Test browser Panopticlick

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Test browser Panopticlick

Bericht door toshibake »

Test Result
Is your browser blocking tracking ads? ✓ yes
Is your browser blocking invisible trackers? ✓ yes
Does your browser unblock 3rd parties that promise to honor Do Not Track? ✗ no
Does your browser protect from fingerprinting? ✗
your browser has a nearly-unique fingerprint


Tracking lijkt oké (zelfs zonder toegevoegde addons), maar hoe los ik de laatste twee problemen op :roll:
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows 7 Firefox

Re: Test browser Panopticlick

Bericht door knorretje »

Het is maar de vraag of er hier sprake is van een probleem dat je zelf simpel gaat oplossen.
Wat je zelf kunt doen tegen fingerprinting wordt uitgelegd op deze pagina:
https://panopticlick.eff.org/self-defense
Hier wordt juist geadviseerd om een standaard versie van Firefox te gebruiken. Bij voorkeur op een veelgebruikt OS (dus Windows7), zie https://metrics.mozilla.com/firefox-har ... chitecture
Bedenk wel dat wanneer je addons installeert om dingen te gaan blokkeren, je dat tegelijkertijd wel heel erg uniek maakt wanneer je de enige bent die het doet, dus je moet je afvragen of je dan niet het paard achter de wagen aan het spannen bent.
Ik zie er zelf meer heil in om "op te gaan in de massa", dus om een standaard browser te gebruiken met zo weinig mogelijk plugins geinstalleerd. En voor de rest zal de oplossing toch voornamelijk van de browsermakers zelf moeten komen.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Test browser Panopticlick

Bericht door toshibake »

Ik denk dat dit heel wijze woorden zijn, ikzelf begin daar zo ook meer en meer over te denken. Het is natuurlijk wel zo dat Firefox zelf tal van add ons aanbeveelt, ze hebben standaard zelf tracking ingeschakeld (disconnect), en als je op add ons toevoegen klikt krijg je al meteen U Block Origin te zien, ik weet wel, is ook bruikbaar voor advertenties en wordt ook aanbevolen op security forums, maar je kunt je inderdaad afvragen of je door het ene kwaad te bestrijden geen ander (groter) aanmaakt......
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Test browser Panopticlick

Bericht door nirwana »

Als je een stap verder wilt gaan dan standaard-Firefox, dan kun je kiezen voor Tor Browser:
https://www.torproject.org/projects/torbrowser.html.en

Maar dan moet je privacy wel hoog in het vaandel hebben staan, want waarschijnlijk lever je dan wel in wat snelheid betreft.
De Tor Browser gebruikt volgens mij een netwerk van servers om uiteindelijk de gevraagde webpagina te serveren. Doordat dit over verschillende knooppunten werkt is de herkomst voor tracking-software veel lastiger te achterhalen.

Maar misschien bereiken ze dan met fingerprinting-technieken ook wel weer het nodige, want er zijn minder Tor-gebruikers dan Firefox-gebruikers. Maar als dat over verschillende schijven werkt dan is de vraag hoeveel info van jou nog bij de server aankomt.

Je kunt de proef op de som nemen en Tor Browser installeren en dan alsnog die test uitvoeren.

Tor Browser is overigens ook op Firefox gebaseerd, dus wat dat betreft heb je dan nog steeds de veiligheid en stabiliteit van Firefox.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Test browser Panopticlick

Bericht door toshibake »

Goh nee, ik hoef geen andere browser, de Tor browser heb ik nog niet uitgeprobeerd maar zal inderdaad onvermijdelijk een stuk trager zijn, daarbij, ik gebruik nu al alleen Firefox omdat ik er heel tevreden over ben, heb Edge trouwens geblokkeerd (bestaat tooltje voor) Wat me wel wat minder duidelijk blijft is resultaat van derde test.' Does your browser unblock 3rd parties that promise to honor Do Not Track? ✗ no '. Komen er dan toch nog binnen ? Firefox staat bij mij ingesteld op nooit geschiedenis onthouden, gebruik enkel addon 'I don't care about cookies' en al eens Privacy Badger of U Block Origin. Zoals gezegd in die test was er al geen tracking meer zonder één van die twee te installeren. Dus Firefox dan maar met zo weinig mogelijk addons uitrusten ? Kunt trouwens via about:config ook nog enkele zaken regelen in verband met privacy
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Test browser Panopticlick

Bericht door nirwana »

Zelfs toen ik in mijn Firefox expliciet Do Not Track inschakelde, kreeg ik die 3e melding nog niet weg. Daar controleren ze blijkbaar nog op iets anders.

Of ze houden het complete Internet voor de gek met een zoektocht naar hoe je toch dat 3e vinkje uit krijgt ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows 7 Firefox

Re: Test browser Panopticlick

Bericht door knorretje »

Volgens mij was het basisidee van het Do Not Track systeem dat je als gebruiker kunt aangeven dat je niet gevolgd wilt worden en dat websites zich daar ook daadwerkelijk aan gaan houden en als tegenprestatie hoeven er dan van deze sites geen dingen meer geblokkeerd te worden. Blijkbaar wordt in de derde test geconstateerd dat Firefox nog steeds dingen blokkeert van sites die beloofd hebben dat ze zich zullen gedragen. Dat lijkt mij persoonlijk meer dan terecht, ik heb geen vertrouwen in het hele DNT verhaal (https://en.wikipedia.org/wiki/Do_Not_Track). Zeker niet omdat het allemaal geheel op vrijwillige basis is. Dus dat de derde test faalt is alleen maar prima. Maar blijkbaar denken de makers van de Panopticlick site daar anders over.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Test browser Panopticlick

Bericht door toshibake »

Awel, daar zat ik dus mee in de knoop hé, kon niet volgen wat daar dan negatief aan was. Plus, Privacy Badger is van dezelfde organisatie, als ze dan toch claimen dat ze alles tegenhouden na wat langer gebruik van Privacy Badger dan paste dat niet in de andere denkpiste. Denk dat je uiteindelijk maar zo weinig mogelijk gebruik maakt van add ons en via about:config je browser nog wat privacy vriendelijker maken. Aan iedereen dank voor de informatie hé. Heb weeral wat bijgeleerd :fflol: Voor Apple smartphones is er zopas een nog meer Firefox privacy vriendelijke browser uitgebracht. Denk dat hierin de toekomst van Firefox ligt als middel tegen de concurerende browsers. Alleen wel lastig als veel websites dan de vermelding geven in verband met hun cookies. Is ook de reden waarom ik op mijn laptops en die van mijn vrienden de extensie 'I don't care about cookies' als uitzondering installeer
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: Test browser Panopticlick

Bericht door toshibake »

Ah, weer goed nieuws gelezen op security.nl bij samenvatting vorige week. Firefox 52 krijgt extra bescherming (samenwerking met Tor browser) tegen Fingerprinting. Firefox 52 zou op 7 maart uitkomen maar je moet dan zelf nog wel deze functie activeren :fflol:
Plaats reactie