google analytics uitschakelen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

google analytics uitschakelen

Bericht door toshibake »

Ik heb de add on 'Privacy settings geinstalleerd. Wat ik me nu afvraag, zit er standaard in Firefox al dat deze tracker geblokkeerd wordt. Of gebeurt dit bv ook bij U Block Origin of Privacy settings als je hier de tweede optie neemt, dus geen gebruik maken van Google Safe of dien je beter de add on van google zelf te gebruiken die Google Analytics blokkeerd. Ik gebruik liefst zo weinig mogelijk addons. De reden dat ik nu Privacy settings geinstalleerd heb is dat ik jammer genoeg heb moeten vaststellen dat instellingen via about:config bij updates van Firefox soms terug verandert worden, wel jammer.......
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: google analytics uitschakelen

Bericht door nirwana »

Als je zeker wilt zijn dat Google Analytics niet teveel persoonlijke informatie van jou kan opvragen, dan geef je die geen rechten om Javascript uit te voeren.

Je kunt bijvoorbeeld NoScript installeren en dan de websites die wel Javascript mogen gebruiken op een whitelist plaatsen.

Dan zal Google Analytics nog wel deels werken, maar dan meer als een eenvoudige bezoekersteller, dus zonder alle Analytics erbij.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: google analytics uitschakelen

Bericht door nirwana »

Oh, naast NoScript is er ook een YesScript-extensie: https://addons.mozilla.org/firefox/addon/yesscript/

Die werkt net andersom als NoScript:
- met NoScript mag standaard niets en maak je een whitelist aan van sites die wel iets mogen

- met YesScript mag standaard alles en maak je een blacklist aan van sites die niets mogen (in jouw geval bijvoorbeeld Google Analytics)

NoScript is daarom een betere beveiliging, maar YesScript biedt meer gebruiksgemak.

Als je slechts 1 of enkele sites wilt blokkeren dan heb je YesScript waarschijnlijk iets sneller ingericht.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: google analytics uitschakelen

Bericht door toshibake »

Ok, bedankt voor de info, zal ze beide eens uitproberen en laat je het resultaat weten
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: google analytics uitschakelen

Bericht door toshibake »

Tja, beiden uitgeprobeerd, maar wat ik in voorgaande niet snap. Ik heb ook terug eens Disconnect geinstalleerd. Nu geeft die geen trackers meer aan omdat Disconnect zelf in Firefox zit. Ik meen mij ter herinneren dat voordat dit het geval was Disconnect Google Analytics automatisch tegenhield, dit kon je dus zien in het dashboard vroeger zeg maar. No Script heeft zeker een toegevoegde waarde maar je hebt er wel wat werk mee hé. Ik kan dus eigenlijk niet zo goed volgen wat Firefox dan zelf bedoelt met ' Firefox blokkeert onderdelen die Uw surfgedrag kunnen volgen' Dus niet allemaal ?
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Linux Firefox

Re: google analytics uitschakelen

Bericht door corvl »

Google Analytics is één van de websites die geblokkeerd kan worden door Tracking Protection in Firefox.
Tracking Protection is ingeschakeld in privénavigatie (privacy.trackingprotection.pbmode.enabled), maar kan ook in de normale modus geactiveerd worden via de privacy.trackingprotection.enabled pref op de about:config pagina.
https://support.mozilla.org/t5/Uw-priva ... ta-p/27433
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 7 Firefox

Re: google analytics uitschakelen

Bericht door Pettic »

Tip: Installeer Privacy Badger.
Windows; Firefox; Thunderbird
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 10 Firefox

Re: google analytics uitschakelen

Bericht door toshibake »

Via about:config had ik reeds die instelling geactiveerd (zie één van de vorige topics van mezelf). Soms vraag ik me alleen af of het wel zo'n goed idee is van die add ons te installeren, in principe kunnen die volgens mij zelf gegevens over je surfgedrag opnemen. Daarom lijkt het me verstandiger om inderdaad rechtstreeks je instellingen via about:config te veranderen. De add on Privacy Settings bv geeft je een inzicht wat d add on zelf doet maar je niets belet je om die instellingen zelf in te voeren via about:config en de add on niet te gebruiken. Denk persoonlijk dat dit de beste manier is. Nogmaals,Disconnect zit al in Firefox ingebakken en de optie van surfgegevens naar Google te sturen kan je ook via about:config uitschakelen. Alleen jammer dat bij een nieuwe versie van Firefox er enkele instellingen terug verandert wordt zonder dat je erom gevraagd hebt.......
Plaats reactie