Cookies en NOS teletekst

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Cookies en NOS teletekst

Bericht door HankPiano »

Sinds een tijdje (ik weet niet precies sinds wannéér) onthoudt FF mijn voorkeuren niet op de site van http://nos.nl/teletekst. Met Windows Explorerer is dat geen enkel probleem. Normaal gesproken onthield FF de favoriete pagina's die ik ingesteld had op die teletekst site, nu staat alles weer op de standaard pagina's als ik FF na sluiten weer opnieuw opstart.

Gek genoeg kan ik het niet veranderen bij de cookie-instellingen van de teletekst site zelf; de eerste twee instellingen: 'functionele cookies' en 'analytics' zijn sowieso uitgevinkt, wanneer ik op de groene knop 'standaard instellingen' klik is alles weer aangevinkt, dan klik ik op 'opslaan' maar als ik vervolgens FF verlaat en later weer opstart staan die eerste twee instellingen weer doodleuk uitgevinkt en zijn ook mijn favoriete teletekst pagina's verdwenen.

In FF heb ik natuurlijk ook al zitten zoeken onder de verschillende TAB's van Extra-Opties maar kan het niet vinden. Hier enig idee?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Cookies en NOS teletekst

Bericht door Torzan »

De meest voor de hand liggende reden is dat je Firefox óf continu in privénavigatiemodus gebruikt, óf de instellingen voor cookies zo hebt staan dat deze worden verwijderd. De instelling 'Nooit geschiedenis onthouden' is technisch gezien hetzelfde als Privénavigatie, en kan dit dus ook veroorzaken. Dan zijn er vast ook nog wat add-ons die hetzelfde kunnen doen, wat je kunt vaststellen via de Veilige modus / Herstarten met uitgeschakelde add-ons, of bepaalde opschoonprogramma's (zoals MBAM) en hun functionaliteiten op de achtergrond.

Wat de cookie-instellingen op de website betreft: de eerste 2 zouden aangevinkt moeten blijven (grijs vinkje), ook in de aangepaste instellingen, en zijn dus niet uit te schakelen. Voor de rest blijven toegevoegde pagina's hier onthouden na herstarten van Firefox en gebruik van die persoonlijke instellingen, zelfs als alles op die 2 na is uitgevinkt. Het lijkt er dus op dat de instellingen voor favoriete pagina's onder de functionele cookies vallen en je het in Firefox moet zoeken, al kan ik ernaast zitten.
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: Cookies en NOS teletekst

Bericht door HankPiano »

Die cookie-instellingen van de teletekst-site zijn bij mij dus standaard UITgevinkt. Zoals ik schreef kan ik ze wel aktiveren maar als ik dan op 'bewaren' klik zijn ze bij een volgende herstart weer passief. Ik heb FF opgestart in de veilige modus, alles herhaald maar maakt niets uit: bij herstarten zijn alle favorieten' op de teletekst site toch weer verdwenen, of ik nou in de normale of veilige modus opstart.

Ik gebruik nooit die privénavigatiemodus en 'geschiedenis onthouden' staat gewoon aan, met alle opties daaronder aangevinkt, dus ook 'cookies van websites onthouden'.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Cookies en NOS teletekst

Bericht door Torzan »

Dan zou ik op zoek gaan naar de reden dat die 2 instellingen zijn uitgevinkt en ook zijn aan te vinken, want dat lijkt me geen standaardgedrag. Ook vind ik het moeilijk te geloven dat Firefox dat niet kunnen uitvinken (zoals dat wellicht opzet is van de website) bij de juiste instellingen standaard tegengaat/opheft, en daarbij de wijzigingen voor die en de overige opties niet onthoudt. Eerder lijkt het me dat er iets (software) in de weg zit waardoor je wel denkt dat je ze kunt aanvinken, maar je in werkelijkheid geen enkel beheer over alle opties hebt. Te denken valt dan uiteraard aan opties in beveiligingssoftware; jij weet waarschijnlijk het beste wat er onlangs op je systeem is geïnstalleerd en aangepast. Ik zie op meerdere systemen en in verschillende (Firefox-)browsers in elk geval hetzelfde gedrag, en de aangeboden pagina bevat zelfs "disabled="disabled" in de bron voor de genoemde selectievakjes. Daarbij staat boven in de pagina letterlijk aangegeven dat die 2 opties nodig zijn voor een goede werking. Het lijkt er dus op dat iets de website loopt te foppen, waarbij je - als dit echt zo is - een andere versie krijgt aangeboden dan zou moeten en daarom van alles kunt verwachten. Iets met de useragent wellicht?

Ik zou zelf een nieuw profiel aanmaken om te zien hoe het gedrag daarin is (meestal de snelste manier) en uit te sluiten dat het aan Firefox ligt, en dan verder kijken naar de andere factoren.
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: Cookies en NOS teletekst

Bericht door HankPiano »

Ik heb eerst even een backup gemaakt met MozBackup en de bladwijzers gesaved, toen FF gedeïnstalleerd en alle verbonden mappen en bestanden op C weggehaald. Vrij drastisch maar vaak werkt het sneller dan dat gedoe met profielmappen (vind ik). FF opnieuw geïnstalleerd, alle bladwijzers weer geïmporteerd en toen werkte de site van teletekst weer helemaal naar behoren; alle opties waren standaard ook gewoon aangevinkt (groen) en de favorieten bleven bewaard.

Voor de aardigheid die backup van MozBackup teruggezet en toen keerde hetzelfde probleem met teletekst terug, dus bovenste twee opties standaard uitgevinkt, favorieten bleven niet bewaard. Iets in de instellingen moet dus verkeerd gegaan zijn, geen idee wat. Heb ook geen zin om daar uitputtend naar te gaan zoeken; eventjes wat add-ons en hier en daar een wachtwoord er opnieuw inzetten, wel zo simpel. Het is trouwens niet de eerst keer dat ik zo'n vaag probleem heb met FF, blijft een fijne browser, maar toch vreemd.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Cookies en NOS teletekst

Bericht door Torzan »

Goed om te zien.

De opzet van wat ik hierboven schreef was uiteraard het snel testen met een nieuw profiel en daarmee aantonen dat een fout zich daarin bevindt (of juist niet), waarna je dat profiel eventueel kan behouden of verder naar de exacte instelling zou kunnen zoeken, al wordt dat laatste ook door Mozilla afgeraden. Doorgaans kan het vergelijken van met name het bestand prefs.js al wat info opleveren, hoewel de bestanden ondanks de alfabetische volgorde van de inhoud zodanig kunnen afwijken dat de verschillen lastig te zien zijn. Naast de instructies volgens de info in het gelinkte artikel, waarbij ik doorgaans alleen -p aan een bestaande snelkoppeling of kopie ervan toevoeg of dat adviseer, kun je profielen tegenwoordig vrij eenvoudig beheren via about:profiles (ook bereikbaar via about:support oftewel Help > Probleemoplossingsinformatie), met als enige opmerking dat starten van een ander profiel van daaruit nog niet werkt en een aangepaste snelkoppeling daarom en op zich altijd handig is voor een tweede profiel en dus het uitsluiten/analyseren van problemen. Het aanpassen van een startkoppeling en aanmaken en starten van een ander profiel is binnen 15-20 seconden te doen.

Omdat je al wat langer op dit forum actief bent, ging ik ervan uit dat dit geen probleem voor je is. Op zich heb je dus wel goed gehandeld, maar het verbaast me wel dat je het over "gedoe met profielmappen" hebt, maar ook dat je Firefox opnieuw hebt geïnstalleerd (wat onnodig en dus zonde van de tijd is, omdat problemem zich doorgaans in profielbestanden bevinden, en niet in registers of op schijf-/bitniveau), en nog het meest dat je Mozbackup gebruikt, wat tegenwoordig sterk wordt afgeraden aangezien het geen actuele profielbestanden van Mozilla-producten en/of de structuur ervan meer ondersteunt en dus je gegevens om zeep kan helpen, soms zonder dat je er aanvankelijk erg in hebt. Het is dus niet uit te sluiten dat je problemem hierdoor is veroorzaakt. Buiten dat; aangezien je toch al op bestandsniveau bezig bent, is een kopie van de hele profielmap zo gemaakt, schrijfruimte tegenwoordig geen echt probleem meer en het hele tooltje niet nodig. Het enige voordeel was de interface ervan en daarmee het niet hoeven 'uitpluizen' van bepaalde benodigde bestanden, maar ook dat wordt bij doorklikken in het supportartikel en elders uitgelegd.

Ik ben wel met je eens dat er af en toe vreemde dingen in Firefox gebeuren, maar vaak hebben ze wel een logische oorzaak die soms moeilijk is te achterhalen.
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: Cookies en NOS teletekst

Bericht door HankPiano »

Thanks voor de update, Torzan. Problemen met FF heb ik zelden, dus je besteedt er dan weinig of geen aandacht aan, vandaar dat ik dat probleem(pje) niet helemaal volgens 'the way to go' heb aangepakt. Goed dat je me wijst op betere manieren, ik zal er zeker aandacht aan besteden.

Dat van MozBackup wist ik ook niet, gebruik dat progje al járen (al gebeurt dat zelden) zonder er verder over na te denken of nieuwe ontwikkelingen bij te houden. Misschien niet verstandig maar zo gaat dat nu eenmaal, vooral omdat W10 zo probleemloos loopt; vroeger moest ik nog wel eens een Acronis-image terugzetten, heb ik ook al in geen jaren meer hoeven te doen. Op een gegeven moment word je wat achteloos :roll:
Gebruikersavatar
HankPiano
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 december 2004, 6:12
    Windows 10 Firefox

Re: Cookies en NOS teletekst

Bericht door HankPiano »

Torzan schreef: Ik ben wel met je eens dat er af en toe vreemde dingen in Firefox gebeuren, maar vaak hebben ze wel een logische oorzaak die soms moeilijk is te achterhalen.
Wat ik nu vreemd vind is dat, na die schone installatie van FF, zowel mijn gebruikersnaam als ook mijn wachtwoord bewaard worden op de site van mijn bank. Ik vind dat knap vervelend: voorheen werd, omdat ik dat zo aangevinkt, alleen mijn gebruikersnaam bewaard. Heb al onder Extra - Opties - Privacy allerlei wijzigingen doorgevoerd maar òf je verliest ALLE gegevens òf hij bewaart dat wachtwoord, samen met de gebruikersnaam. Enig idee wat hier aan de hand is en wat ik eraan kan doen?

[EDIT]: 'Probleem lijkt opgelost, in het inlogscherm van de bank naar Extra - Pagina info en daar onder de TAB 'toestemmingen' bij cookies instellen 'standaard gebruiken' uitgevinkt en 'toestaan voor sessie' geaktiveerd. Alles doet het nu weer naar m'n zin maar Is dit idd 'the way to go' of moet het toch anders?
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Cookies en NOS teletekst

Bericht door Torzan »

Als ik me niet vergis, is het standaardgedrag van Firefox zodanig dat voor de opgeslagen aanmeldingen zowel de gebruikersnaam als het wachtwoord wordt onthouden; een van beide heeft immers weinig zin. Een webpagina zelf kan waarschijnlijk alsnog bepalen of hiervan wordt afgeweken, maar dan ook voor beide, lijkt mij. Persoonlijk ben ik geen voorstander van het bewaren van welke aanmeldingsgegevens dan ook en beschouw ik privacy als belangrijker dan gemak, en vaak wordt een gebruikersnaam alsnog zichtbaar na intypen van het eerste teken door de zogenaamde invoergegevens.

Gegevens die via een cookies worden bewaard, volgen de standaardinstellingen onder Extra > Opties > Privacy, tenzij daarvan per pagina wordt afgeweken volgens de methode die je hebt gebruikt. Theoretisch zou dus hetzelfde moeten gebeuren als je onder Privacy ook Toestaan voor sessie (oftewel 'Bewaren totdat - ik Firefox afsluit') hebt ingesteld, en als je dat gedrag bij alle websites zou willen zien. Let wel op eventuele al aanwezige cookies die je misschien eerst kunt of zelfs moet verwijderen, evenals de uitzonderingen ervoor die misschien (nog) aanwezig zijn. En heb je ook bij Opgeslagen aanmeldingen en de uitzonderingen onder Extra > Opties > Beveiliging gekeken?

Als je denkt dat de aanpassing per pagina volgens je gehanteerde methode de enige werkende oplossing is terwijl hetzelfde via de algemene instellingen ook mogelijk moet zijn, zou je kunnen overwegen om een bug te melden of eventueel eerst een supportvraag hierover te stellen.
Plaats reactie