Formulier

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
cees12
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 april 2015, 17:51
    Windows 10 Firefox

Formulier

Bericht door cees12 »

Ik zou graag een formulier in Kompozer willen maken, voor mijn website.
Ik heb al wat geknutseld (zie http://www.grol.net en dan de link "Ik sta niet in de stamboom " maar het werkt niet.
Hoe moet ik zoiets aanpakken? Bestaat die functionaliteit in Kompozer? (Ik zie wel een "formulier" in de invoegtoepassingen maar weet niet of en hoe ik daarmee "mijn" formulier kan maken)
Bedankt
Cees
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Formulier

Bericht door nirwana »

Cees,

Nu heb je inderdaad de basis opmaak. Wat je mist zijn de speciale form-tags die ervoor zorgen dat er iets met de inhoud van het formulier gebeurt als iemand het heeft ingevuld.

Zie http://www.homepage-maken.nl/htmlcursus ... -maken.php voor een algemene uitleg.

In het kort:
- voorafgaand aan de tabel met velden plaats je een <form method=POST action=iets>
- ergens onderin plaats je een submit-knop (button) die het geheel verstuurt als erop wordt geklikt.
- daarna plaats je nog een afsluitende </form> om het geheel mee af te sluiten.

Klikt er iemand op de submit-knop dan wordt de actie uitgevoerd die je bij action vermeld hebt. Dat kan een mailto-actie zijn als je direct een mail wilt ontvangen. Die methode raad ik doorgaans niet aan, maar voor een eerste test kan die wel goed werken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
cees12
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 april 2015, 17:51
    Windows 10 Firefox

Re: Formulier

Bericht door cees12 »

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb het zo uitgevoerd en het werkt. Ik krijg de (ingevulde) velden als mail terug; ik begrijp nu wel waarom een mail niet aan te raden is want de informatie is een "brij". Het zou al beter zijn, als ik na een ingevuld veld in het script een Enter zou kunnen plaatsen, zodat elk veld in de mail op een nieuwe regel begint (Kan dat??) In elk geval kan ik even vooruit. Erg bedankt!
Plaats reactie