DuckDuckGo

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Kluut
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 januari 2009, 23:56
    Windows 7 Firefox

DuckDuckGo

Bericht door Kluut »

M.,
Hoewel ik DuckDuckGo verwijderd heb uit het rijtje zoekmachines, blijft deze zoekmachine halsstarrig -ongewild- functioneren.
Hoe kan ik deze zoekmachine definitief verwijderen uit de meest recente versie van Firefox?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: DuckDuckGo

Bericht door Torzan »

Dit zou je hier moeten kunnen vinden.
Kluut
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 januari 2009, 23:56
    Windows 7 Firefox

Re: DuckDuckGo

Bericht door Kluut »

Hallo Torzan,
Dat wat je voorstelt, had ik al gedaan (zonder het gewenste resultaat). Zie mijn eerste bericht.
Kluut
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 januari 2009, 23:56
    Windows 7 Firefox

Re: DuckDuckGo

Bericht door Kluut »

M.,
Nog even ter aanvulling Torzan: Als ik bij Firefox het Menu open en vervolgens op Opties klik verschijnt in de adresbalk in een blokje nog voor het woord 'about:preferences' in oranje kleur het icoontje van DuckDuckGo en daarachter staat in een klein lettertype 'firefox'. Is DuckDuckGo een product van Google?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: DuckDuckGo

Bericht door Torzan »

Ik neem aan dat je in Firefox echt de knop Verwijderen hebt gebruikt, dus niet alleen het vinkje links hebt uitgezet? Zie je ook een pictogram van DuckDuckGo rechts naast de zoekbalk? Heb je dan misschien de extensie DuckDuckGo Plus geïnstalleerd via de pagina van DuckDuckGo zelf of via de add-on-pagina van Mozilla? Deze kun je dan verwijderen via de menuknop (of het menu Extra) > Add-ons > paneel Extensies.

Je zou wel een blokje met oranje pictogram en het woord Firefox moeten zien, maar dat pictogram is standaard van Firefox, ongeacht welke zoekmachine als standaaard is ingesteld. Het zou dus een teken kunnen zijn van iets externs en zelfs iets anders dan de bovengenoemde extensie, want hier zie ik dat niet. Het kan daarom ook een andere add-on van DuckDuckGo zijn, dan gaat het verwijderen op dezelfde manier. Daarnaast kan het blijkbaar nog als een programma zijn geïnstalleerd, dat je dan op de gebruikelijke manier onder Windows (Confguratiescherm > Programma's) moet kunnen verwijderen. En met een beetje pech heb je te maken met malware; je zou je systeem daarop kunnen laten scannen.

DuckDuckGo is zeker niet van Google. Integendeel; het is een prima alternatief voor diegenen die privacy voorop stellen en zowel hun zoekopdrachten als de daarna gevolgde pagina's niet met Google willen delen. Google is immers een advertentiebedrijf dat van klikgedrag en advertenties afhankelijk is; DuckDuckGo niet.
Plaats reactie