Nieuwe dienst van MozBrowser: Wiki

In de Wiki staan per onderwerp uitgebreide beschrijvingen van Mozilla-termen om zo iedereen snel op weg te helpen.
De Wiki maakt het ook mogelijk dat iedereen eraan kan toevoegen en wijzigen. In dit forum wordt daarover meer uitleg gegeven en kun je erover discussieren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Nieuwe dienst van MozBrowser: Wiki

Bericht door nirwana »

De medewerkers van MozBrowser.nl hebben de afgelopen tijd druk gebouwd aan een eigen Wiki.

Laat ik eerst even uitleggen wat een Wiki is. Het is een web-applicatie die het mogelijk maakt om snel informatie over een onderwerp te verzamelen. In ons geval is dat onderwerp uiteraard Mozilla en alles wat daarmee samenhangt. Deze Wiki moet informatie gaan bevatten die je altijd al had willen weten toen je met Mozilla bent begonnen. Oftewel, waar ben je zelf tegenaan gelopen en wat zou je andere Mozilla-gebruikers willen meegeven ?

Welke tips heb je voor andere gebruikers en welke extensies zijn een echte aanrader ? Daarnaast biedt de Wiki al de basis-informatie over Mozilla en aanverwante applicaties.

Een Wiki kan eigenlijk altijd verder uitgebouwd worden. Iedereen kan zelf informatie eraan toevoegen of verouderde informatie wijzigen. Het enige dat je daarvoor moet doen is een eigen Wiki-account aanmaken en daarmee inloggen. Zo kan de informatie in de Wiki snel groeien.
Zie je een rode link, dan moet de betreffende term nog ingevuld worden. Kijk niet raar op als je dan opeens een invoerscherm voor je neus krijgt, want dan wordt je gevraagd om voor het betreffende onderwerp een omschrijving in te vullen. Die omschrijving kan later door iemand anders weer aangevuld worden.
Blauwe links leiden naar reeds ingevulde onderwerpen en paarse links naar onderwerpen die je reeds hebt bezocht.

We zijn natuurlijk niet de eerste Mozilla-site met een Wiki. Ook MozTips en Mozillazine hebben dergelijke diensten. Maar wij onderscheiden ons doordat de informatie in de MozBrowser Wiki in het Nederlands is.

Het adres is: http://www.mozbrowser.nl/wiki
Hoe deze Wiki zich verder zal ontwikkelen zal de nabije toekomst moeten uitwijzen. We hopen echter dat het een waardevolle aanvulling zal blijken voor de Nederlandstalige Mozilla-gebruiker.

Ik wil iedereen uitnodigen om de huidige info en indeling van de Wiki te bekijken en alvast een eigen account aan te maken. Heb je suggesties voor nieuwe takken in de Wiki die eigenlijk niet mogen ontbreken ? Meld die dan hier:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... =1439#1439
Natuurlijk kan iedereen ook zelf wijzigingen in de Wiki toevoegen, maar wel wil ik waken voor wildgroei in de Wiki. Dat is namelijk het gevaar van een dergelijke open methode van informatie-vergaring. Daarom ben ik er voor om zeker in het begin het geheel een beetje te coordineren en gezamenlijk te overleggen welke richting we in willen slaan. Desnoods openen we een
De Wiki biedt ook mogelijkheden om in de Wiki met elkaar te overleggen over een bepaalde pagina. Dit zijn de overleg-pagina's. Maar ik weet niet of ik dat wel zo'n mooi concept vind. Liever discussieer ik hier in het forum over de Wiki (desnoods in een apart Wiki-forum) en laat ik de Wiki voornamelijk voor het verstrekken van informatie. Iemand die op zoek is naar informatie over Mozilla wil ik namelijk liever niet lastig vallen met allerlei meta-informatie en discussie over de pagina's in de Wiki.

PS: binnenkort geef ik wel enkele instructies hoe je snel en handig informatie toevoegt aan de Wiki. Kennis van HTML is gelukkig niet nodig en toch kan iedereen straks onderlinge links aanleggen tussen de diverse onderwerpen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie