Bladwijzers controleren

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Bladwijzers controleren

Bericht door Leono »

Kort geleden bleek dat de meeste van mijn bladwijzers opeens kleurloos/icoonloos waren geworden. (Na opening komt de kleur wel terug).

Is er een goede manier om de bladwijzers te controleren/op te frissen? Ik vond alleen niet werkende of, na installatie, onzichtbare addons.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Citroentje »

Ik neem aan dat je de Favicons bedoelt?
Die kleine icoontjes die voor je bladwijzer staan?

Zo ja, dan kun je FaviconReloader gebruiken, een extensie waarvan wordt gezegd dat hij tot FF 48 werkt, maar ik heb hem net geprobeerd en hij doet het nog prima.

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/a ... src=search
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Leono »

Hallo Citroentje,

Dank u, ga ik meteen proberen.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Leono »

Volgens mij werkt deze addon ook niet. Ik zie wel de naam in het contextmenu, maar als ik daar op klik, zie ik niets positiefs gebeuren. De naam zie ik alleen daar waar een bladwijzermap staat.

Ik zou alle bladwijzers willen doorlopen, met zowel een controle op al dan niet werkende links als op favicons. Vorig jaar of zo was er nog een dergelijke addon ('Bookmarkchecker' heette die geloof ik).
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Citroentje »

Hier werkt hij wel, als ik op "Reload Favorite icons" klik dan opent een nieuw venster en dan kan ik alle favicons vernieuwen.

Bookmarkchecker heb ik nog wel geïnstalleerd, en werkt ook nog, maar kun je niet meer downloaden nee, dat klopt.
Of iemand moet hem elders kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Leono »

Inderdaad: 'Reload Favorite icons' doet wel iets, maar zoals ik al zei: niets positiefs. Het ging om de verdwenen favicons. Ik heb niet het idee dat hij die repareert.

Hij controleert wel links, maar, geloof het of niet: bij werkelijk àlle links staat: "Please try link manually". (Bij sommige staat "visit link"). Daar heb ik dus geen addon voor nodig.

Ik ben wel blij dat je "Bookmarkchecker" ook kent.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Citroentje »

Vreemd, als ik Firefox's bladwijzers op een andere pc importeer heeft hij geen enkele favicon, laat ik dan die Reloader lopen, dan staan ze er allemaal weer keurig voor.

Wat controleert wel links, Reloader of Bookmarkchecker?

Die checker checkt hier ook keurig alle links en geeft aan welke ik handmatig moet controleren, dat zijn er meestal maar een paar van die paar honderd die ik heb,

Misschien staat hier wat voor je tussen?

http://alternativeto.net/software/bookmark-checker/
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Leono »

Misschien is het wel bijzonder dat de addon bij jou wèl werkt, want officieel zou hij het niet moeten doen bij de actuele versie van Firefox. Of misschien heeft het te maken met het feit dat ik een 64-bits versie gebruik.

Bij Alternativeto vond ik maar één gratis variant die ik de moeite van het proberen waard vond: "de Deduplicator", en die zei reeds na 1 seconde dat ik geen duplicaten heb.

IK zal ze waarschijnlijk 1 voor 1 handmatig moeten gaan controleren. Dan kom ik waarschijnlijk heel veel tegen dat ik vergeten was. Wat natuurlijk ook erg nuttig is.

Trouwens: degene die wel links controleert is de Favicon Reloader. Maar, als ik mij goed herinner deed de Bookmarkchecker dat ook.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Citroentje »

BookmarkChecker doet het inderdaad niet meer, ik zal hem dan nog met FF 48 hebben laten lopen.
Dan niet ;)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door nirwana »

Wat nog een optie zou kunnen zijn:
- open in Firefox het Bladwijzer-beheer (via het menu Bladwijzers > Alle bladwijzers tonen)
- via de knop "Importeren en Reservekopie maken" kun je al je bladwijzers naar een HTML-bestand exporteren

Dan heeft de W3C een online linkchecker gemaakt en die kun je gebruiken via https://validator.w3.org/checklink
Die heeft wel een webadres (URL) nodig, dus heb ik mijn bestand bookmarks.html ergens online op een webserver gezet.

Als die linkchecker klaar is dan krijg je daaronder een nette samenvatting van wat die is tegengekomen.

Uiteraard hoef je niet de linkchecker van de W3C te gebruiken. Doordat je het nu naar een HTML-bestand hebt geëxporteerd ben je niet meer afhankelijk van extensies in Firefox, maar kun je in feite elke linkchecker gebruiken die een HTML-bestand kan uitlezen. Hier nog enkele voorbeelden van dergelijke tools: http://www.wpuniversity.com/blog/5-tool ... oken-links
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Leono »

nirwana schreef:Die heeft wel een webadres (URL) nodig, dus heb ik mijn bestand bookmarks.html ergens online op een webserver gezet.
Dit soort HTML-bladwijzerbestanden houd ik er inderdaad al sinds jaren op na. Maar, omdat ik alleen het adres uit de adresbalk van Firefox heb gekopieerd (de enige URL die ik kon bedenken), krijg ik de volgende foutmelding: "Error: 500 Access to 'file' URIs has been disabled".

Een soortgelijke foutmelding bij Xenu.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door nirwana »

Ik zou dit bestand ergens online uploaden.

Heb je geen locatie om dit naar te uploaden?
Kijk dan eens naar deze lijst met gratis webhosting: http://www.techradar.com/news/internet/ ... es-1214296

Zij bieden veel meer dan wat jij nodig hebt, maar goed. Kijk wel even goed naar de voorwaarden van elke dienst.

Ook krijg je bij de meeste providers wel wat ruimte voor het hosten van een website. Via welke provider heb jij toegang tot Internet?

Misschien kan zelfs een dienst voor online opslag / sharing jou al wel helpen voor het online krijgen van dit bestand.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door Leono »

Hallo Martijn,

Het HTML-bestand staat in OneDrive. Daarom dacht ik dat het misschien toch "online" stond. En nu jij spreekt over "online opslag": OneDrive is toch online opslag?

Provider is Tele2.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door nirwana »

OneDrive is inderdaad online opslag, maar in eerste instantie alleen voor jou toegankelijk. Je zult het bestand dus wel eerst moeten delen: https://www.seniorweb.nl/tip/tip-bestan ... a-onedrive

Want de eerste LinkChecker die voor jou kan inloggen op Dropbox / OneDrive die moet nog uitgevonden worden. Dus die moet je even een handje helpen door het bestand te delen.

Dat delen levert jou uiteindelijk een link op die je aan de LinkChecker kunt voeren.

TELE2 zal ook wel wat free webspace bieden, dus even controleren...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzers controleren

Bericht door nirwana »

Als je inloggegevens kunt vinden voor https://forum.tele2.nl/e-mail-314/onder ... page-51687 dan is dat het makkelijkste om een bestand online te plaatsen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie