32 of 64 bits

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
marcel0138
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 juni 2005, 20:47
    Windows 10 Firefox

32 of 64 bits

Bericht door marcel0138 »

Heeft het zin om FF opnieuw te installeren voor 64 bits als mijn besturings systeem win 10 ook 64 bits is?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: 32 of 64 bits

Bericht door nirwana »

Marcel,

Je mag het proberen, maar ik weet niet of het veel verschil maakt.
Lees https://www.raymond.cc/blog/mozilla-fir ... -to-32bit/ bijvoorbeeld eens door.

Overigens hoef je niet de ene versie te verwijderen, voordat je de andere installeert.
De 64-bit versie installeert zich standaard onder de map C:\Program Files, terwijl de 32bit-versie standaard onder C:\Program Files (x86) komt te staan. Dus zelfs als je de standaard-paden van de installatie gebruikt dan worden de browsers naast elkaar geïnstalleerd.

Je kunt ook voor elke Firefox-versie een apart profiel aanmaken en bij het opstarten (bijvoorbeeld via een snelkoppeling) aangeven met welk profiel je de browser wilt starten.
Bijvoorbeeld:
C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\Firefox.exe -P 32bit
C:\Program Files\Mozilla Firefox\Firefox.exe -P 64bit

Voor het gemak heb ik in dit voorbeeld de profielen 32bit en 64bit genoemd, maar je kunt ze natuurlijk elke gewenste naam geven.

Overigens kun je er ook voor kiezen dat de beide Firefox'en hetzelfde profiel gebruiken. Ze zijn van dezelfde versie, dus op zich moet dat geen probleem zijn. Alleen zou ik dan niet beide Firefox-versies gelijktijdig laten draaien, al is Firefox daar standaard al tegen beveiligd. Maar Firefox is zodanig aanpasbaar dat je dat standaard-gedrag ook wel weer kunt aanpassen :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie