meerdere bladwijzers van 1 url

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
dday1978
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 oktober 2016, 19:12
    Windows 10 Firefox

meerdere bladwijzers van 1 url

Bericht door dday1978 »

Hallo,

ik weet dat anderen in het verleden deze vraag ook al gesteld hebben om een bladwijzer op verschillende plaatsen te kunnen opslaan zonder dat de originele copy verdwijnt...

ik vind dat veel makkelijker want ben veel aan het surfen en heb verschillende mapjes voor favorieten en als ik het nu ergens in mapje opsla en dag of week erna naar andere map ga kijken als ik iets moet zoeken is link daar verdwenen

ik begrijp niet waarom ze dit perse niet willen toelaten ?!

Tot voor kort kon ik me behelpen met de add on old-add-bookmark-behavior maar sinds enkele dagen/weken werkt dit blijkbaar niet meer...

Iemand andere tips/add on's ?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: meerdere bladwijzers van 1 url

Bericht door Leono »

Verreweg de eenvoudigste oplossing (ook voor u): vink (als enige) "Bladwijzers" aan bij Opties/Privacy/Locatiebalk.

Als je dan een paar toepasselijke letters intypt in de adresbalk komt de bladwijzer meteen tevoorschijn.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: meerdere bladwijzers van 1 url

Bericht door Torzan »

Waar maak je uit op dat dit normaal gedrag is voor bladwijzers? Ik weet niet beter dan dat je meerdere bladwijzers voor 1 pagina kunt aanmaken in meerdere bladwijzermappen, en dat deze gewoon aanwezig blijven.

Wel is het zo dat als je bv. 2 keer hiervoor de ster gebruikt en er dus twee aanmaakt, bij nogmaals klikken op de ster om ze te verwijderen, deze allebei worden weggehaald. Dat neemt niet weg dat je ze nog steeds afzonderlijk kunt behouden door een bewuste bladwijzer via de bladwijzerbeheerder (Alle bladwijzers tonen) te verwijderen. Het is dus niet zo dat er maar 1 bladwijzer kan bestaan die altijd wordt vervangen. Als dat wel zo is, komt dat gedrag misschien door een add-on, wat je eenvoudig kunt vaststellen via de Veilige modus van Firefox (Herstarten met uitgeschakelde add-ons).
Laatst gewijzigd door Torzan op 18 oktober 2016, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
dday1978
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 oktober 2016, 19:12
    Windows 7 Firefox

Re: meerdere bladwijzers van 1 url

Bericht door dday1978 »

misschien als je in je bladwijzermap bladwijzers gaat kopieren en plakken in andere mappen dat ze blijven bestaan...

maar het probleem is dat ik soms niet weet dat ik al een bladwijzer voor die pagina ergens heb opgeslagen...

ik maak inderdaad bladwijzers via de ster (blauw) en als ik dan die bladwijzer zo dus in andere map ook wil opslaan (via de blauwe ster) is mijn originele bladwijzer weg in de originele map en dat is nu net het probleem...
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: meerdere bladwijzers van 1 url

Bericht door Leono »

Gaat het er nu om in welke map de bladwijzer staat, of om de bladwijzer te kunnen (terug) vinden?
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: meerdere bladwijzers van 1 url

Bericht door Torzan »

Ik denk dat je het zo moet zien: alles wat je via de ster kunt doen (die pas later in Firefox is toegevoegd) dient voor het gemak, maar daarmee benut je niet alle functionaliteiten. Meestal gebruikt men immers de menuopties, of de bladwijzerbeheerder zelf. Het beheer van bladwijzers kan weliswaar wat beter; terugvinden is bijvoorbeeld wat lastig, of ze zijn wel te vinden, maar dan zonder vermelding van de locatie (map) waarin ze zich bevinden.

Bij gebruik van de ster zie je ook het aantal dat zal worden verwijderd; zo had ik net voor een test 2 dezelfde bladwijzers aangemaakt via de ster, en door verwijderen via de ster zouden deze 2 worden verwijderd. Dit terwijl er deze bladwijzer nog 2 keer bestond op andere locaties, die behouden bleven.

Je kunt natuurlijk ook bladwijzers aanmaken en verslepen via/binnen het bladwijzermenu zelf, vanaf een tabblad van een pagina. Stel dat je voor 1 pagina 2 bladwijzers wilt aanmaken op verschillende locaties, dan kun je dat ene tabblad naar verschillende posities in je menu slepen. Dat kan dus zonder de beheerder, en vaak weet je dan bijvoorbeeld zelf dat er 2 bekende mappen in het menu staan waarin je zo'n bladwijzer hebt geplaatst (of waarin ze zouden kunnen staan). Verwijderen kan dan altijd via de rechtermuisknop en alsnog via de beheerder, als bijvoorbeeld blijkt dat er al 3 andere bestaan die eigenlijk in een verkeerde map staan.

Je kunt ook dit, dit of dit supportartikel bekijken (of een ander dat je kunt vinden door daar op 'bladwijzers' te zoeken) voor meer tips over het gebruik van bladwijzers.

Ik kan je niet helpen met een tip voor de genoemde add-on die blijkbaar van AMO is verwijderd (maar iemand anders wellicht wel), o.a. omdat ik niet weet wat de wensen zijn en waarschijnlijk al ben vergeten wat het 'oude gedrag' was. ;)
dday1978
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 oktober 2016, 19:12
    Windows 7 Firefox

Re: meerdere bladwijzers van 1 url

Bericht door dday1978 »

bedankt voor de hulp maar het is nog niet echt wat ik zocht (wat old add bookmark behavior wel kon)...

ik wil gewoon op een snelle manier via het sterreke dus en niet via zoeken, kopieren, plakken, .... een bladwijzer kunnen maken en opslaan in om het even welke bladwijzermap zonder dat hierdoor deze bladwijzer in een andere bladwijzermap verdwijnt...

als ik mijn menubalk terug aanzet en op die manier voor een 2de keer eenzelfde bladwijze wil opslaan, geeft hij mij daar ook door : bladwijzer bewerken en geen mogelijkheid om bladwijzer opslaan te doen daar.... ik kan op die manier dus enkel de ergens in een map bestaande bladwijzer bewerken (verplaatsen) maar niet opnieuw opslaan (ergens anders)...

allez ik hoop dat jullie nog begrijpen wat ik bedoel :)

andere add ons voor dit probleem bestaan er tot op heden nog niet voor ?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: meerdere bladwijzers van 1 url

Bericht door Torzan »

Ik begrijp je wel, maar kopiëren/plakken is nooit nodig, zeker niet als je 2 dezelfde bladwijzers wilt vermijden (knippen en plakken zou nog kunnen). Je kunt zoals gezegd alles doen wat je wilt door (eventueel meerdere) tabbladen en bladwijzers te verslepen, wat minder moeite kost dan bv. Verplaatsen kiezen via een menuoptie, gevolgd door een wandeling door je bladwijzers in een nieuw dialoogvenster. Je kunt immers ook niet van 1 'sterreke' verwachten dat deze bladwijzers op verschillende plaatsen kan beheren. Bladwijzers worden daarbij herkend door wat je intikt in de locatiebalk, dus zoeken in een bladwijzermenu is ook niet echt nodig. Ik gebruik de beheerder vrijwel nooit en doe alles op die manier. Alleen opzoeken ervan kan niet zonder de beheerder en is ook wel nodig, vaak ook door het aantal bladwijzersubmenu's of omdat ik niet weet in welke map ik er een heb opgeslagen.

In zowel de menubalk als het rechtermuisknopmenu is het gedrag omtrent bladwijzers ook aangepast n.a.v. de ster. Voorheen kon je op beide manieren meen ik wel 2 keer een bladwijzer aanmaken. Als ik me niet vergis, is dit gebeurd vanwege zowel verzoeken (en gedrag) van gebruikers als aanpassingen die in andere browsers min of meer standaard zijn geworden. Of een oude functionaliteit overblijft en alsnog via een add-on is te verwezenlijken, hangt dan verder af van de ontwikkeling van de broncode door Mozilla zelf, wat waarschijnlijk de reden is dat de ontwikkelaars ermee is gestopt. Dat een vervanger voor de add-on moeilijk is te vinden (althans ik vind er zo niet 1, 2, 3 één), zegt daarom misschien ook iets over zowel de technische mogelijkheid als over een behoefte aan de functie.

Moraal: ik wil je niks opdringen, maar je afvragen wat mogelijk (zowel nóg als 'in plaats van'), nuttig, gewenst en populair/veelgevraagd is omtrent een bepaalde functionaliteit, scheelt soms ook. ;)
dday1978
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 oktober 2016, 19:12
    Windows 7 Firefox

Re: meerdere bladwijzers van 1 url

Bericht door dday1978 »

effe geprobeerd en idd het verslepen zal de makkelijkste/zekerste mogelijkheid zijn om snel een bladwijzer ergens op te slaan zonder het risico te lopen dat hij daardoor ergens zal verdwijnen ofzo...

dus gewoon met muis vanuit de adresbalk slepen naar vakje naast sterretje en daar dan direct in map plaatsen dat ik wil... is dan ook maar 1 klik en dus maar evenveel werk dan het sterretje...

alvast bedankt voor de medewerking mensen!

prettige avond ;)
Gesloten