Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door adri »

compuding schreef:Ik heb ook al een nieuw profiel aangemaakt, maar elke keer start Firefox op, met u bent bijna klaar, en heeft mijn startpagina leeg gemaakt.

Ik heb Lenovo al benaderd en die zeggen dat er geen drivers voor mijn pc zijn onder windows 10
Maar door mijn crash heb ik ook de drivers voor windows 7 niet meer. Wacht opp antwoord van Lenovo
Ah, hier komt al een hoop andere info die we eerst niet hadden.
Je pc is dus gecrasht? Vertel daar eens wat meer over, dat is wellicht van belang.
Kan me trouwens haast niet voorstellen dat het een driverkwestie is, maar hoe meer info hoe beter.
Afbeelding
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Gijs »

Ik heb precies hetzelfde probleem sinds firefox versie 50.0 onder Windows 10.
Ik heb ook een nieuw profiel aangemaakt, maar die start hetzelfde op.
Wat me opviel bij het bekijken van het default profiel is dat het op twee plaatsen is opgeslagen te weten local en roaming. is dat wel correct ?

groet
gijs
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Torzan »

(Ik wilde aanvankelijk niet meer reageren vanwege de indruk dat de vraagsteller geen advies leest of opvolgt, of onduidelijk terugkoppelt. Maar vooruit, omdat iemand anders hetzelfde ervaart.)

Eerstens is de tekst 'Firefox is bijna klaar' geen tekst van Firefox zelf (ik zag er trouwens geen screenshot van), maar een beetje zoekwerk in het Engels levert op dat dit bij malware kan horen, of in elk geval malafide zaken die daarbij horen.

Daarbij zie je in het eerste screenshot iets van Cloudflare, wat een toch redelijk aangeschreven instantie is die een 'content delivery network', internetbeveiligingsdiensten en diensten voor gedistribueerde domeinnaamservers levert. Afgezien van de time-out naar mozilla.org die er volgens mij niet hoort te zijn, is dan duidelijk dat alle verbindingen worden onderschept, en dus ook DNS-aanvragen etc.
Er is echter ook malware die de naam van Cloudflare misbruikt. Niet echt een verrassing, en als het je dus niks zegt, kan dat het zijn:

Completely remove CloudFlare?
What is this annoying 'one more step' that opens while opening some websites?

Wat het legitieme Cloudflare betreft, zou ik dat trouwens ook niet snel gebruiken, omdat het allerlei netwerkproblemen aan hun kant kan opleveren, zoals met DNS-servers of op 'verdacht gedrag' gebaseerde beveiligingsmaatregelen met betrekking to mijn gedetecteerde browser, wellicht na een update ervan.

Deze supportvraag beschrijft het probleem ook; alleen de screenshot kan het al bevestigen. Ook in deze vraag valt de naam Cloudflare, waarbij Incredibar de boosdoener was. De uitspraak "...dan laat hij mij zien dat ik een foto kan downloaden of mijn password kan wijzigen en meer van dat ongein maar ik zie geen knop om dat te bevestigen" past dus volledig in het plaatje en slaat op een zogeheten 'Captcha' die zich niet gedraagt zoals ervan wordt verwacht.

Conclusie (net als 2 keer eerder): scan je systeem op malware, en met meerdere programma’s.

* Microsoft Safety Scanner
* MalwareBytes’ Anti-Malware
* Anti-Rootkit Utility - TDSSKiller
* AdwCleaner
* Hitman Pro
* ESET Online Scanner

Malware kan trouwens ook crashes veroorzaken, en drivers (waarvoor?) hebben niets met startpagina’s en profielen van Firefox te maken. Windows 10 zou ik niet op oudere systemen draaien, en überhaupt geen nieuwste Windows-versies voordat er een Service Pack is verschenen.

De echte profielmap is die met Roaming erin, die met Local is een cache (buffer) waarvan de naam om begrijpelijke redenen hetzelfde is.
Als je zeker weet dat je een nieuw profiel hebt gemaakt en dat ook op de goede manier hebt gestart (controleer in about:profiles welk profiel in gebruik is) maar je qua pagina’s en bladwijzers toch hetzelfde ziet als in het oude, moet het wel malware zijn.
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Gijs »

@Torzan
bedankt voor je zeer uitvoerige antwoord en fijn dat je toch nog even de moeite neemt om te reageren. Ik draai malwarebytes tweemaal per week, maar ben nu gestart met de overige aanbevolen anti malware.
Ik had een nieuw profiel gemaakt maar dat hielp niet. Het lijkt wel dat iets verhinderd dat mijn opgeslagen gegevens als homepage , zoekmachine (Startpage) telkens weggooit of wellicht niet saved. het enige wat ik zie in profiel is dat zowel de profielmap als de onderliggende mappen allemaal read-only staan.
Ik heb de sync er al uit gegooid maar waarschijnlijk te laat want mijn laptop vertoont nu ook het gedrag. Ook de addons als adblocker en all-in-one sidebar heb ik verwijderd. De laatste omdat bi jhet ongewenste opstarten ook telkens gemeld werd dat de all-in-one sidebar was geïnstalleerd overigens met default waardes. Ik heb alles verwijderd met revo uninstaller Pro en daarna Firefox opnieuw geïnstalleerd: zelfde probleem. In eerste instantie lijkt het goed maar na een paar keer opstarten van Firefox of 'smorgens bij het opstarten van de computer is het weer helemaal fout.
Zoals gezegd ikga nu de aanbevolen amnti malware draaien en kom dan even terug. Alvast bedankt
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Gijs »

Ik heb diverse anti malware programma's gebruikt Adwcleaner gaf als enige 17 fouten en na verwijderen en opnieuw opstarten blijft de computer in het inlogscherm hangen en vertelt vervolgens dat er een probleem is en dat opnieuw wordt opgestart. Ik heb met de W10 installatie disk geprobeerd een systeemherstel te maken maar helaas het lijkt te lukken maar aan het eind van de cyclus wordt aangegeven dat het is mislukt, waarschijnlijk door eeb virusscanner die het schrijven naar een bestand verhinderd.
Ik heb gelukkig nog mijn laptop.
aanvullend kan ik nog melden dat het verschijnsel bij Firefox niet optreedt als ik een link bv in de mail aanklik. Het gebeurt dus alleen als je Firefox apart opstart
Wordt vervolgd
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Gijs »

Inmiddels start de computer weer op met een nieuwe windows 10 schijf met de laatste versie.
Ik weet te weinig van Firefox maar er zijn wat zaken die me bevreemden
1. Firefox start normaal op als je bv vanuit een mail een link aanklikt
2. Firefox start op met vreemde tabs en zonder de ingestelde homepage als je direct firefox opstart
3. In dat geval is ook de ingestelde zoekmachine weg, maar nog wel aanwezig, want als je hem opnieuw wil installeren zegt Firefox dat deze al bestaat

wie weet raad ?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Torzan »

Heb je de snelkoppeling als eens bekeken, zoals aangegeven in het verwezen artikel in mijn eerste reactie? Evenals het actieve profiel gecontroleerd? Gebruik je daarnaast wel een officiële Windows-schijf? Het bestaat niet dat je dit soort rare dingen meemaakt die je opstartlink, zoekpagina en extra tabbladen voor Firefox voor je instellen, en de fout met het opstartscherm lijkt me ook niet de bedoeling. Een schermafbeelding helpt misschien ook, zoals je hebt gemerkt. ;)
(En mocht je niet voor Windows hebben betaald, adviseer ik je met klem Windows 7 te installeren.)
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Gijs »

Allereerst de laatste opmerking tussen de haakjes. Ik heb gewoon de gratis update vanaf Windows 7 gemaakt in augustus 2015. Toen ook gelijk een Windows 10 DVD aangemaakt. Daarmee kon ik mbv systeemherstel de computer niet meer aan de gang krijgen. Daarna op de officële Microsoft side de nieuwste 1607 versie van W10 gedownload, computer herstart met de schijf er in en een systeemherstel uitgevoerd. Die werkte. Dus door alle updates in het afgelopen jaar is het niet zinvol om een oude versie van W10 te bewaren.
Ik heb de snelkoppeling bekeken. Ziet er goed uit Doel: "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" Beginnen in :"C:\Program Files\Mozilla Firefox".
Ik weet niet waar ik naar moet kijken in mijn profiel maar het ziet er goed uit geen user.js te vinden
Het nieuwe profiel leverde ook niets op
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Torzan »

Gijs schreef: Het lijkt wel dat iets verhinderd dat mijn opgeslagen gegevens als homepage , zoekmachine (Startpage) telkens weggooit of wellicht niet saved. het enige wat ik zie in profiel is dat zowel de profielmap als de onderliggende mappen allemaal read-only staan.
Hmmm… Dit was me ontgaan maar is wel interessant… Weet je dat zeker? Dat lijkt niet de bedoeling en kan door een terugzetactie komen. Ik kan me voorstellen dat als dit voor de map Profiles geldt, het aanmaken van nieuwe profielen ook geen zin heeft en gewoon mislukt, al zou je dan misschien nog wel meer dingen en foutmeldingen verwachten. Let wel: een groen/blauw vakje voor bestandsrechten in een verkenner geeft aan dat Windows het niet zeker weet, maar alleen een geplaatst vinkje betekent dat de hele map en alles eronder read-only is. Je zou de map Profiles daarom wel lees- en schrijfrechten kunnen geven, waarbij dat recursief wordt toegepast. Maak voor de zekerheid een back-up ervan, en geef ook het bestand profiles.ini erboven die rechten als het nodig is, anders kan dat niet worden uitgebreid/aangepast.

Na het aanmaken van een nieuw profiel via de eerder beschreven methode, of door tijdelijk -p aan de bestaande snelkoppeling of een kopie daarvan toe te voegen, zou je in de map Profiles altijd een nieuwe profielmap met de naam van het gemaakte profiel moeten zien, net zoals in about:profiles, en als je die niet ziet, is dat wel een bewijs dat iets niet schrijfbaar is. Vandaar de eerdere vragen of er gecontroleerd is of het nieuwe profiel in gebruik wel werd gebruikt.

Probeer deze 3 artikelen te bekijken, en beperk je tot om welke dubbele of niet-gewenste bestanden het zou kunnen gaan (tenzij je gek op lezen bent); er zijn er meer die kunnen bestaan (prefs.js, prefs-<n>.js etc.).
http://kb.mozillazine.org/Multiple_prof ... es_created
http://kb.mozillazine.org/Preferences_not_saved
http://kb.mozillazine.org/Profile_folder_-_Firefox
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door adri »

Enigszins vergezocht, maar ik heb het vaker gezien: door een pc-crash zijn delen van je harde schijf beschadigd. Die worden door het OS gerepareerd, maar dat is vaak halve bak. Als nou net dat deel van de HD beschadigd is waar FF geïnstalleerd staat (of je profiel) dan heb je een probleem wat met een herinstallatie van Windows vaak niet opgelost wordt. Wat wel kan is Windows volledig van je HD verwijderen en er een Linux-distributie overheen zetten. De schijf wordt dan opnieuw geformatteerd (in een ander bestandstype -bijv. Ext 4) en het Linuxsysteem geïnstalleerd. Als je per se wilt kun je nadien weer Windows terugzetten (dus over Linux heen). in dat geval ben je er zeker van dat er geen entries uit een vorige Windows nog dwars kunnen liggen (wat bij een normale herinstallatie wel degelijk het geval kan zijn!).
Ook ben je -om dezelfde redenen- dan met zekerheid verlost van hardnekkige malware.
't Is maar een idee.
Afbeelding
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Gijs »

@Torzan,
Ik ga dit weekend opnieuw met een nieuw profiel proberen. Ik neem aan dat je dan eerst alle favorieten en dergelijke moet saven en de sync uitzetten ?
Ik ga alle artikelen eerst lezen. Ik blijf het vreemd vinden dat er verschillend wordt opgestart, te weten vanaf een link in een mailtje gaat alles goed en gaat FF naar de aangeklikte URL en is de homepage goed ingesteld. Bij gewone start krijg ik de firstrun pagina en de google homepage. Interessant is te weten hoe dat komt. Wat betreft de bestandsrechten die staan precies hetzelfde op mijn Linuxcomputer en daar werkt het wel goed (deze wordt niet gesynct
@adri
Neem het was geen crash. Ik had diverse anti-malware programma's gebruikt en de laatste ADWcleaner had er een paar gevonden en wilde herstarten na de reiniging. Daarna bleef het opstarten hangen in het aanmeldscherm van W10 en time-de gewoon na 3 minuten uit met de mededeling dat er iets fout was met de computer. Uiteindelijk kon ik met de W10 schijf een herstel uitvoeren.
Overigens is het begonnen op mijn laptop en daarna via Sync (?) of het netwerk naar mijn desktop gegaan
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Gijs »

Weer een stapje verder. Bij het koud opstarten 'smorgens krijg ik twee tabbladen:
https://www.mozilla.org/nl/firefox/50.0/firstrun/
Google startpagina; geen URL onderaan diverse knoppen als Download en sync.
Bekijk ik de optiepagina dan zie ik na enkele minuten als ik naar Opties --> Sync g amijn ingestelde waardes van Sync wijzigen dwz de tabbladen en geschiedenis worden uitgevinkt en guess what mijn homepage wordt ook hersteld naar nu.nl . Dus als ik op de homepage button klik rechtsboven verschijnt normaal mijn homepage in een apart tabblad.Vervolgens kan ik FF sluiten en weer openen en de zaak runt weer als normaal.
Kan het zijn dat de sync te laat in werking treedt en dus met verkeerde waardes opstart ?

Overigens heb ik geen enkel probleem met mijn Firefox op Linux Mint die op mijn multiboot desktop draait en hetzelfde syncaccount gebruikt. Dus is er wellicht een relatie met W10 of met één van de geïnstalleerde programma's
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Torzan »

Gijs,

In reactie op je bericht van de 26e:

Je hoeft zeker geen favoriete en andere dingen op te slaan, maar Sync (op beide systemen) uitzetten was misschien wel een idee, dat is nu wel gebleken. Ik heb het nog nooit gebruikt en kan daarom niet goed zeggen wat er gebeurt bij het aanmaken van nieuwe profielen, maar zou zeggen dat dat er los van staat, omdat Sync dan uitsluitend voor dat ene profiel zou zijn ingesteld en je toch gewoon profielen moet kunnen aanmaken en ertussen moet kunnen wisselen.

Er is niks vreemds aan het verschil tussen opstartgedrag en het aanklikken van een link. In het eerste geval is bepalend wat je als startpagina hebt ingesteld en hoort Firefox dat te respecteren. Zoals je weet kan dat 1 of een lege pagina zijn, of meerdere, of een herstel van de vorige sessie. Bij het aanklikken van een link wordt, zoals bij iedere browser, gewoon de browser opgeroepen die die een link moet verwerken.
Als je de firstrun-pagina én de Google-homepage ziet, is dat wat ik begrijp wat je moet zien na een update; Firefox laat die eerste dan zien, maar dat moet maar één keer gebeuren. Als dat zo blijft, is er dus een probleem met het bewaren van je instellingen (en daar waren we al uit) en kan dat door bestanden komen, of het niet kunnen schrijven naar een profielmap. Maar zoals het er nu uitziet, is Sync de oorzaak van je probleem geweest.

Wat Windows 10 betreft: het zou me niks verbazen als dat weer eens voor een vaag probleem met Firefox zorgt; het zal ook nog wel een paar jaar en op zijn minst 1 Service Pack duren voordat ik dat ooit ergens op een systeem zet.

Dat Sync een vertraagde werking heeft, zou kunnen. Er moet toch een bepaalde synchronisatie worden uitgevoerd, en er zijn wel redenen te verzinnen waarom dat niet snel gaat. Ook een reden voor mij om het niet te gebruiken trouwens, meer vanwege aanloopproblemen ermee en ja, ook dit soort dingen. Bovendien heb ik er geen behoefte aan dat bladwijzers en andere instellingen van de hoofdmachine ook elders toegankelijk zijn.

Ik had nog meer vooraf getikt, maar dat ging over profielen en is nu niet interessant, tenzij je er meer over wilt weten. Meer interessant is of je probleem is opgelost. Denk je dat?
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Gijs »

Torzan,
Met de sync uit blijft het probleem bestaan. Nu FF weer een update heeft gekregen is het enige wat veranderd dat de first run pagina nu ook de nieuwste versie aangeeft. Het lijkt dus een lokaal computer-based probleem te zijn. En dat kan natuurlijk van alles zijn. Misschien een interactie met een ander programma, malware sluit ik uit na alle scans. Het kan ook een W10 gerelateerd probleem zijn alhoewel dan meer mensen er last van moeten hebben.
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox komt steeds met de firefox start pagina

Bericht door Gijs »

Torzan,
Het probleem lijkt opgelost. Ik heb FF opnieuw geïnstalleerd, resultaat hetzelfde. Daarna toch maar weer nieuw profiel aangemaakt en het werkt nu met het nieuwe profiel !!!! Hartelijk bedankt voor je ondersteuning in deze en een prettig weekend.
Gesloten