Regelmatig start FF maar met 1 tabblad op

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vosjes
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 juni 2011, 15:13
    Windows 10 Firefox

Regelmatig start FF maar met 1 tabblad op

Bericht door Vosjes »

Beste forumleden;

Ik heb de laatste versie van FF

Tot voor kort geen problemen; ik heb meestal meerdere tabbladen openstaan, die de volgende dag bij het weer opstarten van mijn pc/W10/laatste versie, weer gewoon met alle oude tabbladen opgestart wordt...
Tot sinds een week; opeens werd FF weer met 1 tabblad opgestart; terwijl ik niets aan de instellingen had veranderd

FF vond dat ik mij opnieuw moest aanmelden....

Een aantal tabbladen kon ik niet meer terug vinden...en een nieuw start moeten maken

Wéér bij de instellingen zo ingesteld; dat FF met de vorige tabbladen moest opstarten; ging een paar keer goed, en vandaag wéér hetzelfde...

Wat kan dat zijn....Grapje van W10??? ...en hoe krijg ik mijn oude tabbladen weer terug??? Met synchroniseren???

Als ik FF regelmatig afsluit/opstart gaat het goed; het probleem vind zich ( tot nu toe) als ik de volgende dag de pc weer opstart, en daarna FF

edit:
Ik heb/had geen enkele extensie ingeschakeld

Alvast bedankt

Vosjes
Met vriendelijke groet

Vosjes
Gebruikersavatar
Vosjes
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 juni 2011, 15:13
    Windows 10 Firefox

Re: Regelmatig start FF maar met 1 tabblad op

Bericht door Vosjes »

Hallo;

Vandaag wéér hetzelfde; FF startte maar op met 1 (FF) tabblad....terwijl in de opties staat dat FF met alle vorige tabbladen moet opstarten...
Gisteren alles nog oké...

Niemand heeft raad???

MVG

Vosjes
Met vriendelijke groet

Vosjes
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: Regelmatig start FF maar met 1 tabblad op

Bericht door Pettic »

Kan het zijn dat je (automatisch) je cookies laat wissen? Ook het gebruik van programma's zoals Ccleaner kunnen dat veroorzaken.
Windows; Firefox; Thunderbird
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Regelmatig start FF maar met 1 tabblad op

Bericht door Torzan »

Een herkenbaar probleem; volgens mij wordt het Firefox af en toe even te veel en raakt er iets in de war in de places-database, waardoor je nog wel het oude profiel gebruikt, maar geen geschiedenis meer hebt. Een theorie is dat dit komt door niet goed afsluiten, in mijn geval waarschijnlijk door hoog geheugengebruik, wat nog wel eens tot een 'hangsituatie' of (maar niet per se) een crash kan leiden. Als Geschiedenis > Vorige sessie herstellen (of about:sessionrestore) geen hulp biedt, zou je dan (met afgesloten Firefox) misschien een back-up van de eerdere sessie kunnen herstellen door het bestand previous.js óf recovery.js (doorgaans nieuwer) in de submap sessionstore-backups van de profielmap naar het bestand sessionstore.js in de profielmap te kopiëren, en sessionstore.bak aldaar te verwijderen.

Zie ook deze, deze en deze supportvragen. Daar zie je ook dat het probleem door CCleaner kan worden veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Vosjes
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 juni 2011, 15:13
    Windows 10 Firefox

Re: Regelmatig start FF maar met 1 tabblad op

Bericht door Vosjes »

Hallo;

Gelukkig een reactie; mijn dank !

@ Pettic:
Nee; ik gebruik noit Ccleaner....het maakt soms meer kapot, dan het repareert..
en ik laat niet autom. cookies verwijderen

@ Torzan:
Ik denk dat het dat verm. is; het werkt lange tijd goed; en opeens raakt het in de war.
Ik maak al bewust weinig bladwijzers, en idem weinig mappen en links daarin.
Dat deed ik vroeger, en dat leidde óók tot problemen als er links niet meer correct waren

Afsluiten:
Ik sluit eerst alle prog. goed af, en dan pas de pc
Áls FF na het opstarten weer met 1 tabblad opstart; komt het met een aanmelding venster: "Welkom; fijn dat u voor FF hebt gekozen' o.i.d.
Ook kan ik dan de vorige sessie niet het stellen; wat ik bv wel krijg als FF ( incidenteel ) crashed ;

Edit: Zie nw bericht

De geschiedenis blijft wel bewaard; dus ik kan wel eea terug halen; maar dat kost veel tijd

Die andere tip: ( bestand 'Previous' )
Ik ga daar mee aan de gang; dat zal ivm omstandigheden, morgen zijn, maar ik bericht zeker !

Edit:

Ik zie net pas onderaan de verwijzing naar de links; mijn techt. engels is onvoldoende om dat ff snel te lezen/begrijpen.
Ik ga het wel mbv google proberen; maar zoals gezegd; ik gebruik CC nooit

MVG

Vosjes
Laatst gewijzigd door Vosjes op 14 januari 2017, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

Vosjes
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Regelmatig start FF maar met 1 tabblad op

Bericht door Torzan »

Kleine correctie: de 'places-database' die ik hierboven noemde bevat alleen bezochte websites en dus geschiedenis, maar geopende tabbladen en vensters en daarmee de sessiegegevens zitten wel in de genoemde bestanden. Nu ik er zo over nadenk: de laatste keer dat het hier gebeurde, had ik ook een volledig lege geschiedenis, wat dan zou inhouden dat er óók iets met die places-database verkeerd ging. Gebeurt dat bij jou nooit en gaat het in alle gevallen alleen om een zogeheten mislukt sessieherstel?

Ook is het zo dat als je het welkomstbericht opnieuw ziet, dat misschien op andere dingen duidt - kijk hiervoor eens naar dit supportartikel. Sync kan er ook nog iets mee te maken hebben, zie daarvoor dit topic op dit forum.

Wat afsluiten zelf betreft; ik bedoelde niet zozeer dat de gebruiker iets verkeerd hoeft te doen, maar dat Firefox het moeilijk kan hebben, bv. door bekende bugs met grafische kaarten (van m.n. Intel of Nvidia) waardoor het geheugen kan vollopen en dus het afsluiten niet meer goed verloopt. Bovendien zijn er de laatste tijd wat bugs m.b.t. afsluiten (te zien aan 'IPCError-browser | ShutDownKill' in crashrapporten) die naar mijn idee ook niet bevorderlijk zijn. Ik heb niet uitgezocht of het zo is, maar mede vanwege sneller opstarten start ik FF tegenwoordig met de standaard startpagina en gebruik dan de knop Vorige sessie herstellen om dat zo mogelijk te doen, met het idee dat bij afsluiten dan ook wat minder hoeft te worden weggeschreven en dat dan minder gauw verkeerd gaat. Ik weet dus niet of dat zo is, maar sindsdien is het nog goed gegaan.

Ik weet dus ook niet zeker of het kopiëren van previous.js voor jou een oplossing is, maar daar kom je achter zodra het weer gebeurt en je dat probeert (en kijk dan ook even naar de geschiedenis). Je zou dat voor het gemak of als het vaker gebeurt zelfs via een batchbestandje kunnen doen. Doe wel 1 ding tegelijk; als je FF nu ook met de startpagina laat opstarten, treedt het probleem immers misschien niet meer op. ;)
Gebruikersavatar
Vosjes
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 juni 2011, 15:13
    Windows 10 Firefox

Re: Regelmatig start FF maar met 1 tabblad op

Bericht door Vosjes »

Hallo:

Toevallig omdat ik nu FF had afgesloten om te zoeken naar de 'Profiel map' ( nog niet gevonden) en FF weer opstartte om wat op internetop te zoeken

Ik startte FF weer op en FF viel weer in het oude probleem en kwam weer met het venster alsof het voor de 1e keer was dat ik een nw FF gebruiker was.
Nu kon ik via de menu balk > 'Geschiedenis' wél de vorige sessie herstellen...

De optie: menu balk > Geschiedenis > 'Vorige sessie herstellen' had ik het nog niet geprobeerd; omdat ik die optie (nog) niet kende.
Ik kende de optie 'Vorige sessie herstellen' alleen; als FF crashte, en je daarna FF weer opstartte;
Dan kreeg je in dat 1e venster die optie

Jammer dat ik dat niet eerder had geweten ( mijn fout) ; want dan had ik alle oude tabbladen weer terug gehad toen het probleem zich voor de 1e x zich voordeed.

Maar het probleem bestaat dus nog steeds.

Ik kan ook Uw tip mbt het afsluiten; cq het weer ( kaal) opstarten gebruiken en dan de optie via Menu > Geschiedenis > ' vorige sessie herstellen...'
gebruiken.
Ik denk dat ik dat maar doe

Dank voor de tips

MVG

Vosjes
Met vriendelijke groet

Vosjes
Gebruikersavatar
Vosjes
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 juni 2011, 15:13
    Android Firefox

Re: Regelmatig start FF maar met 1 tabblad op

Bericht door Vosjes »

Aanvulling:@ Torzan

Het door u beschreven oplossing werkt goed
Sinds de problemen die ik had met de tabbladen, maak ik de 'Vast' aan de 'Bladwijzer balk'

Het valt me daarbij op, dat ik hoewel ik FF laat opstarten met de FF startpagina; óók de vastgemaakte tabbladen verschijnen....

de overige 'losse' tabbladen zijn dan ( uiteraard) 'verdwenen'; maar met de optie 'Vorige sessie' herstellen; komt dat wel weer goied.

Conclusie ( van mij dan )

Het 'verdwijnen' van tabbladen bij het opstarten van FF; is ook te voorkomen door ze 'vast' te maken !
Het worden dan wel tabbladen zonder tekst, maar dat vind ik niet zo'n probleem, én je kan er meer plaatsen...


MVG

Vosjes
Met vriendelijke groet

Vosjes
Plaats reactie