Letter "F" - "A" - "PLAY" voor afspelen filmpje

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Letter "F" - "A" - "PLAY" voor afspelen filmpje

Bericht door FLAMINGO »

Beste,

Voor de zoveelste keer - WEERAL iets nieuws en haperingen in FF.

Wanneer ik een website open waarin een Filmpje (promotie en/of handleiding) te zien is, dan verschijnt er de letter "F".
Tip ik daarop dan verschijnt een vierkantje met "PLAY" erin.
Tip ik op deze dan verschijnt het "driehoekje" die men dan ook moet aan tippen om het filmpje te laten draaien.

Soms staat die letter "F" in het midden, soms staat het linksboven, in het schermpje om het filmpje te laten afspelen.

Ook verschijnt er nu op vele websites de letter "A" ergens in het scherm, maar meestal linksboven.
Tip ik daar op dan gebeurt er niets, buiten dan die letter plots verdwijnt.

Iemand een uitleg hiervoor ? Ook om dit alles niet meer voor te hebben ?

Ik zou afbeeldingen willen bijvoegen ter illustratie, maar weet niet hoe ik die hier kan plaatsen.

Flamingo :shock: :roll:
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Letter "F" - "A" - "PLAY" voor afspelen filmpje

Bericht door Torzan »

Eerste tip: schrijf liever geen dingen als "een website" en "een filmpje", maar geef ook aan om welke URL het gaat, en anders op zijn minst het type van de video als je dat weet.
Tweede tip: herstart eerst Firefox in Veilige modus als je problemen ziet, dus zonder add-ons: houd hiervoor Shift even ingedrukt als je Firefox start, of kies Help > Herstarten met uitgeschakelde add-ons

De letters F en A en Play zeggen mij zo niks en zouden dus heel goed door een add-on kunnen komen.
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Letter "F" - "A" - "PLAY" voor afspelen filmpje

Bericht door FLAMINGO »

Beste Torzan ,

Zal het onthouden voor de toekomst om de URL bij te voegen.
Ik wilde foto's van de F en A bijvoegen maar weet niet hoe ik dit in dit forum kan doen.

Ik heb FF herstart in veilige modus zonder de AddOns en verkrijg de A en F niet.

Bij nazicht van mijn AddOns zie ik er 2 staan die ik niet ken en niet weet waar die vandaan komen : Flash Control en FlashStopper.
Misschien zijn het die (Flash ???) die die A en F teweeg brengen.
Ik weet niet waarvoor deze dienen want de uitleg is in het Engels en uitgebreid.

Wanneer U die zou kennen gelieve mij wat Info te geven of ik die kan behouden en beter verwijderen.

Flamingo :shock:
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Letter "F" - "A" - "PLAY" voor afspelen filmpje

Bericht door Torzan »

Het ziet ernaar uit dat de letter f in een vierkantje afkomstig is van de add-on Flash Control, niet de andere. Beide hebben blijkbaar als doel controle te geven over op welke websites Flash wordt toegestaan. Eén ervan lijkt me daarom overbodig; 2 met hetzelfde doel is nooit een goed idee, net als bij beveiligingssoftware.

Als ik de andere (Flash Stopper) installeer, heb ik geen problemen, maar daarvan zie je op de add-on-pagina ervan wel dat er problemen zijn met e10s (of Multiprocess) dat sinds kort wordt uitgerold en op je systeem kan zijn ingeschakeld. Dit kun je controleren via Help > Probleemoplossingsinformatie; als je daar bij 'Multiprocess-vensters' bv. '(0/2)' en een reden ziet, is dit niet ingeschakeld, en als de waarden hetzelfde zijn (bv. (3/3), is dat wel zo.

Terug naar Flash Control: als ik die installeer (en dus soms een f zie) in Firefox zonder e10s, loopt e.e.a. al niet soepeltjes. En erger: als ik daar e10s inschakel, zie ik problemen zoals meerdere f's in vierkantjes, m.a.w. grafische problemen. Lang verhaal kort: de add-on is ook (nog) niet geschikt voor e10s. In de laatste beoordeling van Flash Control op de pagina ervan van 20 november wordt dit ook aangegeven, en uitzetten van e10s geeft blijkbaar ook geen garantie ("Also no e10s/Electrolysis/multiprocess support tho setting browser.tabs.remote.autostart to false is no fix.") en kan uiteraard ook impact hebben op de rest. Dergelijke add-ons zou ik direct verwijderen.

Een andere optie is de add-on uitschakelen in normale modus en wachten tot er een update voor is. Eerlijk gezegd is me niet duidelijk of je ook grafische problemen ervaart, of dat er wel 1 f op de juiste plek verschijnt (in een filmpje middenin of in een hoek) en er alleen niets gebeurt bij aanklikken. Als je Flash hebt uitgeschakeld in Firefox ('Nooit activeren' in de add-on-beheerder), verdwijnt de f hier wel maar wordt Flash alsnog niet geladen, dus misschien is dat het enige. Toch zou ik de add-on verwijderen.

Mocht je toch een add-on voor deze doelen willen gebruiken, denk ik dat Flash Block Plus een betere keuze is vanwege hogere populariteit, het feit dat deze actiever wordt onderhouden en huidige compatibiliteit met e10s. Compatibiliteit van een groot aantal add-ons is trouwens te controleren op deze pagina.

Nog een tip: probeer je bewust te zijn van alle add-ons die in Firefox zijn geïnstalleerd. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar het valt niet uit te sluiten dat er bv. bij het downloaden van iets een vinkje niet wordt weggehaald, ongewilde add-ons mee worden geïnstalleerd die kwade bedoelingen hebben, of zoals in dit geval voor problemen zorgen.
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Letter "F" - "A" - "PLAY" voor afspelen filmpje

Bericht door FLAMINGO »

Beste Torzan ,

OK Dank voor de uitleg.

Ik heb voor alle zekerheid ALLES van Flashplay uitgeschakeld.

Ik ben altijd ZO voorzichtig dat ik niets - wat ik niet wil - mee laat installeren, en toch sluipen er diverse zaken in uw PC.

Flamingo :shock: :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Letter "F" - "A" - "PLAY" voor afspelen filmpje

Bericht door nirwana »

Flamingo,

Het wordt ook steeds lastiger om software te installeren zonder dat je daarbij ook minder gewenste software installeert.

De software van Unchecky kan daar overigens wel tegen helpen: https://unchecky.com/
Die zet de ongewenste vinkjes in installatieprogramma's meestal uit. Heb je die software al eens uitgeprobeerd ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: Letter "F" - "A" - "PLAY" voor afspelen filmpje

Bericht door FLAMINGO »

Beste nirwana ,

Dank voor de tip, maar ik heb het niet begrepen op al die kleine programma's.
Ik ben daar een beetje argwanend tegen.
Ik tracht van zoveel mogelijk te werken zonder die bijkomende programma's.

Flamingo
Plaats reactie