Firefox reageert niet

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Hartenheer
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 september 2013, 8:16
Locatie: IJmuiden
    Android Firefox

Firefox reageert niet

Bericht door Hartenheer »

Ik word er letterlijk humeurig van hoe vaak dit gebeurt.

Had het vroeger nooit, maar sinds die Windows 10 :evil:
Zover ik weet heb ik de nieuwste versie van Firefox.

Is hier wat tegen te doen?
Met vriendelijke groeten,

Willem
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Android Firefox

Re: Firefox reageert niet

Bericht door Torzan »

Als je bedoelt dat Firefox niet meer reageert, ;) dan lijkt de oorzaak duidelijk; ga terug naar Windows 7, of probeer eens een nieuw profiel.
Hartenheer
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 september 2013, 8:16
Locatie: IJmuiden
    Android Firefox

Re: Firefox reageert niet

Bericht door Hartenheer »

:mrgreen: grappenmaker.

Ben blij dat ik op de computer kan, en dan nog een ander besturings systeem installeren ook.

Misschien beter {als windows 10 het probleem is} Firefox zodanig aanpassen dat die probleemloos met windows 10 kan werken.
De windows gaan alleen verder niet achteruit.

Heb altijd met veel plezier Firefox gehad.
Met vriendelijke groeten,

Willem
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Android Firefox

Re: Firefox reageert niet

Bericht door Torzan »

Het zou waarschijnlijk onterecht zijn als ik hier beweer dat Microsoft zijn best doet om problemen met Firefox te genereren zonder daarvoor met bewijzen aan te komen, maar ik heb nu wel wat problemen op dat vlak gezien.

Zaken als instellingen van Firefox die verdwijnen na een Windows-update, de standaardbrowser die niet is in te stellen, traagheid etc., noem maar op, alles in Windows 10, waar dat niet zo was met bv. een update van 7 naar 8 of 8.1.

Wellicht is het wel zo dat men bij Microsoft geen prioriteit geeft aan software van anderen of enige gevolgen van hun updates, noch om de makers daarvan in te lichten. Voor mij in elk geval 1 reden om nooit zo snel mogelijk een update van een besturingssysteem uit te voeren, naast andere.

Uiteraard probeert Mozilla wel e.e.a. op te lossen als deze problemen bekend zijn, maar misschien begrijp je wel dat het een kat-en-muis-spelltje is en iedere partij zo zijn prioriteiten heeft, waarbij voor Mozilla enige input van gebruikers altijd welkom is. Op die manier kun je, als je daartoe tenminste bereid bent, daar zelf ook een bijdrage aan leveren.

Maar belangrijker is natuurlijk dat het voor gebruikers gewoon goed werkt, ook zonder dat te doen. Zo zou je dus Firefox in Veilige modus kunnen starten (eigenlijk regel 1), een tweede profiel kunnen aanmaken, of Firefox kunnen 'opfrissen'.
Heb je dat al geprobeerd?
Hartenheer
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 september 2013, 8:16
Locatie: IJmuiden
    Android Firefox

Re: Firefox reageert niet

Bericht door Hartenheer »

Ik heb inderdaad een keer geprobeerd FF te opfrissen.
Ben zelfs terug gegaan van FF 64 naar FF 32 omdat men dit misschien als het probleem aangaf.

Je kan natuurlijk op de oude besturing blijven hangen, maar bezef dat als je probleen krijgt omdat je bankrekening geplunderd word. Er als eerste beweerd wordt, ja uw programma is ook verouderd {uit ervaring}
Ondanks die nog steeds ondersteund werd.

Heeft moeite gekost, maar uiteindelijk hebben we ons geld terug gehad.
Je snapt dat we daar geen 2e keer in willen trappen.

Dat Windows doet om alle ''externe'' programma's eruit te gooien daar hebben we wel ervariging mee.
Na ieder update wordt hun eigen programma als standaard geinstalleerd.
Met vriendelijke groeten,

Willem
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Firefox reageerd niet

Bericht door Torzan »

Dan resteert de vraag of je Firefox al in Veilige modus hebt gestart en het probleem dan ook optreedt. Ik vermoed dat er toch iets van een plug-in of add-on dwarsligt. En geloof het of niet, maar zelfs beveiligingssoftware kan een oorzaak zijn, of andere software.

Zo oud is Windows 7 overigens niet, en het wordt nog steeds ondersteund. Overigens is het doorgaans een kwestie van marktwerking; Windows XP was aardig stabiel en zou nog prima kunnen volstaan; het is immers maar een besturingssysteem, waarvan de enige functie de laag is waarop applicaties kunnen draaien. Ik heb nog nooit een goede reden gezien om hiervan totaal nieuwe versies uit te brengen die nota bene gigabytes aan ruimte kosten (al dan niet voor nieuwe functies) en waarin uiteraard weer nieuwe bugs zitten, en het meest recente bewijs was Windows 8. Maar ja, dan zou het besturingssysteem 'af' zijn, en dat levert geen geld meer op. ;) En bankrekeningen die worden geplunderd? Het klinkt misschien verwijtend en is niet zo bedoeld, maar een groot deel van de oorzaak zit vaak achter de computer, en niet in een al dan niet verouderd besturingssysteem. Het is niet voor niets dat bedrijven dergelijke upgrades zo lang mogelijk uitstellen...
Hartenheer
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 september 2013, 8:16
Locatie: IJmuiden
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox reageerd niet

Bericht door Hartenheer »

Ik {mijn zoon} heeft het al geprobeerd in de veilige modes.
Hij is systeem beheerder, dus daar vraag ik veel aan.
Volgens hem is dit een programa probleem, en daar kan hij me niet bij helpen.

Betreft de besturing, ja daar lag het deze keer wel aan. Vraag me niet om details, maar het was een {voor hun bekend} lek.
Dat was ook de reden dat ik mijn geld terug gekregen had.

Ik zit zelf op een leeftijd die niet met de computer is opgegroeid. Daarom is mijn uitleg vaak wat klungelig voor de gene die her wel mee zijn opgegroeid.

Het gebeurd ook meestal als ik 2 of sites open heb staan,
Of als ik een programma van de tv terug kijk {dan staat er 1 site open}, of gewoon een film op FB.
Dus als er zwaarder belast wordt.

Denk dat Microsoft toch gaat winnen en alles wat niet met hun te maken heeft, eruit werkt door het zodanig dwars te zitten dat FF het wel opgeeft.
Met vriendelijke groeten,

Willem
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Linux Chrome

Re: Firefox reageerd niet

Bericht door MoZzUser »

Ik gebruik sinds de introductie Windows 10 (schone installatie, geen upgrade over upgrade over upgrade van W7 naar W8 naar W10...) en ik ben nog geen enkel programma tegengekomen dat er door Windows 'wordt uitgewerkt' of niet goed functioneert.
Ook Firefox en Thunderbird werken probleemloos, zoals je ook mag verwachten.
Het probleem met upgrades van W7 (of W8) naar W10 is dat allerlei rommel en fouten in systeembestanden van Windows, profielen e.d. uit het vorige OS worden meegenomen naar het nieuwe besturingssysteem, met de irritante gevolgen van dien, zoals in het geval van Hartenheer, het disfunctioneren van Firefox.

Ik kan hier een lang verhaal aan breien maar dat lijkt me weinig zin hebben.
Aangezien je zoon systeembeheerder is en ik mag aannemen dat hij zeer goed in staat is om Windows 10 als schone installatie op je PC te zetten, zou ik willen adviseren om aan hem te vragen om dit voor je te doen.

Eenmaal gedaan gaat er een wereld voor je open omdat alles werkt zoals het hoort... :wink:
Hartenheer
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 september 2013, 8:16
Locatie: IJmuiden
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox reageert niet

Bericht door Hartenheer »

Lezen en begrijpen zijn 2 begrippen, jammer dat u ze niet beide beheerst.
Dan had u kunnen lezen dat de schone installatie al gedaan is.

Ik ben bang dat Firefox zijn mooie positie gaat verliezen als dit meer van deze problemen bij de mensen voorkomt.
Voor mij is het een goede reden om een andere browser te gaan nemen.
Met vriendelijke groeten,

Willem
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Linux Chrome

Re: Firefox reageert niet

Bericht door MoZzUser »

Hartenheer schreef:Lezen en begrijpen zijn 2 begrippen, jammer dat u ze niet beide beheerst.
Dan had u kunnen lezen dat de schone installatie al gedaan is.
Waar dan..?
Ik heb je reacties hierboven nagelezen maar ik lees nergens letterlijk terug dat je Windows 10 schoon geinstalleerd hebt.
Ik heb het niet over een schone installatie van Firefox, mocht je dat bedoelen...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Firefox reageert niet

Bericht door nirwana »

Firefox moet gewoon kunnen werken op elk besturingssysteem (binnenkort niet meer op Windows XP / Vista, maar dat is begrijpelijk) , ongeacht de gekozen installatie-methode tijdens installatie van het systeem.

Als er nog een nieuw systeem op gezet moet worden dan download je ergens een geschikte (gratis) Linux-distributie (ik kan Linux Mint aanraden) en dan word je daar gelukkig mee. Je kunt dit zelfs eens via een Live-DVD uitproberen om te zien of het bevalt. Of je installeert het naast Windows, zodat je bij opstarten van de computer kunt kiezen welk systeem er gestart moet worden.

Maar goed, ik dwaal af. Laten we eerst toch nog eens proberen of dit onder Windows 10 werkend is te krijgen.

Je kunt Firefox in Veilige Modus starten, om te zien of een instelling/extensie het probleem vormt. Volgens mij had je dat al geprobeerd.

Als dat niet helpt, dan gaan we een stapje verder:
- Windows 10 in Veilige Modus opstarten, om uit te sluiten dat bepaalde Windows-software (vooral op het gebied van beveiliging) dwars ligt

Als het dan nog niet goed zou werken, dan zou ik toch maar een poging wagen met Linux...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hartenheer
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 september 2013, 8:16
Locatie: IJmuiden
    Windows 10 Spartan

Re: Firefox reageert niet

Bericht door Hartenheer »

Het probleem is ook dat Windows 10 zo maar programma's weghaalt of hun eigen programma in plaats zet.
Ik had bijvoorbeeld Sumatra voor mijn pdf bestanden, die wordt opzij geschoven omdat zij dit als risico zien.

Dus het dwars zitten van andere programma's is ze niet onbekend.

Bedankt voor de tip voor Linux. Ik ga er zeker over nadenken.
Met vriendelijke groeten,

Willem
Plaats reactie