van afwerking willen bijvoegen, maar ik weet niet hoe.
De uitleg in de FAQ is zeer onduidelijk.
Het zijn opnames van inhouden van voor en na de herinstallatie.

Flamingo :shock: :twisted:
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door Torzan »

FLAMINGO schreef: Deel 1 (stap 3) heb ik ook allemaal verwijderd.
Ik heb nogmaals ALLES weg gedaan - FF volledig verwijderd - gecontroleerd naar nog inhouden op alle vermelde plaatsen.
Daarna PC afgesloten en heropgestart.
Firefox zelf verwijderen is echt niet nodig - dit zijn alleen de programmabestanden en registervermeldingen, dus daarin worden géén gebruikersgegevens bewaard. Opnieuw opstarten van de pc hoeft ook niet.
1. Via het scherm "gebruikersprofiel" het bestaande verwijderd.
2. Gecontroleerd of alles weg was.
Heb je na het verwijderen van het oude profiel in de profielbeheerder ook op 'Bestanden verwijderen' geklikt?
3. Via het scherm "gebruikersprofiel" een nieuw profiel aangemaakt.

En in dat NIEUW profiel staan alle OUDE gegevens terug ????????????????
Heb je na het aanmaken van het nieuwe profiel, dit profiel ook geselecteerd (gehouden) voordat je op 'Firefox starten' klikte?
Ook belangrijk: weet je zeker dat er tijdens het verwijderen en aanmaken van profielen geen instantie van Firefox actief was? Als dat zo is, wordt er waarschijnlijk wel met het oude gestart. Dit kan al optreden als Firefox iets langer doet over het afsluiten; normaal gesproken volgt bij 'te snel opnieuw starten' de melding dat Firefox al actief is, maar mogelijk niet als alleen met de profielbeheerder wordt gewerkt.
En in de volledig nieuwe en blanco installatie staat alle oude gegevens automatisch terug.
Dus moeten die nog elders opgeslagen zijn ?????
Voor zover ik weet worden gebruikersgegevens uitsluitend in de map AppData opgeslagen, en moet de profielbeheerder profielen op de juiste wijze aanmaken en verwijderen.

Zou je de bovenstaande vragen nog kunnen beantwoorden? Dit geeft immers zekerheid over het gebruikte profiel (de hamvraag), anders blijft het gissen.

- Weet je overigens wel zeker dat je nu nog maar 1 profielmap hebt, en dus met een nieuwe naam?
- Komt die naam (cijfers en letters) overeen met wat je ziet in Help - Probleemoplossingsinformatie - Map tonen (achter 'Profielmap')?
- Heb je het bestand profiles.ini boven de map Profiles nog bekeken en wordt daarin behalve het nieuwe ook nog het oude profiel (Cijfers/letters) genoemd?

Oftewel: wat is de naam van het profiel dat in gebruik is?

Naast de methode hierboven met de schakeloptie -p voor het starten van de profielbeheerder kun je sinds enkele versies van Firefox ook je profielen bekijken en enigszins beheren via about:profiles (in de locatiebalk, gevolgd door Enter). Hoeveel profielen zie je daar, en welk is actief?

Helaas en blijkbaar werkt in de huidige versie de knop voor het starten van een in dat overzicht vermeld profiel in een nieuw browservenster nog niet goed, d.w.z. het huidige profiel wordt dan nog steeds gestart in plaats van het gekozen profiel, eigenlijk zoals je ervaart. Aanmaken en verwijderen van een profiel werkt echter wel. Als je daarin een nieuw profiel aanmaakt en Firefox vervolgens afsluit en opnieuw start via de profielbeheerder (met -p), daarin het nieuw gemaakte profiel kiest en dan nóg steeds dezelfde bladwijzers ziet... Maar controleer dan óók eerst de naam van het gebruikte profiel.
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door FLAMINGO »

Beste Torzan,

Deel 1 :
Ik zou foto's van hetgeen ik gecontroleerd heb in volgorde van afwerking willen bijvoegen, maar ik weet niet hoe.
De uitleg in de FAQ is zeer onduidelijk.
Graag een tip hoe ik deze kan inbrengen in dit forum.

Deel 2 : antwoorden op uw vragen :

1 - OK
2 - "Bestanden verwijderen" = JA + controle
3 - "Profiel behouden" = JA en FF lag volledig uit.
4 - Deze kan ik beantwoorden door het opsturen van foto's van mijn instellingen. Dit kan ik doen wanneer U met de tip zendt in Deel 1.
5 - "about:profiles" vindt ik niet - ingebracht in het opzoekteken geeft geen mogelijkheid tot gebruik.

Flamingo :shock:
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door FLAMINGO »

Beste Torzan ,

Ik heb nu het volgende geprobeerd :
* Op mijn laptop heb ik ook FF staan, maar de inhoud van die Bladwijzers is niet up-to-date zoals op mijn desktop.
* Via Bladwijzers - Importeren en Exporteren - exporteren via HTML heb ik de Bladwijzers van mijn laptop overgezet naar HTML-inhoud.
* Dan heb ik op mijn desktop deze HTML binnengebrachte via hetzelfde systeem.
* En ze verschijnen allen.
* Dus het systeem werkt.

Maar de juiste volledige inhoud van mijn Bladwijzers van mijn Desktop heb ik dus nog niet.
En daar blijft mijn vraag.

Flamingo :shock:
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers herinbrengen na herinstallatie FF

Bericht door Torzan »

Beste Flamingo,

In je vorige reactie zie ik genummerde antwoorden, maar het is me niet helemaal duidelijk op welke vragen. Maar even opnieuw dan vanaf hier:

Blijkbaar is het je gelukt om de profielbeheerder te starten door -p aan je snelkoppeling (of een kopie hiervan, ook erg handig) toe te voegen. Een vraag was "Heb je na het aanmaken van het nieuwe profiel, dit profiel ook geselecteerd (of geselecteerd gehouden, omdat de focus er na het aanmaken op zou moeten blijven liggen) voordat je op 'Firefox starten' klikte?" Het antwoord hierop was vermoedelijk "3 - "Profiel behouden" = JA en FF lag volledig uit." Ik weet hierdoor niet of je het profiel na het aanmaken ervan nog geselecteerd had gehouden, of dat je niet hebt gekozen voor verwijderen van de bestanden en dus het oude hebt behouden. M.a.w. het nieuw aangemaakte profiel moet natuurlijk wel worden geselecteerd bij starten (dubbelklikken op de profielnaam werkt overigens ook).

Ik weet ook niet hoeveel profielmappen je hebt in de map C - gebruikers - naam - Appl Data - Roaming - Mozilla - Profiles. Dat moet er, als je de oude profielmap(pen) hebt verwijderd, maar één zijn, en wel het nieuw aangemaakte (hoewel je oude profielen gewoon zou kunnen laten staan). Hetzelfde geldt voor de map met Local erin. Het aantal moet je dus zo kunnen zien, zonder schermafbeelding. Over de FAQ weet ik trouwens niets, een forumbeheerder of andere gebruiker wellicht wel, maar als het om het maken en plaatsen van schermafbeeldingen gaat, lijkt me dat wat overbodig. Dit probleempje betreft een handeling die hooguit een minuut of twee zou moeten duren. Je kunt zoals gezegd op meerdere manieren een extra profiel aanmaken (of wel 30 als je dat zou willen) en er eventueel wat mee spelen; dat hoort te werken, en het kopiëren van het bestand met de bladwijzers naar de nieuwe/juiste profielmap is ook zo gebeurd. Als je dus niet weet hoe je gebruikte profiel heet of de naam ervan niet kan vinden, komen we niet verder.

Voer je deze handelingen uit met de profielbeheerder, dan worden de juiste bestanden aangemaakt c.q. verwijderd en het tekstbestand vanzelf aangepast. Moraal: je kunt beter niet handmatig profielmappen verwijderen als het begrip profiel lastig is, en het is ook niet nodig.

Het gebruik van about:profiles moet ook werken; dit tik je zoals gezegd gewoon in in de locatiebalk/adresbalk, gevolgd door Enter. Die link staat trouwens ook onderaan in de sectie Toepassingsbasics als je Help > Probleemoplossingsinformatie hebt geopend, dus dit kan niet missen. De vraag is oersimpel: hoeveel profielen zie je daar, wat is de naam van het profiel dat in gebruik is, en komt deze naam overeen met de naam van de 100 % zeker verwijderde profielmap?

Overigens kun je ook altijd aan de tijdstempels van bestanden in profielmappen zien welk profiel het laatst is gebruikt.

Wat betreft je laatste reactie: het systeem werkt natuurlijk wel, maar dit is een workaround en is geen echte oplossing.
Plaats reactie