Na update 26-01-17 onleesbare digitale krant.

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Zwerver
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2014, 13:30
    Windows 7 Firefox

Na update 26-01-17 onleesbare digitale krant.

Bericht door Zwerver »

Na de update van 26-01-17 blijken de letters van mijn digitale krant - Volkskrant - dusdanig vervormd dat lezen ervan eigenlijk niet meer doenlijk is. Zijn er meer gebruikers die dit probleem kennen en er een verklaring, maar liever nog oplossing voor hebben? Na een herinstallatie bleef het probleem bestaan.
Het lijkt evident dat het probleem door de update veroorzaakt wordt, want computers en laptops waarop ik de update nog niet heb doorgevoerd kennen het probleem niet.
Alvast bedankt voor reacties.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Na update 26-01-17 onleesbare digitale krant.

Bericht door Torzan »

Zijn je add-ons nog up-to-date, geschikt voor de nieuwste Firefox-versie en heb je ze ook uitgeschakeld gehad (Firefox in Veilige modus gestart / Help > Herstarten met uitgeschakelde add-ons) om vast te stellen of dit er iets mee te maken heeft?
Zwerver
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2014, 13:30
    Windows 7 Firefox

Re: Na update 26-01-17 onleesbare digitale krant.

Bericht door Zwerver »

Bedankt voor je reactie.
Jammer genoeg heeft het niet geholpen. Ik wacht nu maar op de volgende update - die mogelijk het ongemak corrigeert - en gebruik in de tussentijd voor mijn digitale krant MS Internet Explorer.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Na update 26-01-17 onleesbare digitale krant.

Bericht door Torzan »

Eerstens dit: een herinstallatie van Firefox (of Thunderbird), althans van dezelfde versie, heeft NOOIT zin bij het verhelpen van problemen, omdat deze in 99,9 % worden veroorzaakt door fouten of bepaalde instellingen in gebruikersbestanden, en dus bestanden in het (of een) gebruikersprofiel. Deze zijn dynamisch en worden niet opnieuw geïnstalleerd bij een herinstallatie, en blijven zelfs behouden bij verwijderen/de-installeren. Als een herinstallatie wel zin blijkt te hebben, duidt dat eerder op fouten op een harde schijf dan een bitje wat toevallig niet goed is gezet, en daarmee een probleem in een update, wat zelfden of nooit voorkomt.

Als een probleem na een update optreedt, zou dat kunnen komen door een wijziging in code, en dien je dus de uitgaveopmerkingen (release notes) van een versie te bekijken. Daarbij is de kans aanwezig dat een add-on nog niet geschikt is gemaakt voor een volgende versie, of dat in theorie en volgens de bekende info of een ontwikkelaar nog wel is, maar de ontwikkelaar ervan geen rekening heeft gehouden met wijzigingen in de code van Firefox. Dat laatste zou je al hebben uitgesloten door alle add-ons uit te schakelen. Wat codewijzigingen betreft, is er de laatste tijd wat op de schop gegaan op het gebied van multiprocess (e10s), de invoering van WebExtensions (m.b.t. add-ons, hoewel pas in 52), en wat lettertypen betreft ook op het gebied van 'rendering' en daarmee zaken als Skia/Cairo, als dat wat zegt. Dat laatste is onlangs gebleken bij een bepaalde add-on in een ander topic op dit forum.

Als je aan systematische systeemoplossing wilt doen, zou ik niet afwachten in de hoop dat een probleem wordt opgelost. In plaats daarvan zou ik
- Eerst de vorige verie van Firefox weer installeren om 100% zeker te zijn dat het probleem versiegerelateerd is.
- Een tweede profiel aanmaken in die versie óf nu al in de huidige versie en Firefox daarmee starten om te zien of er een instelling in het huidige profiel is die het probleem veroorzaakt.

Profielen kun je met meerdere versies gebruiken, en omgekeerd. De snelste oplossing is dan ook een nieuw testprofiel aanmaken en Firefox daarmee starten. Je zou ook de opfrisfunctie kunnen gebruiken, maar daar zou ik niet te snel mee zijn; een nieuw profiel heb je binnen 20 seconden gemaakt en gestart en geeft wat meer zekerheid. Feitelijk hoef je alleen -p aan een bestaande snelkoppeling of kopie ervan toe te voegen, of in recentere versies via about:profiles in de URL-balk een profiel aan te maken - het starten ervan dien je in het laatste geval echter via het dialoogvenster bij een volgende start van Firefox te doen, want de knop hiervoor om dit vanuit een huidige sessie te doen werkt nog niet.

Je zou ook de andere systemen kunnen bijwerken en controleren of het probleem daarin optreedt, en dan op zoek gaan naar de reden waarom wel/niet (andere grafische kaarten, geen of andere add-ons?). Ik zie in elk geval geen probleem bij de genoemde website en het lijkt me sterk dat het bij veel mensen optreedt, anders was dit wel meegenomen bij 51.0.1. Ik denk meer aan een noodzaak voor het bijwerken van je grafische stuurprogramma's, want zelfs dat kan helaas nodig zijn en zich uiten bij een update. Daaraan gerelateerd, zou je nog (of vast) hardwareversnelling kunnen uitschakelen, en zorg ervoor dat de Flash-plug-in is bijgewerkt of zich zelfs helemaal niet meer op je systeem bevindt, want de pagina voor plug-in-controle detecteert deze sinds kort niet meer als je die volledig hebt uitgeschakeld. Dit lijkt misschien niet relevant, maar wie weet wat er allemaal kan gebeuren.

Zie ook
https://support.mozilla.org/kb/profile- ... x-profiles
https://support.mozilla.org/kb/upgrade- ... celeration

Heb je hier iets aan?
Zwerver
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2014, 13:30
    Windows 7 Firefox

Re: Na update 26-01-17 onleesbare digitale krant.

Bericht door Zwerver »

Hartelijk dank voor je uitgebreide informatie.

Ik was pas vandaag in de gelegenheid om deze te zien.
Bij eerste lezing gaat mijn voorkeur uit naar het installeren van een vorige versie. Hierover heb ik nog een vraag: moet de nieuwe eerst volledig verwijderd worden, kan de vorige erover heen of mogelijk zelfs ernaast - in een nieuwe map?

Alvast bedankt.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Na update 26-01-17 onleesbare digitale krant.

Bericht door Torzan »

Technisch gezien zou een downgrade onder Windows moeten werken en geen problemen moeten opleveren, maar het is beter om de bestaande versie eerst te de-installeren. Je gebruikersgegevens (en -instellingen) blijven dan bewaard, zodat na het installeren van een oudere versie alles hetzelfde zal zijn.
Plaats reactie